Tvättnings råd?
Mina små töser har börjat få putsfläckar i pannan och runt öronen, Eftersom de sitter och putsar varandra. Hur får jag bort fläckarna på bästa sätt?
I vanliga fall när jag tvättar mina råttor (varannan månad) så använder jag utspätt hundshampoo. Jag blandar då vatten och schampoo i en skål, och sen tvättar dom. Men vågar inte rikigt göra det i deras ansikte, för alla vet ju hur det är att få vatten i öronen eller scahmpoo i ögat.
Har ni något tips?
// Kammi :) (hoppas jag la den i rätt kategori)

jag brukar ta mildtvål…men för att få bort riktigt svåra fläckar kan man använda yes :P
You can't spell Bitchy without Itchy
Men ger inte Yes irritationer i/på huden? Eftersom det är så starkt?

det har inte jag märkt av
You can't spell Bitchy without Itchy
Mitt tips är att sluta tvätta dem. När de blir blöta putsar de ju sig extra mycket för att bli torra och får du putsfläckar.
Råttor sköter sin hygien jättebra själva, inte har de dusch med schampo i naturen? Enda gången man behöver tvätta dem är inför utställning, om de råkat bli väldigt smutsiga i något de inte får bort själva eller om de är så gamla att de inte klarar hygienen längre.
Att tvätta dem så ofta som du gör ger dem bara problem med huden samt ökar risken för förkylning då de blir nedkylda av vattnet.