Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 380 ggr
Moonchild89
0

Hallonkräm VS frågor

Hallå :D

Skulle testa nu ikväll om tåttorna gillade hallonkräm och de kastade sig över skålen, så det var uppskattat. Ska nog inte ge det så ofta dock då det innehåller mycket socker. Men det är alltid kul att se hur dom reagerar på nya smaker :)

Oj, kom på lite frågor också nu när jag ändå är i farten. Är det normalt att råttor som är lika gamla är olika stora? Har nämligen 2 stycken syrror och den ena är mycket större än den andra. Den andra frågan är om det är vanligt med råttor som nyser? Mina råttor nyser lite då och då men jag misstänker att dom nyser pga hur miljön är i buren.

De nyser  när man har städat buren nyss (då det är massa nya dofter, plus nytt toa-lätt i toalådan.) Sen tror jag att de nyser pga urindoften i buren. De brukar kissa i sin sovlåda…mysigt…eller inte :P Men det finns inte så mycket annat att göra än att rengöra den oftare.  Kan det vara dessa saker som utlöser nysningarna tro? Bortsett från dom små söta nysningarna är dom friska och pigga.

/Moonchild89 👻

Thirre
0

Det är ialla fall inte ovanligt att ha två kullsyskon som är olika stora. Det kan bero på olika saker som t ex att de är individer trots allt. De kan ha olika behov av aktivitet, den ena kan vara mer alert än den andre och den ene kanske tycker om godsaker mer än den andre. Det mest konkreta och med mest skillnad på systrar jag har haft är två stycken som vid vuxen ålder hade en diff på ungefär 200-250 gram. Bägge var friska och urgoa men så olika i personligheten. Den ena var mer alert, hade mer atletisk och graciös kropp och vägde runt 420 gram medans den andre var mer bastant och stor dam, hon vägde runt 550 gram under storhetstiden men kom över 600 och närmare 650 när hon blev äldre. (vägde nästan 700 när hon dog..) De systrarna var födda hos mig så de hade exakt samma förutsättningar under hela livet.

Jag har två systrar nu, som både är agouti rex och identiska, som jag hoppas på kommer att skilja lite på vikten så att jag lättare kan se skillnaden på dem men än så länge skiljer det bara några gram på dem.. *ler*

Råttor kan, som du är inne på, nysa pga miljön men även om de är nyvakna, upphetsade och vädrar mer än vanligt med nosen så att de har lättare att få in småpartiklar i nosen. Om de nyser ofta och frekvent skulle jag misstänka förkylning eller att det är något som irriterar luftgångarna. Det kan vara damm eller att de är överkänsliga för något i närmiljön. Du som ägare kan bäst känna av vad det kan bero på, om de skulle kunna vara förkylda eller om det är något ofarligt. Om nysningarna är blöta och att de har rött sekret runt nos eller har putsfläckar tyder på någon sorts infektion som förkylning.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..