Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 969 ggr
Ellenfyrkant
0

Vad ger ni era råttor för mat ?

Jag vet att råttor är allätare men är bara nyfiken på vad era råttor brukar få smaka av ? Och hur mycket mat får de varje dag ? Sticker ni till dom mat under dagen eller får de fasta tider ?

Mvh Ellenfyrkant

MangoMelon
0

Mina äter allt, samma som vi äter, och under fasta tider. De får färskmat en gång per dag, och det är på kvällen.

Jag gör ingen särskild mat till dem (endast om vi har varit borta under dagen och inte hunnit hem och laga mat), utan ger all sorts mat till dem, kryddad eller inte. Det enda jag ser upp med är avokado och lök, det ger jag inte alls. Men finns det lite lök i tex köttbullar ger jag det åt dem. De äter kött, fisk och höna ca 3-4 dar i veckan, tillsammans med potatis, pasta, ris, majs, olika grönsaker, frukter, bönor, linser osv. Allätare med andra ord :p

Torrfoder blandar jag själv och det har de till förfogande hela tiden.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ellenfyrkant
0

Måste råttor äta kött för att må bra ?
Hur vet man hur mycket mat man ska ge ens råttor om det är färsk mat ?

Mvh Ellenfyrkant

Absinthe
0

Ja det finns ämnen i kött som är viktiga att de får i sig. (aminosyror och proteiner) Man behöver dock inte överdriva med hur mycket kött de ska ha heller.

Mängden mat till sina råttor är väl bäst att prova sig fram. =)

(Kan hända att jag blandar ihop ämnena med nåt annat, men min skalle funkar inte som den ska ikväll, bubblar jag fel så rättar nog någon mig sen)

MangoMelon
0

Du har så rätt linda. De ämnen som finns i kött är jättviktiga för dem, så det ska man verkligen inte lämna bort :)

zickan
0

Jagger lagad mat varje kväll även om jag inte äter själv. Försöker göra stor kok och frysa in i matskålar. Sedan finns det oftast müsli blandning i buren. Har slarvat lite när jag är hemma mycket. Då är det mest vanlig mat.
Låter mina smaka på det mesta som inte är skadligt. Dock har jag kanske kört lite för nyttigt ibland. Behöver lära mig att ge fetare mat till dom och nyttigare till mig själv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

spiritedaway
0

Finns det något pellets eller liknande som gör att råttor får i sig allt viktigt utan att behöva ge dom "vanlig" mat? Jag bara undrar, för innan jag blev medlem här så hade jag ingen aning om hur viktigt det var.
Jag har aldrig haft råttor själv än, men har haft kompisar som haft. Och så vitt jag vet så får de inte vanlig mat särskilt ofta. Kanske får smaka ibland, men annars bara lever på något foder.

MangoMelon
0

Nej, det finns inget Torrfoder som täcker hela deras näringsbehov. Och även om det gör det, är det inget vidare för råttan att äta samma tråkiga gråa pellets varje dag.. Tänk om du själv vore tvungen att leva på enbart makaroner hela ditt liv, mums!

Det finns sk råttpellets, som inte är nåt vidare alls att ge. Där finns en massa skräp i dem, färgämnen och grejjer..

Säg till dina vänner att dom googlar på vad råttan ska äta, så hittar de massa nyttigt!

spiritedaway
0

#7 Nä det förstår jag ju helt klart varför.

Okej. Så det är verkligen ett måste. Egentligen borde djuraffärer upplysa bättre istället för att bara rekommendera gnagarblandning eller något sådant liknande. För jag kan tänka mig att det finns många som inte insett hur varierat råttor faktiskt ska äta.

myismyname
1

Djuraffärer brukar inte ha så bra koll på råttor alls, tyvärr. Dessutom får de väl sålt mindre s.k. råttpellets om de rekommenderar folk att gå på Coop eller ICA och köpa mat för att blanda själv, haha. ^^

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus