Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1087 ggr
Nicciz
0

Onödigt vetande är kul!

Så kul att ni får hjälpa till att fylla den här tråden.

Jag kan börja pladdra om kromosomer ;P

En råtta har 42

En katt har 38

En hund 76+2

En människa 44+2

Och rökare som jag är måste jag dra en annan paralell en tobaksplanta har 48 Tungan ute

Nicciz
0

Tanken är ju såklart att det ska handla om onödigt vetande om råttor. :D Men man får gärna utöka som jag gjorde

Nicciz
0

Redan 1920 hade Wistar en linje som kallas PA som då var inavlad i inte mindre än 135 generationer.

[Dandelion1000]
0
  • Hoppas jag gör rätt nu, men tamråtta heter på Latin Rattus norvegicus forma domestica
  • Rexråttor upptäcktes först i ett labb i Frankrike.. :)
Nicciz
0

#3 Perfekt !! Skrattande

Första rexen kom till Sverige 1984

[Dandelion1000]
0

Runt 25 % av alla bränder i USA uppstår av att råttor (vildråttor) bitit tag i elsladdar.

[Dandelion1000]
0

Man tror att brunråttans ursprung var Asien..

Engagera
0
  • Den svarta råttan, Rattus rattus på latin, betraktas som utdöd och är rödlistad i Sverige. Dock kan de finnas kvar några av denna art i Skåne då de har kommit med båt ifrån Danmark :) Så några av de råttorna i skåne är av annan "art" än i resten av Sverige.

---------------------------------------------------------

En fundering: Om dessa olika råttor parar sig, dvs. Brunråttan och Svarta råttan, kan det då uppstå en teckning på bebisarna genom parningen? Eller ännu bättre om en brunråtta parar sig med en egyptisk takråtta som skiljer sig ännu mera i färg…?

Blev bara lite nyfiken och fundersam om de olika "arterna" kan skapa teckning ut i de vilda… läste i en tråd för itne så länge sedan att detta skulle vara omöjligt om inte en människa la sig i. Men det borde väl vara möjligt?

Oj nu spårade det ur… ni får flytta på mitt inlägg:)

//Linn

Terato
0

Det finns en myt om att råttorna på Titanic lämnade skeppet innan skeppets avgång.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

fiffiluren
0

#8 låter intressant :) djur har ju känsla för sånna saker :)

Terato
0

Nä, jag tror inte på det! ;) Men det var roligt onödigt vetande.

Däremot tror jag givetvis på att djur kan känna på sig tsunamis och vulkanutbrott osv.. Det händer ju saker med jorden då som djur med känsligare sinnen än oss kan känna av. Men en båtolycka är inte direkt någon naturkatastrof.

Mer onödigt vetande:

Jag råkar veta att det finns ungefär lika många råttor i Sverige som det finns människor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se