Har ni någonsin...
har en fråga som kan vara lite underlig, men jag är nyfiken… är det någondär ute som har knyckt en råtta som varit extra förstörd (då menar jag mager, extra liten, ev lusig, dräktig, ni fattar…) av att sitta i en djuraffär, jag menar, bara tagit den i fickan och gått?
Jag hoppas att jag aldrig hamnar i den situationen men jag tror inte jag skulle tveka å göra det. Om de överhuvudtaget märkte att den var borta skulle de väl bara anta att den rymt.

jag har…fast det var inte från en affär
You can't spell Bitchy without Itchy
Nej det är stöld occh kan polisanmälas.
Bättre att anmäla affären, försöka förklara för personalen. Ev försöka pruta ned priset pga den är dålig eller köpa den.
Även om man hjälper råtta med att stjäla så kan man bli polis anmäld om man åker fast.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3 jag försvarar inte stöld men samtidigt kan man ju anmäla affären tillbaka för att de har dålig djurhållning.
Jag lade bara upp den här tråden i nyfikenhet för å se vad andra skulle göra i en sån situation, inte för att dömma någon på något sätt.
Det skulle kännas fel och betala för en sådan råtta (man behöver ju inte knycka den för det) då kanske de fortsätter med shithållningen, för då har de ju fått intrycket av att små och ömkliga råttor fort får nya hem just av den anledningen.
För mig och många andra är det många självklarheter vad gäller smådjur och jag blir lika arg, frustrerad och (inte så ofta längre) förvånad av all den okunnighet som cirkulerar runt dessa djur. De är ju inte precis ovanliga djur i Sverige.

numera blir jag ofta erbjuden djur som de lokala zooaffärerna inte kan sälja, just för att de vet att behåller jag dem inte själv, så kan jag hitta ngn annan råttkunnig människa som kan ge h/n ett bra råttvänligt hem
men den råttan jag knyckte är en helt annan historia…och väl berättigat
(tas via pm om ni har frågor)
#5 det är ju kanon om man har ett så pass bra inflytande i djuraffärerna att de överlåter sjuka djur till någon som är råttkunnig. Det tycker jag är ansvarsfullt, det är ju samtidigt ett erkännande av personalen att de kanske inte egentligen kan allt som krävs och att de kanske tom är beredda att göra något åt det.
Jag blir väldigt lätt arg och har då ännu svårare att argumentera, iomd är det ingen som någonsin lyssnar på mig när jag har några åsikter, fast jag vet exakt vad jag pratar om.
Vill man kunna hjälpa till måste man kunna lugna ner sig och ta det lungt, men det är nog något som jag verkligen behöver träna på.

#6 sist var det lilla Mio (blind på ena ögat) som jag fick med mej hem från Grizzly…(de frågar alltid hur det går med honom och om jag kan ta med honom ngmn gång så att de får se hur han trivs)
så det lönar sej att visa framfötterna och bli vän med zoobutikerna :P
det finns bara en zooaffär här som har råttor inne nästan hela tiden och de råttorna kommer från imazoo. de har berättat att de tittar på pälsen och lyssnar på andningen på alla djur som de får in och den råtta som inte håller måttet skickas med tillbaka. med tiden har de faktiskt fått färre sjuka djur i leveransen, man kan ju hoppas att det inte är en slump.
mh samma här. jag får ofta in samtal från zoo som behöver bli av med råttor pga de inte kan säljas. vissa tar jag in. vissa säger jag ifrån. Om jag tar hand om alla dåliga djur åt dom så de slipper ta ansvar så kommer de aldrig läsa sig och sluta.
Oftast är det djur över ett år, ensam djur som inte kommer få sällskap på länge, eller om de ska lägga ned att ha råttor under en period.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.