Avel med Mycoplasma råttor
Jag var hos veterinären idag för att få medicin mot löss. Min vän hade med sig rosslande råttor. Dessa råttor har under en period bott hos mig och mina råttor. Diagnosen var självklar för veterinären - mycoplasma.
Ingen av mina egna råttor rosslar, däremot nyser ett par stycken. Veterinärens råd var att avliva allihopa. Både min väns alla råttor och mina egna.
Veterinären sade även att om jag skulle behålla mina råttor trots detta så om dom hade rött snor var dom väldigt dåliga och då för djurens bästa skulle dom avlivas.
Jag blev väldigt ställt av detta och undrade nu om detta är sant? Bör jag sluta upp med min avel så länge jag har mina nuvarande råttor kvar?
Jag har även möss hemma, smittas dom av detta också?
superorolig för alla mina älsklingar!
Jag skriver det som kommer upp i huvudet nu och skriver om det imorgon när jag blir mindre ledsen.
Men menar du verkligen att du avlar på råttor med dåligt immunförsvar, snälla säg att det inte är så att du avlar på dom råttor som är utdömda av veterinären?
Snälla snälla!!! Dåligt immunförsvar går vidar från far till son, från moder till dotter. Vill du verkligen avla på råttor som ska plågas och lida och sedan dö en tidig död?
Är det inte bättre att avla på friska djur som lever länge?
Sorry, jag blev tårögd av ditt inlägg och kan inte säga snälla saker nu
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag reagerar främst på att veterinären tyckte du skulle avliva dina för att dom hade "rött snor". Byt vet. till att börja med och ta dig sedan en funderare på huruvuda du bör avla eller ej.

Jag reagerade på samma sak som Lancia..
"rött snor" är ju vanligt och det är ingenting som säger att dem är dåliga för det.. Låter som att veterinären inte hade så mkt kunskap..
vänd dig till en annan veterinär och hör med denna också innan du gör något, är mitt tips.

Allamej: Nej nej, jag avlar inte på någon sjuk råtta. självklart inte. När jag fick veta detta ställer jag nu frågan vad det innebär. Mina råttor visar inga symtom alls. Men dom har varit i samma lägenhet som råttor som visar symtom. Det var min fråga, om jag nu kan fortsätta aveln eller om jag bör lägga ner den.
Veterinären var sjuk i huvudet! som också skrivits att jag ska byta veterinär. Jag kommer anmäla denna veterinär för hans bemötande och hur han sade att ca 50 råttor borde avlivas då dom kan vara smittade utan att visa symtom. Masslakt liksom.
Men ingen avel tills jag vet vad som bör göras. Inga råttor har avlats vidare på. Men saken är att mina råttor inte visar något symtom. är dom ändå sjuka och jag bör lägga ner aveln? det är nog min fråga

Jag måste bara förtydliga mig. Veterinären såg min väns råtta och utan att mer än se på råttan sade han att denna var sjuk. Det var en råtta. Men den råttan har bott i min lägenhet och veterinären sade då att alla mina råttor var smittade och borde avlivas. Han dömde ut ca 40 råttor utan att ha undersökt dem. Jag blev rädd och undrar nu om det är sant att alla mina är sjuka för att dom bott i samma lägenhet som denna råtta. Dom visar inga symtom!

sök på mycoplasma på siten. ett tips.
Mycoplasma är ett mellanting av virus och bakterie som alla (de flesta) bär på latent och om det inte bryter ut mår inte råttan dåligt. Utbrott brukar ske med en annan komponent, att råttan har varit utsatt för något såsom en stressad situaion eller miljö, eller att den har fått ett till virus eller bakterie. Sämre allmäntillstånd ökar såklart risken för utbrott av myco därför är det viktigt att avla på råttor med bra immunförsvar men även sådana som har bra stresstålighet.
Allmän kunskap om myco tycker jag är väsentlig att ha om man håller på med uppfödning av råttor då det är ett så vanligt förekommande fenomen.
Man kan få en mycoplasma fri miljö men då behöver man medicinera alla i besättningen och sedan inte ta in någon råtta eller besöka några ställen där du kan få viruset igen. Myco smittar via kontakt och luft.
Du behöver inte alls ta åt dig något av vad veterinären sade, min reaktion var snarare att han var dum i huvudet som gjorde sådant påstående. Låter som en veterinär jag har stött på en gång och som jag har bannlyst, han har gjort många felbedömningar och uttalanden av djur i flera olika slag som hund, katt, kanin, marsvin och råtta..
Men däremot skulle jag råda dig till att läsa på mer om de djur som du bedriver avel med. Om du dessutom sitter på ca 40 djur hemma.. jag då vågar jag mig på att påstå att du har fler än någon av de registrerade uppfödare som finns i Sverige.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre: tack snälla för ditt svar! Jag har inte börjat med avel än, detta är helt nytt för mig och jag suger åt mig så mycket kunskap jag kan och kommer noga välja avelsdjur.
Oj, nej 40 råttor har jag inte. Men tillsammans jag och den andra uppfödarens råttor samt våra möss så blir det närmare 40 djur tillsammans. Dock har jag en hel del råttor tror det är 15st, men det är ingen råttfabrik här hemma om du ursäktar uttrycket 
Vad som skrämde mig var just uttalandet veterinären sade att för att en råtta visade symtom så skulle alla råttor man varit i kontakt med direkt avlivas, symtom eller inte. Om man då räknar alla råttor så blir det en 40stycken.

-Oj, nej 40 råttor har jag inte. Men tillsammans jag och den andra uppfödarens råttor samt våra möss så blir det närmare 40 djur tillsammans…… -Om man då räknar alla råttor så blir det en 40stycken.
??? 40 råttor eller inte? :P

Jag har 15 råttor hemma.
veterinären dömde ut ca 40 råttor och mina är en del av dessa råttor, men inte alla. nej, jag har inte 40råttor 

Ok, då har du utvecklat svaret mera.. Får en bättre bild av det hela. Nej, ingen råttfakrik verkar det vara och jag själv har tretton råttor hemma.
Som sagt, bry dig inte vad han sade. Läs på istället, sök här osv. då kommer du få en bättre bild av myco
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..