Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1579 ggr
lillan61
0

Hon hugger oss...........

Den 22/6 köpte vi 2 st honor, den ena var väldigt tillgiven på en gång. Medan den andra satt mest för sig själv eller låg inne i huset. Det har börjat få gurka som de gillar och även lite äpple. Men nu har det uppståt ett stort problem den lilla som har legat för sig själv kommer fram och ska snusa när jag eller dottern stoppar in ett finger till henne. Då hugger hon hon snusar inte utan attackerar med en gång. Hon har varit ute och kelat och då har det inte varit några problem, utan nu helt plötsligt så hugger hon????

Det här med revir hos råttor hur gör dem? Vi vet inte om de leker på natten eller honorna slåss för det är ett jäkla liv på natten.

fiffiluren
0

Ger ni godbitarna när de sitter i buren? De kanske tror att det är mat när ni stoppar in fingret och tänker efter efter. Det är viktit att säga åt dem så fort de biter med ett högt Nej eller att man piper till så de förstår att det gör ont. Vänta med att mata från händerna tilsde är mer tama. Då kanske de blir mer försiktiga med era fingrar

-Cissi-
0

det där om att dom håller på på natten hadde jag också som problem när jag hadde skaffat min första råtta min syrra hadde en hane o jag en hona då spang dom omkring hela natten(dom i djuraffären där vi köppte dom sa att man kunde ha en hona o en hane tillsamans utan problem o vi va inte så gammla så vi fattade inte stt det inte gick) men sen så satte vi dom i olika burar. Tack och låv ble hon inte dräcktig!!!!!!!!

men dina kanske bara e natt aktiva eller nå

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

ivanhoe81
0

min har också börjat hugga mig och det var efter att jag började ge honom godis genom gallret (alltså mitt fel) ska vänja av att ge honom genom gallret och öppna luckan istället då han biter ganska hårt (tur att jag har hög smärttröskel för det blir oftast hål på huden)

jaja hoppas det löser sig för alla, min lilla råtta har ett konstigt dygn ibland är han uppe på natten och väsnas (han är ensam änså länge, väntar på nya kompisar) ibland på morgonen, ibland mitt på dagen ibland på eftermiddag kvällen sedan ligger han och sover ganska mycket, men det är förståligt i den här hettan

pjar
0

Ett hett tips, istället för att ni sträcker fram fingret (till alla sorters gnagare och fåglar) så böj fingret och stick fram "knogen" (eller va heter ? ), gör inte lika ont att bli biten där.

Annars har jag inga bra tips eller råd att ge, hoppas dom lite mer erfarna svarar snarast.

TienMu
0

Nattaktivitet är det bara att vänja sig vid. :)

Å mat genom gallret är inte å rekomendera, då blir de lätt bitiga.

Förstår inte riktigt vad du menar med "börjat ge" dem gurka å äpple

Vad har de fått innan?

teachingbirds
0

Råttor är nattaktiva, det är alltså inget konstigt i deras dygnsrytm, utan helt normalt. Om man aktiverar de mera på dagen så sover de mera på natten, men om man inte gör det så kommer de sova på dagen.

lillan61
0

Tack för alla tips och råd!

Eftersom jag är hetl oerfaren när det gäller råttor så står man där med foten i pottan och undrar vad man ska göra. Men nu har jag fått goa råd.

Det var någon som undrade vad de fick innan de fick gurka och äpple? Dom fick mat till gnaggare som vi köpte i djuraffären.

Vi har börjat sätta ner buren på golvet och öppna upp luckan och då blir de väldigt nyfikna och börja skutta runder. Så de kom faktiskt ut och gick runder på golvet.Glad

ivanhoe81
0

du är som mig när det gäller råttor märker jag

strunta i gnagarblandningen som de får och blanda eget, gnagarblandningen är inte så bra som de flesta tror (+ att jag tycker de flesta är ofräscha)

ger du dem något kött då?? typ nötfärs eller liknande??

Jinaum
0

KOm ihåg att råttor måste få blöt foder (alltså färska grönskaer mat osv) sedan Torrfoder för tändernas skull.

Ladyinred
0

de behöver inte Torrfoder för tändernas skull. tänderna slipas endast när de knastrar.

Jinaum
0

#10 ah. Var det jag fick veta i alla fall. Nåja då har jag lärt mig något litet till jag med då.

ivanhoe81
0

har man typ knäckerbröd i blandningen så kan de slipa ner tänderna lite, men det bästa är ändå att ha en massa träsaker som de kan gnaga på (min gör det iallafall för fullt)

MangoMelon
0

En råtta ska ha en omväxlande kost. Det innebär att man som råttägare ska se till att dom får det behovet stillat.

De ska ha Torrfoder till förfogande hela tiden, och det är bäst om man blandar det själv. Dom färdiga gnagarblandningarna innehåller absolut inget vettigt, endast färg- och tillsatsämnen, samt nötter o annat ohälsosamt. Ofta är de ganska ofräscha oxo.

Färskmaten ska vara varierad. Råttor ska ha kött, och det ska man inte undanse. Fisk är också bra med sin omega3 och massa nyttiga fetter. Frukt och grönsaker för vitaminernas skull, samt att det är gott. Pasta, ris, potatis är också ett alternativ. Dock ska man inte ge för mycket kolhydratrik mat, då de lätt (speciellt äldre råttor) kan bli tjocka.

man vet inte allt från början, men man borde läsa på om så viktiga saker som mat och boende innan man skaffar djuret i fråga.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

ivanhoe81
0

att jag skaffade råtta var en olyckshändelse (jag blev förälskad i honom när vi skulle hämta några gerbiler och möss)

men jag har läst på så mycket jag kan

har skickat ett recept på Torrfoder som jag använder till mina till trådskaperan och de tipsen på mat som jag fått sedan jag fick lilla dumbo i söndags

Terato
0

Här har ni en utförlig beskrivning ang. råttornas kost. Läs den, alla nya råttägare! :)

http://www.freewebs.com/teratosrats/food.htm

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

ivanhoe81
0

länken fungerar icke, men kopiera texten så fungerar den

ivanhoe81
0

ska det vara hundfoder i råttblandningen?? är det bara kattfodret som inte är bra för råttor??

Ladyinred
0

kattmat innehåller som sagt höga halter av taurin vilket hundmat inte gör. man måste inte ha hundmat för de får ju kött i blötmaten. men ett "dåligt hundfoder" innehåller även mycket säd så det är inte fel som utfyllnad och variation.

ivanhoe81
0

oki det var bara det som jag funderade på

då kommer jag nog att gå över till det receptet när det är dax att blanda nytt fast jag tar bort hundfodret då min råtta fåt rå nötfärs som jag blandar i live vad som helst (frysta grönsaker, räkor etc)

Ladyinred
0

jag har hundmat i mitt Torrfoder just nu. köpte ett billigt märke och de ratar det fullständigt. får prova en annan sort nästa gång.

ivanhoe81
0

okidoki

jag kommer ju som sagt strynta i det då jag försöker köpa så mycket för så billigt det går (precis som jag satsar till mig själv alltså)

kommer handla väldigt mycket på www.foderbilen.se iallafall

skalad havre 125kr (25kg)
oskalad havre 250kr (25kg)
storförpackningar av alla dessa sorters fröer, hundmat etc och handlar man för 900kr så kan man få gratis hemleverans helt gratis

(vi fick väldigt billig chinchillasand därifrån till våra gerbiler 79kr för 25 kg 0-0,05mm kornstorlek)

en bra sida att köpa från, det fodret vi har köpt hittills har hållit kraven (skulle ju nästan vilja äta det själv ju, såpass fråscht är det)

Ladyinred
0

du kommer ha havre så du klarar dej i flera år om du ska köpa 50 kg. :P

Terato
0

Man kan skippa hundfoder om man inte gillar det också. De får ju protein i färskmaten så då kan man skita i det. Men jag använder hundmat av bra märke. Sen tror jag det där om taurin är en myt men det är jag! ;)

Den här länken ska funka:

http://www.freewebs.com/teratosrats/food.htm

teratos.r8or.se

Ladyinred
0

jag är inte heller 100 på hur skadligt det är eller hur höga doser som är för höga. använde kattmat innan då jag har katt men slutade med det när jag fick höra att de inte va lämpligt. vill inte chansa. gravida ska inte heller dricka red bull som oxå innehåller taurin….

Terato
0

Nej, jag struntade i att tillsätta det i fodret ett par veckor innan jag parade min hona också eftersom jag hade läst det. Du resonerar helt rätt. Man ska inte chansa om man är osäker.

teratos.r8or.se

Ladyinred
0

oh nu vill ju jag ha red bull, varför kom jag in på de spåret Skrikandes

Terato
0

Haha, jag med! Cool

teratos.r8or.se

Ladyinred
0

men jag får vänta ett tag med det på grund av ovanståeende själ ;P

MangoMelon
0

Urk Red Bull e äckligt, Battery ska det vara ;)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ladyinred
0

nåt som e riktigt äckligt är en rellativt ny sort som heter monster. stora jävla burkar som aldrig tar slut, sen kostar de rätt mycket och jag är för snål för att kasta så jag fick glatt sörpla i mig den endå Obestämd

Terato
0

Ja, skitäckligt!

..Och vi är OT! ;)

Hur har det gått för TS med bitandet, undrar jag?

teratos.r8or.se

ivanhoe81
0

#22 kommer bara ta den skalade havren

tyckte att jag läste högre upp att det blivit bättre med bitandet

Ladyinred
0

har de dom andra sädesslagen oxå? vete, råg och korn..

ivanhoe81
0

det kanske de har har inte kollat så noga kolla in deras sida

www.foderbiten.se (det skalade havret hittade jag under fågel

lillan61
0

Har läst på¨flera ställen att man ska ge råttorna kött…………

Är väldigt skeptiskt mot det, blir de inte mer aggressiva

och vill hugga. Känns som om de får smak på det så blir dom

till ett monsterObestämd eller??? Jag vågar inte ge min råtta kött.

Allamej
0

Dom ska ha kött för dom är allätare och när du förnekar dom det dom behöver så får dom näringsbrist.

Alla mina råttor äter kött, ibland även rått kött och dom är inga monster för det. Däremot så tycker nog många att DU är det för att du förnekar dina älsklingar livsnödvändig kost.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ivanhoe81
0

min får rå nötfärs blandat med minimorötter och andra grönsaker och lite kallpressad olivolja

tro det eller ej han väljer morötterna först sedan köttet med de andra grönsakerna i

har hört att det inte är många råttor som äter morötter men min älskar det

Terato
0

Ojoj, vad fel det kan bli när man hös på såna myter! Självklart ska råttorna ha kött!

Jag föreslår att du går och lånar "Den fantastiska sällskapsråttan" av Gerodean Elleby på ditt bibliotek. Den brukar finnas till utlåning. Där står det mesta du behöver veta om tamråttor. Även om kost! Och självklart står det där även att råttor ska ha kött. Det är en normal del i deras kost.

teratos.r8or.se