Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1801 ggr
Freke
0

Vad anser ni?

Rätt eller fel?

Satt idag och slö surfade och snubblade på en annons, blev lite förvånad när jag såg vem som skickat in den!

Då personen är en som i råttsamanhang har betytt en hel del och besitter stort kunnande och påverkar många framförallt yngre.
Men när man ser detta så undrar man verkligen om saker och ting står rätt till.

Observera att jag är inte ute efter att hänga ut henne, snarare att påtala att alla kanske inte är vad dom utger sig för att vara och att man ibland kanske ska vara lite mer kritisk och inte så blåögd i alla lägen.

[

Annonsen

](http://www.repti.net/reptile_for_sale/272187)

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

zickan
0

Vill bara poängtera att den där annonsen kommer försvinna och då försvinner denna tråds sammanhang. kanske göra en printscren?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Freke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Redan gjort…

Hälsn. Freke

dogpoo
0

urs.

Raaata
0

samma som #3

Ladyinred
0

ni kan ju inte dömma innan ni vet anledningen till personens annons. jag är övertygad om att hon vet vad hon håller på med. o de där med mössen, de e väl bra att de kommer till användning när de endå inte lever längre.

Raaata
0

Obestämd

Ladyinred
0

det är smidigt att kunna avliva själv eller att känna någon som har rätt kunskaper. och det är ju det som hon söker efter, nån som har rätt kunskaper.

gulzebra
0

Jag förstår inte, vad skulle vara så fel med den annonsen? Ibland måste man avliva ja, då är det ju bara bra om råttorna avlivas på ett snabbt och smärtfritt sätt - och det finns ju knappast något negativt i om de och möss får göra nytta som foderdjur heller. Vad är grejen?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Raaata
0

Jag tycker att det är ett känsligt ämne, men det väll bra på ett sätt ..

gulzebra
0

#9: Det blir vad man gör det till. Gör man det till ett känsligt ämne så visst, då blir det det. Men, ibland får man ändå bortse från känsligheten och se lite realistiskt på det också.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Raaata
0

#10 Japp:P

Itchy
0

jag anser inget av det som står som fel…

hellre att djuren kan få en snabb och smärtfri avlivning när det behövs än att de får vänta tex över en helg tills veterinären är öppen…

och att mössen används som foder är ju bara bra, då dog de ju inte förgäves

skit samma om det är en vanlig råttägare eller en jättekänd uppfödare…det ska inte spela någon helst roll

You can't spell Bitchy without Itchy

persikahallon
0

Får man ge möss som dödats med injektion till ormar? Om inte så undrar jag hur mössen avlivats, om hon inte har kunskapen hur man avlivar råttor.

Jag hoppas att hon inte tänker skicka iväg levande råttor med någon ormägare som lovar att avliva dem på ett snabbt, effektivt och smärtfritt sätt. Utan att hon tänkt delta vid samtliga avlivningar och se att det går rätt till samt att ingen råtta blir levande ormmat.

Jag tycker det är bra att man vill veta säkert att man har tillgång till en bra avlivningsmetod ifall ett akutfall skulle uppstå, men eftersom annonsen inte specificerar vilka orsaker till avlivning det gäller så undrar jag om hon tänkt sig låta någon privatperson avliva samtliga råttor oavsett orsak. Så länge det går rätt till så kan det vara bättre för djuret att avlivas hemma, finns det inte någon låda med gas som en del använder? Men då måste man vara medveten om att t ex råttor med mycoplasma lider av att avlivas på detta sätt. Jag föredrar själv att avliva mina råttor hos en veterinär där jag vet att det blir riktigt gjort. Förhoppningsvis har annonsören inte tänkt släppa sina råttor ur sikte förrän de är döda.

Freke
0

Underbart.. vilka reflektioner!

Sist jag skrev något i liknande så vart jag så påhoppad och fick skrivförbud då jag inte ansåg att det var fel att ibland ta bort djur..

Men nu när det är en som i råttkretsar är känd! Då är det helt okey?..

Fy f-n för eran dubbelmoral.
Ni är ju inte sanna, det är rent av patetiskt hur orkar ni se er i spegeln på morgonen..

Med era värderingar.. Speciellt om man ser på vad personen gjort och skrivit.
Hon var/är Hedersmedlem i SRS, nu avsagt sig detta och avlar helt utan mål och detta har hon skrivit i en blogg..
-Att det är skönt att slippa SRS-normer så man kan göra som man vill utan att behöva bry sig.

Ursäkta om jag låter bitter…. Men dubbelmoralens högborg har precis just nu i min värld flyttat HIT…!

Hälsn. Freke

gulzebra
0

#14: Jag kan inte tala för resten, men för mig spelar det ingen roll vem det gäller.

Har själv lagt ut en liknande annons på repti, där jag frågade efter någon som kunde avliva pinkies då jag fått en tjuvparning och som tack för hjälpen fick ta de till ormmat eller vad personen nu ville ha de till. Så, kort sagt, jag ser personligen inga som helst fel i annonsen och hade inte gjort det om någon annan skrivit den heller.

Resten har jag noll koll på - men visst har väl även hon blivit rätt påhoppad här på RiF när hon tipsat en annan uppfödare här om en parning som enligt många inte var en bra parning just då iom råttornas ålder..?

Kort sagt, det finns folk som håller varandra om ryggen vad det än gäller, och så finns det folk som kan tänka själva. Tro det eller ej, men även i råttvärlden finns båda sorterna så att dra alla över en kam håller inte.

dogpoo
0

jag har visserligen en vän till mig som föder upp råttor, till foder, alla vuxna råttor får kunglig behandling men när ungarna är ca 9-10 dagar så har dom ihjäl dom… det får mig att rysa, och inte på ett bra sätt….

MalinMalin
0

Fruktansvärt att vilja lämna ifrån sina älsklingar till nån ormägare man inte känner så denna ska slå ihjäl dom och sedan mata dom till sina ormar.

Är det en snålhet för man inte vill ta dom till en veterinär eller?

Vad är det som säger att denna ormägaren verkligen slår ihjäl dom bra/eller slår ihjäl dom överhuvudtaget?

Jag kan inte se hur varför man ska behandla råttor så…inte hade man gjort så med sin hund,satt ut en annons och bett nån slå ihjäl den på ett bra sätt när den blir sjuk.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Jinaum
0

Är ju så. Narutens cirkel. Omrarna blir mätta och glada och djuren gör en vis nytta för ett annat. Valet är ju ens egna om man vill ha det på sitt sinne att man ger sina reptiler sådant.

Av den anledningen ger jag bara kryp till min leopard gecko tex. Så, ja. Moralen är ju ens egna. Samma gör man ju med hästar i borås. Borås djurpark fixar avlivningen på hästen om de för köttet till deras lejon.

gulzebra
0

#17: Vem sa att hon lämnar ifrån sig de hur som helst levande och inte låter ormägaren slå ihjäl de på ett bra sätt och sen ta med de när de är döda?

Vad är det som säger att veterinär är så mycket bättre?

Att man inte slår ihjäl en hund är ju rätt logiskt - den är större och går således inte att slå ihjäl lika enkelt som en råtta.

KickanW
0

#14: Det är klart att man reagerar olika beroende på vem som gör det, vissa litar man ju mer på omdömet hos! Om en helt ny person tar en kull på zooråttor reagerar de flesta (även jag) negativt och tänker att det är naivt och ogenomtänkt. Om däremot en känd uppfödare med bra rykte tar en sådan kull funderar man i stället "Undrar vad syftet var med detta? Det måste ju finnas en bra anledning!". Jag tycker inte det är dubbelmoral alls.

(Vill dock inte säga min åsikt i detta ämne då jag inte riktigt vet vad jag står.)

Freke
0

#20 Vet att du inte vill säga din åsikt eftersom du var en av de som såg till att jag fick skrivförbud sist!!

Nä det är givetvis bättre att stoppa huvudet i sanden och blunda så försvinner det säkert.

Nu får jag väl skrivförbud igen,  men det gör inget. Jag har gjort och står fast vid min ståndpunkt. speciellt eftersom hennes anhang verkligen glorifierar hennes fotspår och verkligen inte tror att hon skulle kunna göra något fel eller orätt.

Med detta lämnar jag det här ämnet och kan kallt i värmen konstatera att alla är lika goda kolsupare och vänder kappan efter vinden eller hukar sig och blunder.

Duktiga braiga djurvänner som  verkligen ser till djurens bästa.

Och tänk nu på att även jag har orm och tycker att det hon gör är fel. men även min orm får mat!

Så oj vad vi kastade glashus i domkyrkor och trasigt blev det!

Hälsn. Freke

gulzebra
0

#21: Om nu alla är så hemska som du försöker påskina, varför är du ens här? Har du verkligen inget bättre att göra än att sitta och irritera dig på allt och alla?

KickanW
0

#21: Sluta nu. Jag har inget som helst emot dig och det har jag aldrig haft, så försök inte vända det så. jag ville bara skriva allmänt i tråden att man såklart är olika tolerant till olika personer. Såna man inte känner dömer man oftast hårdare medan man litar på att personer man har god erfarenhet av tar bra beslut. Fel eller inte - Det är mänskligt!

Jag har ingen egentlig åsikt i det här ämnet. Å ena sidan (precis som gulzebra skriver) rent konkret är det ju ett bra sätt att avliva, och ja, om djuren ändå är döda är det väl bra att de föder andra djur? Samtidigt känss det helt fel i hjärtat att ge sina älsklingar som mat… På något sätt känns det lite kallt. Så jag är rätt kluven, därför är det onödigt att säga min åsikt.

Love-
0

Jag tycker det e fel det e samma sak som om man skulle be någon slå ihjäl ens hund, katt eller vad man nu har för djur och låta dem sedan bli mat, Nejdet e fel tycker jag.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

gulzebra
0

#24: Kan du utveckla det lite, varför är det fel? Det kan ju inte jämföras med hund och katt eftersom dessa är större och inte kan slås ihjäl lika enkelt som råttor, som däremot kan slås ihjäl snabbt och helt smärtfritt. Att de sedan blir mat märker de ju inte när de är döda.

Love-
0

#25 En råtta är lika mycket värd som vilket djur som helst det spelar väl ingen roll om djuret är stort eller litet, nej visst man kan inte slå ihjäl ett stort djur lika lätt men tro mig finns andra sätt att döda ett djur på, Så du menare då att alla djur som e död kan lika bra bli mat efter som dem ändå är döda så när du dör hade du kunnat bli mat för du är ju ändå dö och mäker inget. Jag tycker det e samma sak spelar ingen roll om det gäller råttor, hundar. människor eller vad som alla e lika mycket värda

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

Freke
0

refererar till

denna

Hälsn. Freke

Ladyinred
0

en vän till en vän äger en slaktmask och avlivar större djur åt folk med denna. har han hjärta att kallt och blodigt avliva djur så tycker inte jag att det är fel att lämna en sjuk (annan anledning) katt eller hund till honom. tvärt om så går den metoden fortare än vad det gör hos veterinären.

Freke
0

Ja, jag skjuter djur jag också (även människor)…

Hälsn. Freke

gulzebra
0

#26: Klart det finns andra sätt, men att slå ihjäl de är ett av de skonsammaste sätten om man vet vad man håller på med.

Ja, alla djur är lika mycket värda. Hur tänker du då kring att ge dina råttor kött? Kor och grisar är ju lika mycket värda som råttor, och råttor behöver kött. Det är fullt naturligt, äta eller ätas helt enkelt, och råttor råkar vara ett naturligt byte till ormar.

Ja, vill man äta upp mig när jag är död så go ahead, jag bryr mig inte av den enkla anledningen att jag är död då, jag märker ingenting. Jag kan garantera att jag kommer bli uppäten om jag inte kremeras - av likmaskar och andra trevligheter.

#27: Vad försöker du få fram med den?

gulzebra
0

Samma här, låter pappa skjuta djur åt mig ibland - undantag för mössen dock (känns för osäkert iom storleken), och om djuret som ska avlivas är för livligt.

zickan
0

Jag tycker ibland det kan vara mer skonsammare mot djuret att avlivas i hemmet pga flera ting. Bara den dör på en gång. Alltså personen vet vad man gör.
Det har inget om att man är snål. Men då tänker jag på råttor som behöver avlivas. Inte på friska individer som bara är ivägen.
Dock tycker jag nästan det är tvärtom. Nu känner jag till flera respekterade uppfödare som gör det på det sättet. Dock känner de redan personer som kan hjälpa dom. Och de gör det för de tycker djuren lider mindre. Inte för att de är snåla.

När en nybörjare låter reptilägare ta bort djuren för en och sedan mata bort, tycker jag inte alls låter så hemskt. Så van att höra det.
Men reagera lite när någon som varitk så populär och känd kommer för att be om det.  Men tyvärr har jag redan haft min reaktion för nått år sedan om den personen.
Hon skaffade iller. Det är ungefär samma som att äga orm. Så jag är inte så förvånad över annonsen.

Men i slutändan vill man ju bara en sak, djuren ska dö smärtfritt. Kan ju diskuteras om hur det ska gå till vid avlivning.
Men alla kanske inte tycker att veterinären är smärtfri nog.

Och avliva möss på ett snabbt sätt är mycket enklare än vuxna råttor. Ju större djuren blir, ju svårare är det.

gulzebra
0

#32: Nyfiken fråga bara - hur kan det vara samma sak att äga orm som iller?

zickan
0

Jag drar ju slutsattsen att alla försöker ge så bra kost som möjligt till sina illrar. Dvs kött. Jag ger inälvor av det mesta, kyckling, pinkis osv. Det jag menade.
Jag ger min orm mindre av döda djur än vad jag ger mina illrar.

gulzebra
0

Oh ok, då hänger jag med ^^

Love-
0

#30 nja för det första så har jag ju inte råttor och för det andra anser jag inte slakt djur vara samma sak som husdjur som man kelar med

Absinthe
0

Så vissa djur är alltså inte lika mycket värda som våra husdjur? =)

Love-
0

#37 ehh… jo men det e skilna jag lägger inte in en hel gris eller ko till min råtta

gulzebra
0

#36: Men du ska ju skaffa, eller hur? De råttorna behöver ju kött.

Varför har inte slaktdjur lika stort värde som husdjur? Hur är det då med gränsfallen som hästar, kaniner, minigrisar odyl som hålls både som keldjur odyl och som slaktdjur?

Och vad är det då för skillnad mellan råttor och ormar? Det finns garanterat folk som kelar med ormar också, även om det bara är kroppsvärmen ormen vill åt.
Jag har en råtta som är rädd för människor, det går inte att kela med honom. Är han mindre värd för det?

gulzebra
0

#38: Vad spelar det för roll om djuret är styckat eller inte? Det är ju ändå kött som kommer från ett djur, som en gång varit helt och fullt levande.

Man behöver inte lägga in en hel råtta till en orm heller. Man kan knipsa av svansen eller så om man känner för det, jag tvivlar på att ormen bryr sig i det. Ökar det ormens värde?

Love-
0

#39 respektera min åsikt, som när slä'nger man in en hel gris, ko, häst, får m.m. till sin råtta?

gulzebra
0

#41: Jag respekterar att du tycker som du tycker, men du får själv inse att du sitter på ett diskussionsforum. Klarar man inte av att folk ifrågasätter så ska man inte skriva på ett forum som är till för just det heller.

Jag skrev aldrig att man slänger in hela djur till råttor (men man kan om man vill…). Det behöver man inte göra till ormar heller. Bara att knipsa av en svans eller tå så är den inte hel.

Jag skulle uppskatta svar på mina övriga frågor, exempelvis huruvida min människorädda råtta är mindre värd för att han inte går att kela med.

KickanW
0

#41: Är det någon skillnad på att slänga in ett helt djur och att slänga in delar av ett djur?

Love-
0

Det e skilnad på att slänga in en hel gris än att slänga in en korv

Yeay
0

Jag kan inte heller se något fel i annonsen och jag är inte partisk då jag inte ens vet vem som lagt ut den (TS skrev något om att alla håller varandra om ryggen). Jag själv anser att det är alldeles utmärkt att djuren kan gå till foder när de går bort, hade jag kännt någon ormägare jag litar på hade mina älsklingar utan tvekan fått gå till foder när de går bort. Nu känner jag ingen som skulle kunna ha användning för dem när de dör så i nuläget är det dock bestämt att de ska få kremeras. Men ni som anser att det är fel att ge sina keldjur till foder, hur resonerar ni då? Om alla hade gett sina keldjur till foder när de dör, borde det inte minska antalet djur som föds upp endast i detta syfte då? Hade det inte minskat antalet djur som dör i onödan, att slänga bort ett dött djur (eller kremera, begrava, vad man nu väljer att göra med dem) är ju detsamma som att slänga mat. När djuret är dött är det ju trots allt bara en livlös kropp, även om det en gång varit ett djur du älskat högt.

Jag själv hade gärna malts ner till köttfärs, blivit lite kattfoder eller liknande när jag dog. Detta är något jag påpekat många gånger och irriterar mig något fruktansvärt på att den möjligheten inte finns. Varför slänga bort allt kött som finns på mig när jag är död istället för att låta det gå till användning?

Ovanstående åsikter angående att använda mina djur (och gärna mig själv) till foder när deras dagar är slut gäller självklart alla djur och inte bara råttor/möss. Men i dagsläget kan jag inte detta då jag själv inte känner till någon godkänd och enligt mig tillräckligt snabb och human avlivning och utan att veta detta själv skulle jag heller aldrig låta någon jag inte känner så väl avliva mina djur.

Och så detta med veterinären, jag hade gärna sluppit avliva mina djur hos veterinär. Inte för att jag är snål på något vis, lägger ut alla pengar som är nödvändiga på alla mina djur. Jag vill helt enkelt inte att mina djur ska få sluta sina dagar på ett vitt, trist och inte hemtrevligt undersökningsrum. Sedan tanken på att de måste bli fasthållna och få spruta i magen innan, nej, jag tycker inte om den tanken. Hade jag fått välja hade mina djur fått avlivas hemma på bästa möjliga sätt. Tyvärr har jag som tidigare nämmt inte den möjligheten, så än så länge blir det jobbiga veterinärbesök för deras del. Men har planer på att i framtiden när jag själv förhoppningsvis har orm eller annat djur som behöver denna sortens mat ska lära mig att avliva på ett bra vis så jag i framtiden kan ge mina djur vad jag anser är den bästa avlivning de kan få i deras lugna hemmiljö.

Jag ber om ursäkt för att det finns risk att inlägget blev rörigt, är det något som ni missuppfattat så är det bara att be mig förklara igen. Det är bara så att jag har så mycket att säga i detta ämnet att allt verkar komma ut i en enda röra :S Jag hoppas det inte blev så rörigt som jag är rädd för iaf och att ingen tar illa upp på något vis. Detta är trots allt bara mina enga personliga åsikter :)

MangoMelon
0

Jag tycker inte det är hemskt att avliva hemma, eller ha nån som gör det åt en. Som nån skrev längre upp, det har inte med snålhet att göra.

Jag personligen tänker som så att om min råtta ska avlivas, låter jag någon kunnig göra det. Om de råkar ha användning för dem till sina ormar, så fine. I naturen går det också till så, äta eller bli äten.
Dessutom är råttan död, den känner inget när den är, just det, död.

Varför tycks alla tro att avlivning hos veterinär är det bästa? Antar att ni inte har hört om hurudana smärtor den första sprutan orsakar för alla mindre djur än kaniner. Hur trevligt är det? Någon jämförde det med att brinna inombords. Personligen skulle jag inte vilja stoppas ner i en låda, bort från allt det trygga hemma, föras till en plats som luktar underligt och sedan injiceras med ett ämne som gör att kroppen brinner, och man kan inget göra för man e så avdomnad. Sen först slipper man bort från allt.

Nej, hellre avlivar jag hemma, eller sen har en person som gör det åt mig, som har användning för djuren.

Och det där med huruvida djur är olika värda är bara skitsnack. Alla djur är lika mycket värda, och jag tvivlar inte en sekund på att just de som har de djuren älskar dem högt, men ärligt sagt, så bryr jag mig inte blir de mat eller inte när de går bort. Bara bra enligt mig, det betyder att någon annan får den föda den behöver.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

gulzebra
0

#44: vad är det för skillnad annat än rent estetiskt?

Freke
0

Ni har inte lyckats förstå något ännu? trots att det gått 47-48 inlägg och läst 613ggr.

Otroligt.. Hur tröga är folk? Mycket helt uppenbarligen..

Det som gör det hela så absurt som ni tydligen förtränger eller bara vägrar att se!
Är att en som stått för en hög standard och massa moralpredikningar till allt och alla helt plötsligt vänder och motsäger sig själv och allt denne stått för!

Vilket i slutet gör er lika puckade som henne! då ni helt sonika tycker helt plötsligt att hon gör rätt????? Hur tänkte ni när hon stod för vad hon tidigare stod för?

Här inget emot att ta liv av sjuka djur och jag gör det helst själv eller i hemmet(har skjutit både hästar, hundar, katter, råttor och andra djur)
SÅ jag ser absolut inga fel i det, men jag ser massa fel i att ta liv av djur som inte är sjuka, ser även en massa fel i att kulla..

För om man inte kan sälja sina djur utan måste kulla eller av annan anledning än sjukdom ta bort djur.. Då kanske man rent av inte skulle ha djur från första början.

Det är det jag oponerar mig emot.
Ta liv av friska djur för att dom av en eller annan anledning inte passar.. Är för mig FEL och har man någon moral så bör man anse att det är FEL men nu ser man var felen ligger.. Iallafall anser jag det..

Felet ligger helt och hållet i att ni inte anser att djur som inte passar in är värda något, tur att samma sak inte kan appliceras på människor för då kan det hållas emot en?!!!!??

Hälsn. Freke

MangoMelon
0

#48 jisses, du är ju slut i skåpet.. Förstår varför du får skrivförbud, du sitter ju öppet och trycker ner alla för sina åsikter.

Var och en har väl f*n rätt att resonera och göra som den vill med sina djur, så länge ett djur inte lider av det!

Och jag förstår heller inte vad som är så hemskt bara för att en "stor" råttperson väljer att avliva sina djur hos nån som sen använder dem till mat åt ormar. Skit samma, är det uppfödare eller privatperson.

Ang kullning (inte för att det har nåt med tråden att göra), så väljer även där var och en hur den vill göra. Här som jag bor blir man rentutav utskrattad om man inte gör det..

(Orsakar detta inlägget skrivförbud eller liknande är det risken jag tar, folk ska inte få sitta och trycka ner andra hur de vill bara för att de har en åsikt och deras åsikt är den enda som räknas.)

KickanW
0

Själva grejen att avliva djur hemma för att ge som mat till andra djur tycker jag inte är fel alls. Däremot skulle jag aldrig kunna göra det eftersom jag är för känslig för sånt. Jag ger mina djur kött men skulle ha otroligt svårt för att ha en orm som äter döda pinkisar (t.ex.) så ja, det kanske är dubbelmoral. Däremot försöker jag inte försvara det på något sätt, jag säger inte att det är någon etisk skillnad. Det är bara min egen känslomässighet som gör en skillnad på det.

Etiskt är det egentligen bättre att ge djuren möss som man själv dödat för då har djuren mått bra under hela livet och dör smärtfritt - Långt ifrån vad alla våra "matdjur" gör. Men vi människor fungerar ju så att det vi inte ser mår vi inte dåligt av, på något konstigt sätt.

Freke
0

mongomelon! Må så vara att folk känner sig trampade på, för mina åsikter. Du har inte många rätt du heller!

Skillnaden är att jag står för mina åsikter och håller fast vid dom, jag byter inte bara för att någon annan tror sig eller påstår något.

Jag utger mig inte för att vara bättre eller kunniga och tror mig inte vara gud i råttvärlden så som annonsören gjort, jag sticker inte heller folk i ryggen. Jag kan med lätthet sopa dom rätt i ansiktet utan att skämmas.

Och jag lyssnar på den som inte far med osanningar eller lögner eller en allt för hög dubbelmoral.

Hälsn. Freke

gulzebra
0

#48: Jag förstår inte hur du får ihop det du påstår.

Först och främst - var står det att det inte gäller just sjuka djur? Jag kan då inte se något varken i annonsen eller inlägget du länkade till.
Inte heller kan jag se att hon motsäger sig själv och det hon står för.

Vad menar du att hon tidigare stod för? Att ormar gärna fick äta gräs? Jag håller med om det, både då och nu. Vet inte hur hon tänker om det men själv kör jag på önsketänkande och realism - jag skulle gärna se att ormar åt gräs istället, men inser att det inte går och accepterar således att de äter råttor och andra djur - precis som mina råttor gärna fick leva på vegetarisk mat men inte gör det…

Var kom kullande öht in i bilden?

Jag undrar fortfarande varför du hänger på ett ställe där "alla utom du är så dumma i huvudet". Vad får du ut av det? Har du något behov av att hävda dig eller vad är det? Ska du försöka hävda dig bland folk som är så mycket dummare än du så är det en fördel om du faktiskt läser vad folk skriver och inte läser in en massa skitsnack du själv hittat på.

Eller så är du bara en otroligt löjlig person som går igång på att tjafsa med folk genom att framställa dig själv som ett pucko, vad vet jag…

MangoMelon
0

mongomelon, hah den var rätt skön! Skrattande 

(ska nog döpa om mango first thing tomorrow :D)

zickan
0

Inte för att det kanske har så mycket med saken att göra. Men Ts har inte direkt diskuterat nått här inne på väldigt länge.  Finns det ingen chans att folk kan byta åsikter? Menar att orm mats tråden är över ett år gammal.
Menar inte byta fram och tillbaka som dubbelmoral etc. Utan inser vissa saker och därefter byter åsikt helt enkelt.
Nu vill jag inte direkt försvara personen eller personer som skrivit två olika saker. Men på ett år så händer en hel del.

Mezzzanina
0

Att avliva ett konstaterat sjukt djur på ett humant sätt är okej.Men kullning är jag helt emot.Jag såg ett program på tv om hundar (i det här fallet var det Rhodesian Ridgeback)i England.Där avlivade man hundar som inte hade en så kallad "ridge" (hår i motsatt riktining) på ryggen.Alltså de tar ett liv av ett levande väsen för att det inte faller oss människor i smaken.Detta tycker jag är fruktansvärt.Jag tycker det samma när det gäller råttor.Man bör inte skaffa kullar om man har för avsikt att sedan avliva djur.Detta är min åsikt när det gäller alla djurarter.

zickan
0

Mh samma som boxer hunden förr. De fick inte vara vita. Så alla nyfödda vita boxer valpar avlivades.
Men det handlar inte tråden om. Utan en annons på repti och dubbelmoral ;-)

hus-musen
0

Ärligt talat så skiter jag fullständigt i vad vem som helst nu gör med sina råttor och möss eller andra djur för den delen när de är döda. Blir de djurmat så visst varför inte? Hade gärna lämnat mina egna till djurmat när de dött, de blir ju maskmat som det ligger till nu iaf. Då är det mycket konstigare att folk faktiskt stoppar upp djur eller har dem på väggen..

Angående avlivning, så länge det utförs på rätt sätt, så bryr jag mig inte om vem som genomför den.

Qui dormit, non peccat

Itchy
0

jag förstår bara inte poängen med denna väldigt utdragna tråd…mer än att tjata om att alla råttmänniskor inne på RIF är dumma i huvudet5

You can't spell Bitchy without Itchy

Terato
0

Jag vet att det finns bra avlivningsmetoder för möss som de flesta uppfödare använder sig av. Mycket, mycket bättre än att sticka in en pruta i dem.

Behärskar man en bra, effektiv, smärtfri och godkänd avlivningsmetod tycker jag det är mycket bättre att kunna avliva dem hemma. Det minskar lidande för råttorna och du kan ta bort dem direkt om de skulle hamna i en akut situation. Man sparar även pengar på det. Det kan man inte frångå.

Det ser kanske lite illa ut men vilken skada gör det att djuren blir mat? Det är döda kroppar och det är väl bara bra om de kan komma till användning? Efter deras död handlar det enbart om våra egna känslor. Alla klarar kanske inte av att ge bort sin älsklingsråtta som mat. Men mot råttan är det inte fel så länge de avlivas humant. Man kanske dessutom besparar någon stackars ormmatsråtta att slippa föda så många kullar om man gör på det här sättet istället.

Hos mig finns ingen sådan dubbelmoral. Det viktiga är att personen i fråga verkligen litar på den som ska avliva dem och är med och kollar att allt går rätt till. Det krävs en del kunskap för att kunna göra det, vilket jag vet att denna person har. En fjortis från ingenstans skulle jag direkt avråda detta!

Vi musmänniskor har helt andra attityder än råttmänniskor angående sånt där. Musuppfödare har närmare 100 djur oftast och självklart har de inte samma känsla för alla djuren. Det betyder inte att mössen är värda mindre. Min uppfödare säger själv att hennes favvisar kan hon inte avliva själv utan då tar hon hjälp av en annan uppfödare som inte känner musen. Jag avlivar alla mina möss hos min närmaste uppfödare. Hon får en slant för besväret och jag vet att de får en bra sista stund hos henne.

Om min råttuppfödare kunde avliva hemma på ett humant sätt så skulle jag göra samma sak där eftersom jag känner samma tillit till henne. Men det är inte lika lätt att avliva råttor.

Som sagt vill jag egentligen inte skriva om alternativa avlivningsmetoder på forumet för oerfarna människor ska ABSOLUT INTE ge sig på det utan uppsöka veterinär!!

Och jag har full förståelse för människor som inte klarar av det rent känslomässigt att lämna iväg sina älsklingar hos en reptiluppfödare. Trots att man har en bra relation till personen i fråga och vet att det går rätt till. Många vill vara med i råttans sista stund. Och det funkar ju inte om de avlivas på något alternativt sätt. Sen kan man diskutera alternativa sätt också. Alla tycker olika om vad som är bäst. Men man ska komma ihåg att alla är vi olika. Och ha förståelse för det.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Jinaum
0

Kommer bara med en fundering. TS skrev inte vem person i fråga var, för att inte hänga ut. Men när du skriver så hänger du själv ut personen. Jag själv har ingen aning om vem denne är och bryr mig inte heller då det inte är relevant. Frågan var bara vad vi tycker, om det är ok i allmänhet eller inte. Inte personen i fråga utan ämnet. Så vida det är privat person eller uppfödare skall därför inte ha med saken att göra.

Sedan ville jag bara säga en sak till som kanske är att tänka på. TS skriver att alla är dumma i huvudet samt trycker ned allas åsikter. Men du själv går upp i lågor för att du fått skrivförbud förut och  dessutom inte får ha dina åsikter. Får du ju självklart ha. Men tänk kanske på att om du nu känner dig nedtryckt av detta. Varför skall annat folk då inte känna sig nedtryckt utav att du kallar minst hälften av alla för "dumma i huvudet" på grund av att de inte håller med dig osv.

Som man säger. Världen och framtiden är som en babian rumpa. Färggran och full av skit.

(detta kanade ifrån ämnet och jag hoppas det inte blev rörigt - vet att jag inte är bäst på att skriva och förklara mig alltid-. Men det var en reflektion jag bara hade över saken. Dessutom om någon tar illa vid sig av ordet "skit".)

Terato
0

Jag tror TS menar att man ofta tycker olika och vänder kappan efter vinden beroende på vem det är som gör, tycker och skriver.

Måste hålla med om att så är det verkligen. Jag försöker att inte göra det men självklart blir det så ändå ibland. Har man hakat upp sig på en person går man emot allt denne gör/tycker/säger medan man håller kompisen eller den med mycket status i ryggen som gör samma sak. Det är dumt. Men ibland oifrånkomligt tror jag.

Men man ska definitivt fundera över det.

teratos.r8or.se

Jinaum
0

#61 Ah, tänkte inte på det och det kan ju i och för sig vara sant det med. Är direkt inte själv sådan så man tänker ju inte på det i första hand heller då

Terato
0

Nej, men precis! :)

teratos.r8or.se

Allamej
0

Jag tror vi ska ha en paus i diskutionerna nu för att alla ska kunna lugna ner sig lite.

Varningar kommer att delas ut där dom hör hemma och så andas vi..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Inlägget är låst för nya kommentarer