Orolig för sjuklingen!
Jag har två små råttpojkar, snart 6 veckor gamla vid namn Columbus och Houdini. Två dagar efter att jag köpt dom så nös dom en del båda två, men det är ju inte så konstigt iom. att det var ny mijö och nya dofter. Min femte dag som råttägare tog vi en sväng till vet. iom. att Columbus andades ansträngt med buken och han hade andningsljud, lät som när en människa har slem i halsen. Och dessutom åt och drack han dåligt. Houdini verkade frisk, nyste lite men klättrade, sprang och åt massvis.
Som ni förstår kunde inte vet. se så mycket iom. att dom är så unga, men från det hon hörde och hur han betedde sig så skrev hon ut antibiotika till båda, en kur på 14 dagar som hon blandade ut ett antal gånger i saltlösning för att det skulle bli lättare med doseringen.
Råttorna nyser nu inte lika mycket och Columbus låter knappt inte längre när han andas.
Nu till min undran; Columbus har fått konstig hållning och han är mindre utvecklad än Houdini som har fått distinkt pung, är smidig och rak i kroppen, som en råtta borde vara. Columbus är krummad i ryggen, ser lite ut som en båge när han går, han har benen så utsträckta han kan bak och pungen är (om man jämför med Houdinis) underutvecklad. Självklart är jag orolig för honom, och om detta är normalt bland yngre sjuka råttor?
Jag är så orolig för min myspojke!

Dom har föressten fått medicin i fyra dagar idag..
Ingen kunnig människa som kan ge ett bra svar? Jag vågar inte uttala mig då jag inte är så insatt i ämnet.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Det känns som det enda vi kan göra är att ordentligt se till att dom får i sig medicin och att Columbus verkligen äter och dricker.
Vi är ju två stycken så vi brukar hålla koll på varsin pojke när dom är ute och Columbus har blivit piggare och utforskar en del, men det är just hållningen jag undrar över, om det är vanligt, farligt och om det kan bli "normalt" igen.

Normalt.. men att han är underutvecklad som du är inne på kan vara en orsak. Man vet inte hur lång tid som han har kunnat vara sjuk och om det är mycoplasma eller andra ting som kan sätta sig på lungor och luftrör kan råttor stanna i växten för att kroppen arbetar mot infektionen. Råttor växer mycket under ålder 0-6 månader, lite individuellt, och om det är något som kan rubba tillväxten märker man det betydligt snabbare än hos äldre råttor. Om man dessutom har två råttor som man vet är lika gamla, och allra helst syskon, ser man tydligt vem som är sjuk och vem som är frisk. Olika stressfaktorer kan även påverka växten och visa sig genom att de är olika stora.
För att kunna analysera mera och ge ett mer korrekt "svar", skriver svar inom klamrar eftersom man aldrig kan vara säker, behövs mer info.
Var är de köpta? Är de kullsyskon? Har de känd bakgrund, dvs vet du vilka djur som ligger bakom? Hur var förhållandena där de bodde tidigare?
Att han har blivit lite "krum" över ryggen kan bero på längre påfrestning av luftrör och lungor, att han har haft mycoplasmaoch/ eller lunginflammation en längre tid. Om råttor har haft det kan bröstkorgen bli stum och inte lika formbar som vid friska djur. Detta brukar dock inte framträda förräns en längre tids sjukdom och tycker det låter litet extremt för denna unga råtta. (Men jag skriver olika funderingar, upplevelser och erfarenhet så får du ta till dig det som känns rätt för dina råttor.) En frisk bröstkorg skall inte kännas hård när man trycker lite lätt på den, den skall kunna vara lite "mjuk" och formbar, ge efter av tryck.
Att inte pungen är lika utvecklad hos den som varit sjuk kan bero på sjukdom men även av en slump. En del tar längre tid på sig att utvecklas och att ha två lika gamla råttor kan ibland vara "förrädiskt" (man jämför och de skall vara lika) eftersom råttor är som alla djur individer. Sedan kan pungen sitta lite olika på var råtta. En del har sina kulor längre in i kroppen, en del har nästan hela i påsen. Och de rör på sig som hos människomän, dvs vid värme och kyla osv. Det är inte lika tydligt men placeringen av kulorna kan dock variera dag för dag eller tillfälle. Jag har varit med vid kastrering av råttor och jag tappade hakan första gången jag såg hur stora kulorna var i jämförelse med kroppens storlek. De ser mer ut som avlånga och är rundade (torpeder!), de sitter med halva sin storlek inuti kroppen.
Det som är bra är att du som ägare kan analysera och dra slutsatser som stämmer eller låter relevanta, en del har inte den kunskapen och/eller förmågan. Dessutom kan du dra fördel av att du enbart har två råttor och bägge blir behandlade, då kan du försäkra dig om en mycoplasmafri miljö genom att sterilesera omgivningen. Så länge du inte kommer hem med en ny råtta, åker på utställning eller har andra råttor hos dig kommer du med största sannolikhet inte att få in det igen. Var råttägares dröm, skulle jag våga mig på att påstå, i alla fall min!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Tack så hemskt mycket för all denna information! Dessa bebisar kommer från en privatperson och är kullsyskon. Föräldrarna har åtminstone inte varit sjuka hos tjejen som hade dom och det var rent och fräscht, råttorna var hanterade mycket och ungarna sprang runt, klättrade och lekte. Dom åt och drack bra själva redan vid 4 v.
Jag har ingen aning om virus eller liknande fanns i kroppen när jag köpte dom men det såg inte så ut i alla fall, dom var pigga och nyfikna redan från start båda två. Angående bröstkorgen så är den fortfarande mjuk, det märks när han försöker ta sig emellan armbåge och mage på mig eller mellan fingrarna för att han vill leka mer. Som sagt har han ju trots allt blivit piggare.
Men däremot ser han nästan ut att gå på tå, och jag började fundera på om hans muskler inte hängt med i utvecklingen i och med att han varit dålig och knappt orkat något under två dagar, fick mata och ge honom vatten själv.
Det jag vill är ju att han ska ha det så bra som möjligt och att han kan leva som en råtta.

utdrag ur #3; "hållningen jag undrar över, om det är vanligt, farligt och om det kan bli "normalt" igen."
(för att jag själv skall kunna komma ihåg vad jag skulle svara på..;)
Som jag skrev i mitt tidigare svar är det inte vanligt hos så pass unga råttor, inte om det beror på det som jag baserar mitt svar på. Om de är knappt sex veckor gamla skall de inte ha blivit så pass dåliga, kan jag tycka vart fall, men om han har varit sjuk sedan mycket unga dagar är det möjligt. Farligt.. nja.. det beror på vad krumheten kommer ifrån. Om det är av sjukdom som påfrestat lungorna kommer han fortsätta vara stum över bröstkorgen men kan leva ett vanligt liv ändå. Det viktiga är att du behandlar honom. Möjligt är att han kommer vara litet mer känslig för nya baskilusker framöver men man skall inte ta ut något i förskott.
Krumheten, eller hållningen, kan vara som tidigare nämnt underutveckling. Hans kropp har använt energi till att motarbeta den infektion/inflammation han har haft och då kan tillväxten bli lidande. Unga råttor har dock bra läkkött och då hans förutsättningar antagligen har förbättrats, med mat, omgivning och miljö, kommer han förmodligen att växa till sig som andra råttor men det kan ta längre tid. Möjligt att han kan bli litet mindre än vad han skulle ha blivit om han hade fått vara frisk men inte något som skall utgöra någon fara.
Om man skall spekulera vidare kan hans krumhet bero på någon sorts missbildning men det är inte så vanligt och inte något jag själv har varit med om. Dock brukar jag ta upp sådant som det skulle kunna bero på när jag skriver svar, jag brukar spåna om flera möjligheter då många ting kan bero på olika saker. (Det finns ofta fler än ett svar på de flesta frågor.)
Om han har varit sjuk, är det då inte möjligt att skelettuppbyggnaden skulle kunna bli annorlunda? Detta gäller även om han inte har fått bra kost.. Hos oss människor kan vi få benskörhet eller porösa ben, ben som är mjukare än vanligt och som kan innehålla ihåligheter, kan inte detta appliceras på djur? Vi är trots allt ganska lika råttorna..
Ja, den miljö han har vistats i och var han kommer ifrån skulle hjälpa i analyserandet.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Ja, men sjukdom under så lång tid tycker inte jag verkar rimligt då Columbus i tre dagar var aktiv, nyfiken och lite våghalsig. Jag skulle som vilja tro att om han varit sjuk länge skulle väl symptomen kommit tidigare?
Hos uppfödaren fick dom alla fyra sädesslag och lite godis (både från råttors och människors synsätt) som frukt och någon lite chipsbit. Här äter dom en blandning av alla fyra sädesslag och bovete, samt morot, nötter och varsit halvt russin om dagen..Dom verkar inte så förtjusta i frukt och grönsaker överlag men jag försöker variera små bitar och hitta något som faller dom i smaken.
Burunderlaget har vi samma som hos uppfödaren; toalett.
Så vitt jag själv vet har dom inte stått i drag, däremot har jag haft en mindre förskylning, lite snuva bara, men jag har varit noga med att inte nysa i samma rum som råttorna och tvätta händerna efter att jag snytit mig. Kanske har jag smittat honom och han har en vanlig infektion i luftvägarna. Eller så kanske han kan ha burit på mykoplasma och det bröt ut av någon anledning.. För så som jag förstått det så kan mykoplasman ligga passiv hos råttan?
Jag gillar att du tar upp paralleller till sjuka människor, för oavsett art så tror jg sjukdom överlag kan fungera lite lika.. Ibland i alla fall =)
Men även hos sjuka människor som inte kan, vill eller orkar äta nog mycket blir kroppen lidande på olika sätt. Först och främst kan muskler brytas ner för att kroppen vill ha energi, ben och vävnad kan bli av sämre kvalité eftersom det kanske saknas någon av alla beståndsdelar som behövs, kroppsfunktionerna kan förändras (om man jämför med en kvinna som har ex. anorexi så kan mensen upphöra) men även så skadar det kroppens organ.
Om min lilla blir frisk från viruset så tror jag att han kommer upp i hull ganska fort, för nu äter han ju bra. Och han kommer orka springa runt och klättra som sin bror. Men jag vill inte att han ska behöva ha krumrygg. För det ser ut som att han går på tå på baktassarna. Och det kanske kan bero på avsaknad av muskler eller för korta muskler?
Spåneri är bra, för det öppnar nya vinklar. Låser man sig på bara en vinkel så kan man hitta en lösning från den vinkeln men om vinkeln är fel så blir det kanske också fel lösning :)

En liten petitess men råttor äter och dricker själva vid tre veckor, minst, och de skall vara fem veckor när man köper dem.. (viktigpetter och rättarnisse var framme.. ;) Men det är viktigt för dem att kunna dia ändå så lång tid som mamman tillåter det och tills man skall separera dem.
Mycoplasma är ett mellanting av virus och bakterie som de flesta råttor bär på men det behöver inte bryta ut och orsaka de problem som det gör. Mycoplasma kan liknas vid lunginflammation, det sätter sig oftast på luftrören och i lungorna, men kan även sätta sig i örongångar och då kan råttan få snedskalle. Råttan får slem i luftrör och lungor, om man inte behandlar det i tid kan det bli kroniskt och vätska kan bildas i lungorna. Om man har behandlat och det försvinner kan dock råttan ha fått ärrbildningar vilket gör att de kan låta efteråt fast de egentligen inte är sjuka. Vid långt gången myco kan bröstkorgen bli stum. Typiskt tecken på nedsatta lungor, orsakat av mycoplasma eller lunginflammation, är tung andning, andning som låter, rossel, slöhet, aptitlöshet och vid längre gången bukandning och flämtningar, stum bröstkorg.
Med stum menar jag inte att han inte kan flexa sig så att han kan passera trängre gångar eller partier, utan det är när man känner på den och den är inte så mjuk som den skall vara. Detta kan såklart vara svårt att avgöra om man inte är van rättägare och har haft chansen att känna skillnaden.
Om han har varit så pass dålig som att han inte har kunnat äta och dricka själv skulle jag gissa på akut lunginflammation eller myco, trots allt. Och om han har varit så dålig är det inte konstigt om tillväxten har rubbats på något vis. Jag skulle gissa på att han väger en del mindre än sitt helsyskon också.
Även om han har haft det bra hos sin uppfödare kan det bryta ut, det kan ha varit så pass olyckligt att just han i kullen hade sämre immunförsvar och mer stresskänslig. I tidigare stadie av myco behövs det inte märkas och om man tar hand om många i en kull kan man missa att någon är litet mindre aktiv. Och ofta är det så med, i en kull föds flera individer och de brukar inte bete sig helt likadant.
Det kan vara muskulaturen det är fel på.. som resultat av att han inte rört på sig och sjukdomen. Om jag spånar.. vi människor kan få infektioner i muskelfästen så varför inte en råtta? Hos hundar och hästar förekommer det.. Men det är ändå lite udda eftersom han är så pass ung. Men han måste ha varit rejält sjuk om du fick mata honom, det är något jag inte har varit med om med så unga djur och jag har haft några med åren. Om det är muskulaturen det är fel på just nu så är det förändringsbart. Muskler byggs och ändras konstant under uppväxten, med rätt kost och motion borde det kunna återgå till normalt.
Att han har blivit piggare, gladare, rörligare och friskare är det som är mest viktigt just nu. Så länge du ser att han inte handikappas väsentligt skulle jag hoppas på det bästa. Veterinärer kan oftast inte så mycket om råttor och det är dyrt att göra undersökningar men något som man kan lägga pengar på om man vill vara säker och har råd med det. Man kan röntga och se på plåtarna vad som skulle kunna vara fel. Jag tycker ändock att det låter som om han lever ett bra liv och om han hoppar, klättrar och springer borde han inte ha ont. Var nöjd med att han har tillfrisknat så väl, på ganska kort tid, och låt tiden ha sin gång. Det är onödigt att ta ut något i förskott.
En bild eller flera på honom där det syns hur han går skulle underlätta. Finns det inte någon råttkunnig person i din stad som skulle kunna göra en lättare undersökning på honom? Jag hade kunnat erbjuda mig men såg att det var ca 15 mil mellan oss..

Den kost som de har fått är inte optimal, inte heller den de får. En råtta är allätare, dvs de äter allt som kommer i deras väg. Sädeslag är en grund men för att bygga muskler och utveckla hjärnan korrekt behöver de animaliskt protein. För att skelettet skall utvecklas bra behövs kalcium.. Tänk på våran egna näringslära och vad vi behöver, det är det din råtta skall äta. Tänk tallriksmodellen.. och dietiströn, dvs helst så lite raffinerat socker som möjligt men med en del fett. Unga djur behöver fett och det är en betydligt bättre energikälla än vitt socker då kroppen behöver omarbeta det mer än fett. Fruktos och laktos är bra sockerarter, de behöver man inte bry sig om och framförallt inte om man har unga djur.
Om jag skulle vara du skulle jag börja ge dem människomat på studs! Tips är att ge dem barnmat för människor, det är en bra näringskälla. Välling, gröt, soppor, pasta, potatis, kött, fisk, ägg, advocado, leverpastej, ost, pannkakor, crepes, omelett, grönsaker som bönor, majs, paprika, ärtor, vitkål, olika salladssorter förutom vanliga salladshuvud, banan, äpple, päron, melon och inälvsmat är exempel på bra födoämnen för unga djur. Och! du behöver inte tänka på fett så länge de är ungdjur och inte överviktiga. Om det råkar falla ned lite socker eller honung i vällingen eller gröten gör det inget heller. ;)

Jo, jag vet att dom börjar äta och dricka tidigt men dessa slutade dia och åt bara vanlig mat från 4 v. Detta kan ju även ha bidragit till sämre immunförsvar, och om min Clolumbus hade lite sämre immunförsvar från början så kan det förklara mycket.
Vet. sa ju även att det var bra att jag kom in så tidigt, för om det rör sig om mycoplasma så är det ju bra att bli av med så fort som möjligt. Nu är det ju så att jag jobbade från 12-18 även under tiden han var som sjukast, min sambo var hemma vid 17, så han kan ha ätit och druckit själv under dagen.
Men när jag var hemma så sov han mesta delen av tiden och jag kände behovet att ta ut honom och mata honom och ge honom ordentligt med vatten. För att vara säker.
Jag ser det absolut positivt att han är mer aktiv. Men man ska ju inte ropa hej för tidigt. Så jag fortsätter som jag har gjort, och hoppas att det fortsätter bli bättre. Han nyser ju fortfarande och sover en del. Men jag hoppas det blir bra.
Houdini är lite tyngre, och har mer hull. Det är såklart mer fart på honom också, hal som en ål är han :) Och om man jämför bröstkorgen på de båda så är det ingen märkbar skillnad (jag har varit och klämt lite på dom rackarna). Men jag räknar med att även om Columbus återhämtar sig helt så blir han nog mindre, just för att detta kom nu, och inte senare. För precis som du skrev så växer dom väldigt mycket nu och kommer han efter nu så kommer han nog fortsätta vara lite efter.
Jag ska ordna bild när min sambo kommer hem, han har med sig kameran :)
Jag är så tacksam för alla dina svar, Thirre, det känns bra att ha lite mer information om mycoplasma men även dina tankar om hur råttor och deras tillväxt kanske fungerar under sjukdom, det är i samma banor mina tankar har gått.
Men jag är fortfarande orolig, för dålig har han ju varit..

Man tackar, man tackar! *ler*

Ja, absolut. Människomat får det bli! Och med tillskott av grönsaker, det äter inte vi så mycket av här hemma :) Men av vad jag har läst så kan jag väl med fördel ta undan mat åt dom innan kryddning?

ja, nu när de inte är vana vid det. Det gäller väll egentligen all mat som kan vara stark för magen, vitkål är ett sådant exempel. Man skall med fördel vänja in råttor vid mat även om de tål det mesta men när man inte är van vid något så går det inte att sätta i bruk. Mina råttor får människomat från början och kullar lever på barnburksmat, olika gröter och välling de första dagarna de äter egen mat. Sedan trappar jag upp med mat som jag ger de växande och vuxna råttorna för att de skall bli vana vid det. Jag har inte många no-nos hemma hos mig så länge förutsättningen för att de skall kunna tillgodogöra det de får finns.
Tips är att köpa frysta grönsaker på påse, då kan man ta upp det som behövs vid behov när man själv inte är så bra på att äta det. Jag är urusel på att äta mat själv, mina råttor får den mat jag borde äta (enligt råd o rön) och de har betydligt större matkonto än mig. Pulvermos, jag äter det inte själv men snabbt att göra till råttorna, nudlar, varma koppen, grönsaker, linser och bönor på burk, olika sorts gröt, välling, tonfisk på burk, cous-cous och barnmatsburkar är fler exempel på sådant som är bra att ha hemma om man är dålig, som jag, på att äta själv men som ger råttorna större chans till att få mat.

tack :D Ska handla imorgon, men dom har fått smak på falukorv i alla fall :) Bilder kommer upp imorgon på hur Columbus ser ut när han går, blev för sent och mörkt för att använda blixt idag och utan blixt blir det inte bra i rörelse..

Nu behöver jag inte vara orolig längre =(
Columbus blev sämre idag, tappade balans och verkade uppsvälld. Vi tänkte boka tid hos vet. på måndag för avlivning så han inte skulle behöva lida, men när vi kom tillbaka från affären låg han utsträckt och stel på burens botten.
Nu ska Houdini få all uppmärksamhet och så snart som möjligt en ny råttkompis. Men det är skönt att Columbus lidande är över för även om han inte varit hos oss länge så blev han väldigt omtyckt just för att han var så närgången och kelsjuk.

Men usch! vad tråkigt!
Kanske var det något mer än fel på luftrören, annars skulle det inte ha gått så fort.
Råttor kan maskera hur sjuka de egentligen är genom att de sista dagarna bli piggare och man tycker att de har gjort framsteg inom sjukdomsbilden medans de egentligen ligger för döden. Det är som om de tar den sista energin för att lugna oss människor och för att kunna säga hej då på riktigt..

Ja, det borde vara nåt mer.. Det är väldigt, väldigt tråkigt. Jag ville verkligen att han skulle bli bra.
Houdini var så go mot honom sista dagarna, putsade Columbus i ansiktet, lät honom ligga och även stå på honom..
Men han fick massa närhet och värme på slutet i alla fall, jag tror han har det bättre nu.

Nej vad tråkigt för er, men nu slipper han ju lida i alla fall.
Hoppas ni hittar en ny liten kompis snart till Houdini.
*Tröstkramar*

Han lider inte och vi lider inte på samma sätt i alla fall.
Houdini ska få gå klart på antibiotikan, sedan blir det nya kompisar. Uppfödaren har kvar två killar från samma kull, så dom är alltså lika gamla som Houdini. Men dom är friska i alla fall, och den ena verkar tydligen bli ganska stor (det säger uppfödaren i alla fall, men man vet ju aldrig.
Tack Thirre för alla bra rådoch tankar, tack BRAGO för kramarna :)