Jossi
Det här är en grej som har tyngt mig rätt länge. Många här inne vet säkert att jag inte har råttor ännu men att jag mer än gärna skulle vilja ha det. Har velat ha mina egna pälsklingar sen 04 tror jag, sen dess har jag läst allt jag kommer över och jag törs nog säga att jag är rätt kunnig inom ämnet. Mina föräldrar är dock uppfödda med att råttor är äckliga och har sagt blankt nej till några råttor, jag får vänta tills jag flyttar hemmifrån. Har ju fyllt 18 och gått ut skolan, men jag vet inte var jag ska ta vägen eller vad jag ska jobba med. Men shit samma det var inte det jag vill berätta.
Jag har precis gått ut från Grans Naturbruksskola, Öjebyn. Det är en bra skola trots en del brister. I höstas fick vi två nya råttor till skolan, jag var ju sjunde himmlen, de var underbara (Doris ba hooded och Alice mink, båda dumbo) supergulliga och jag pysslande jättemycket med dom. Och så nu i vinter/våras togs beslutet att Doris skulle paras, ingen närmare planering, bara första bästa hanne som dom kom över. Också han en ba hooded, han var en stor supermysig kille som var jättegosig även med nya människor.
Sedan for jag iväg på APU och lov och var borta i fyra veckor så ungarna var 4 veckor när jag kom tillbaka. Då fick jag reda på att Doris hade varit väldigt aggressiv och försvarat ungaran mot alla som velat ta i dom. De hade inte ens städat buren sen ungarna föddes då de inte "ville riskera att stressa honan". Dessutom satt de på spån fast jag sagt att de ska ha toa-lätt, men den tar ju slut för jömnan och det beställs aldrig nytt.
Jag fick snällt sitta bredvid och se på när alla som skulla ha ungar kom och hämtade sina bäbisar när de var fem veckor gamla. Till slut hade 7 av 11 fått nya hem. Alltså fyra kvar som ingen ville ha. Jag hade inte gosat något med dom någonting och jag ångrar nästan än idag den dag jag valde att göra det (inte för att de inte förtjändade det utan för att jag inte skulel förälska mig i någon av dom). naturligtvis kunde jag ju inte låta dom sitta i buren hela tiden.
Det sa bara klick och två av dem hade fångat mitt hjärta, de var perfekta. Jag hade aldrig upplevt något liknande. Senare den helgen skulle en tjej komma och hämta en av de ungarna som var kvar. Hon tog en avmina favoriter - naturligtvis. Jag gosade med den tjejen som var kvar, hade med henne på lektioner och hade henne på axeln när jag jobbade i smådjurshuset. Hon var supermysig, helt enkelt perfekt.
Det varade i ungefär två veckor, sedan blev det lov igen. Under den tiden hann jag bestämma mig för vad hon skulle heta - Jossi. Jag tyckte att det passade henne perfekt. Fast jag hade ju försökt att inte döpa henne för att inte fästa mig allt för mycket vid henne, jag skulle ju ändå inte få ta hem henne för pappa.
Första dagen efter lovet sprang jag för att kolla henne och hennes systrar som jag också hade börjat pyssla lite med. För att mötas av en försvunnen bur. Den var inte kvar. Jag frågade den som jobbar där nere vars de hade tagit vägen "de har flyttat" sa hon. Det var ju bra tänkte jag, bättre det än nån djuraffär. Men ädå kände jag ett stygn av saknad.
Nån månad senare satt vi vid bordet och pratade om några grebiler som hade avlivats för att ingen ville ha dem. Vet ni vad hon hade sagt till den som undrat var de tog vägen ? "De har flyttat". Då förstod jag… Jossi hade inte flyttat till en annan matte som skulle ta hand om henne, hon hade flyttat till råtthimlen.
Jag ångrar som f*n att jag inte gick emot pappa och tog hem båda två innan hon hade flyttat (hon fick aldrig nåt namn av mig). Då hade jag haft min perfekta råtta.
Det känns som om jag aldrig kommer att hitta en lika perfekt och underbar råtta igen, en som det verkligen klickar med.
Jag saknar dig Jossi, hoppas du har det bra där du är nu…
Vad tråkigt :(
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Beklagar, tråkigt! =/
ush vad hemskt..
vad hade ni gjort i mina kläder, hade ni trotsat föräldrarna och tagit hem dom ändå eller valt å leva med samvetet senare? Jag vet inte hur mycket jag har gråtit över min bäbis, och det går inte å mäta hur mycket jag saknar henne…
Hon var jättesvår å fota så jag har nästan inga bilder på henne heller, bara en svans här, en rumpa där…
#4 hon var väldigt söt! jag skulle nog ha tvingat mina föräldrar att acceptera att jag tar mina egna beslut..
Håller med #5, hon var otroligt söt.
För övrigt tror jag att jag hade gjort som du, faktiskt, och, precis som du, ångrat mig efteråt.
Förresten, (lite off topic) bor du i Piteå eller har du bara gått skola här? ^^
jag bor i kiruna nu, men jag bodde i öjenyn under de tre år jag gick i skola
Aha, okej ^^
nää gud va hemskt

När jag gick i högstadiet va det en kompis till en kompis som skulle sätta ut 5 kattungar till räven. För dom ville inte ha dom.. Hur man nu kan göra nå så grymt.
Hur som helst.. Ja sa till dom att jag tar katterna. Hade inte frågat hemma om det va ok. Men där kom ja me 5 kattungar. Va skulle mamma säga när jag sa att dom skulle sätta ut dom till räven för att bli uppätna. Kunde inte säga så mycket..
Så ja skulle absolut tagit hem råttorna iaf..
#10 hade jag bara vågat hade jag nog kunnat övertala pa (han är svårast), han lyckades ju acceptera mössen hyfsat iaf. Han matar dom ju när jag inte är hemma. Han kanske till och med skulle gilla råttorna. Jag fick honom att klappa en till och med. Men det var ju lååångt senare.
Va skönt att du kan känna att du gjorde skillnad iaf, hoppas det gick bra med kisseungarna senare också. Jag får leva med den där klumpen i halsen ett tag till…

Alla gör vi saker vi får ångra. Men ja kan förstå att du känner dej lessen. Det är jobbigt när det händer.
Ja funderade nog inte änns vad mamma skulle säga. Kunde bara inte låta dom göra nåt sånt!
Jodå alla kissemissar fick flytta till bra hem. Men tror inte nån av dom lever i dag. (D va ett bra tag sen)
om det någonsin händer igen, vilket jag hoppas att det inte gör, då kommer jag inte å tveka. Då får dom följa med hem.
Det bästa med Jossi är att jag har bara bra minnen av henne, inga dåliga alls. Hon var supergullig när man hade henne i tröjan. Om man petade på henne inne i tröjan så petade hon tillbaka med nosen. Och så bushoppade hon jättemycket när man kittlade henne också. Hon var så försiktig och nyfiken när man hade henne i huvan också. Man kunde mata henne med fingrarna, hon tog maten jätte försiktigt. Och efter ett tag slutade hon bajsa på mig, hon satte rumpan utanför axeln i stället. Och så var hon jättepussig.
Faan va jag saknar henne!

Hon låter verkligen jättego! Förstår du saknar henne. Men hon finns kvar.. i ditt hjärta! 
usch hemskt när sånt händer. :(
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3