Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1019 ggr
Mia2007
0

Hur många råttor?

Funderar på att ge mina två tjejer en kompis. Har lite funderingar angående det:

1. Är tre ett ok antal råttor att ha eller blir en utanför?

2.Om det är bättre med fyra ska man då skaffa två nya samtidigt eller skaffa dem en och en?

3. Mina råttor är ca 13 veckor är det en bra ålder att introducera en ny råtta hos dem?

Falurven
0

Det borde funka alldeles utmärkt att introducera en råttbebis till dina tjejer :)

Mvh Nathalie

Mia2007
0

Tack Falurven!

Är det någon mer som kännner för att ge lite svar på mina funderingar? Jättetacksam om ni tar er tid! Glad

Thirre
0

Jag tycker att tre råttor gör ingen större skillnad än två och flockegenskaper utvecklas mer om de har chansen att bli en liten flock. Tretton veckor tycker jag är en bra ålder att införskaffa en till vid, då har de inte hunnit bli för gamla för att busa med den nya och det borde bli enklare att få dem att bli en helhet. Om du funderar på att skaffa fyra råttor skulle jag ge dig rådet att först införskaffa en tredje och sedan en fjärde. Det kan vara roligt att ha råttor från olika kullar och olika linjer för att se vilken skillnad det kan vara på dem. Men även för att man som ny råttägare kan bli överväldigad över vilka bra djur de är och införskaffar många under kort tid för att sedan tröttna på dem. Det finns otaliga exempel på människor som statuerar exemplet jag skrev.

Om du har plats och tid för tre eller fyra stycken, om du känner att du kommer att bibehålla intresset och engagemanget för djuren så finns det inget som hindrar dig från att utöka din skara med råttor.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Mia2007
0

Tack Thirre för kloka råd!

Kommer nog inte att skaffa fler än tre råttor. Skaffar en till av två anledningar.

1. Om något skulle hända med en utav dem så vill jag inte att den andra ska sitta ensam.

2. Eftersom de två första jag köpte var från zooaffär så är jag väldigt nyfiken på hur det är att köpa från en uppfödare där bebisen har blivit hanterad innan och dessutom har föräldrar med bra psyke och hälsa.

Vet att det finns många människor som skaffar djur och som tycker det är roligt ett litet tag för att sedan tröttna på dem. Jag vet dock att jag inte tillhör denna kategori. Är 28 år och har haft en mängd djur under hela mitt liv från hamster till häst. Kan inte leva utan djur. Min hund gick bort 2006 och jag har inte haft tillräckligt med tid för att med gott samvete kunna skaffa en ny. Skaffade en hamster direkt efter min vovve dog. Han levde i 2 år och gick bort i februari. Då jag kommer att börja jobba med ett väldigt tidskrävande jobb inom kort (fastighetsmäklare) så kände jag att det inte rätt tid för ny hund nu heller.

En vän tipsade mig om råttor. Dessa underbara varelser som faktiskt klarar sig bra själva under arbetstid men som på kvällarna ger en all kärlek och uppskattning som man behöver. De är så intelligenta och har sådana tydliga personligheter och man märker att de blir glada när man kommer hem! Kommer INTE att tröttna på dem, de har sitt hem hos mig tills den dagen de dör och jag älskar dem över allt annat!

Ooppsss, blev ett långt utlägg..Skäms

SweGizmo
0

3 råttor är det magiska talet säger vissa:) om en dör så slipper en bli ensam och man har tid att hitta en ny råtta i lugn och ro:)

Min blogg: SweGizmo.se

Thirre
0

Från Trollhättan är det inte långt till Göteborg.. Varför inte komma och hälsa på på utställningen som hålls där den första augusti? Då kommer du få träffa registrerade uppfödare och råttor från dem. Jag skall vara på plats, om jag får som jag vill, och visar dig gärna mina djur. Man kan även få chansen att se råttor från olika linjer och hur de beter sig, många blir även hänförda av hur många färger och teckningar råttor kan ha. Man får chansen att bara prata massa råtta! vara bland likasinnade och chansen att se råttor med sina ägare traska runt hinderbana i agility. Ett tillfälle som är värd att ta vara på.

Sedan om det magiska numret tre.. Jag håller med om ovanstående, jag vet några stycken som har just tre för att det skall vara två kvar om det händer något. Det blir lite annorlunda att ha tre än två då faktiskt flockegenskaper kan märkas av vilket inte, min erfarenhet, två alltid ger.

Lycka till med sökandet!

Och nej, ditt inlägg blev inte så långt.. Har du sett mina inlägg jag skriver ibland? Det är bra att reflektera och ofta, i alla fall för mig, kommer jag på saker under tiden jag skriver..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Mia2007
0

Kommer absolut att försöka åka till Göteborg! Det skulle verkligen vara jätteroligt att träffa dig och dina råttor. Har dock tingat en liten "blå" dumbotjej hos Malin så några inköp blir det förhoppningsvis inte! Tungan ute

Var i Göteborg kommer utställningen att hållas?

Thirre
0

I Högsbo (?) tror jag att det heter. Det har varit på samma plats ett tag, jag åker bara dit utan att tänka på vad det heter. Kolla på Srs hemsida, under utställningar. Göteborgs skyttegille, J A Wettergrensgatan 2.

För att göra dig lugnare tror jag inte att det kommer vara några ungar till salu på plats, det brukar det inte finnas i Gbg men man skall aldrig säga aldrig..

Även om du har redan tingat en bebis brukar jag ge rådet att prata med flera uppfödare för att se vem som man finner sig klicka bäst med. Om man har möjlighet att komma hem till uppfödaren för att hälsa på är det ett plus i min värld. Om man väljer uppfödare som är registrerade i Srs så får man vissa "garantier" för råttan då vi har regler och råd att följa. Enkelt sagt, att inte nöja sig med första bästa.. Men man kan även ha tur med den första kontakten.