Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 452 ggr
Nadiaa
0

Nybliven råttägare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick för ungefär en vecka sen hem mina små råttor! :D De är 6 veckor och 2 dagar gamla nu. ^^ Jag undrar lite om ni har några bra tips på aktiviter för de små. Har försökt att gömma mat i toarullar och möblera om lite över allt. Har tagit ut dem 1 gång men det va så svårt att försöka fånga in dem igen så det väntar jag med tills de blivit någolunda rumsrena, inte kul med råttbajs över allt *S*

TinaSjoblom
0

Kul att du blivit råttägare…

Råttorna blir nog inte mer rumsrena för att de är inne i buren. De bajsar när de får komma ut för att de blir stressade. Låt dem komma ut ur buren ofta och bajs får du nog räkna med.

Tixy
0

Naaw, vad söta dom är! :)

Om du har möjlighet så kan du ju dela rummet med ett galler eller liknande, så dom inte har lika stor yta att springa på när du ska fånga in dom, och kanske locka med godis. Du kan ju även öva "inkallning" samtidigt, och vänj dom vid att dom inte alltid ska in i buren om dom ska till dig eller liknande.
Vet ju inte riktigt hur det fungerar, då jag själv fick min flicka igår, men det fungerar super på hundar.. :P

zimzon
0

Grattis! Söta små råttor. :)

Ju oftare du låter dem springa lösa desto lättare kommer du få att fånga in dem sen. Om du kan så bör du ha dem lösa i ett rum utan så många gömställen i början. Sedan kommer de börja lite på dig mer och mer och då kan du ha lite fler saker framme och ändå kunna fånga in dem. Lämna dem inte ensamma bland sladdar eller andra farliga eller ömtåliga saker. Mina råttor bajsade också utanför buren i början, men nu bajsar de bara i buren. Däremot kan de urinmarkera utanför buren fortfarande och det får man stå ut med. :)

Jag vill också påpeka att jag inte tycker att man ska ha spån till råttorna (tycker inte att man ska ha det till några smådjur egentligen). Spån är dammigt och gjort av barrträd som innehåller terpentin. Terpentinet är cancerframkallande och irriterande för luftvägar och slemhinnor. Så jag tycker att det är bättre att använda tex aspflis, papperspellets, tidningspapper eller handdukar. :)

rattmamman
0

#1 Min erfarenhet är precis som du säger - att råttorna kan bajsa av stress. Mina råttor (även de som gått ur tiden) har dock alltid varit rumsrena när det varit utanför buren. Honorna droppar urin ibland, men de bajasar aldrig! Trodde att det var så för alla?!

Nadiaa
0

Tack för alla tipsen! Håller just nu på att städa upp och försöka hitta något som kan avskärma en del av rummet så de kan springa lite som de vill under min uppsikt så klart. :)

Nadiaa
0

Just ja! Tack för tipset om att bara ha en handduk på golvet eller likanande :) Ska göra så istället, hade bara spånet då jag har gerbillet som använder samma sak att gräva runt i. Fick som sagt råttorna inom 1 vecka efter att jag fått erbjudandet. hade inte helt läst på om allt :)

Aleexandra
0

#6 , har du spån till råttorna? Isåfall byt till tex. toalätt . :)

Lycka till med råttisarna :D

ShaSha
0

Jau å min påg har haft råttor sen i september, å tycker dom e så sööta å klyftiga :o)

Det roliga e att dom har blitt rumsrena av sig själv, först hade vi ett litet hus till dom när vi fick hem dom. Men sen växte dom ut det så vi vände po d å nu har dom det som toalätt :o) Dom har blitt mer å mer rumsrena, förutom nån liten olycka ibland när dom vatt ute men d kan ju hända alla :o)

Trevlig helg!

/ShaSha