Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2936 ggr
jussivuori
0

råtta tappar svansen? :o

Jag märkte precis att min råtta satt och bet på sin svans. en bit av svansen va "bruten" typ.. :S

Varför gör den så??? :o

imilija
0

din råtta kanske har råkat skada sig i buren och försöker hålla rent något sår?

hus-musen
0

Va?? Kolla upp varför råttan biter på svansen, den kanske klias eller liknande så råttan har skabbkvalster, svamp eller nått. Har den några sår på svansen?

Vart på svansen biter den?

Qui dormit, non peccat

jussivuori
0

2-3 cm in på svansen. Den ser avbruten ut och råttan biter och drar så den ska åka av. Den äter på sina senor ._. :( Jag ska kolla upp det men jag ville bara veta först hur andra tänker.

Allamej
0

Veterinär NU!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

jussivuori
0

Men det kan va att den skadat sig och för att det inte ska bli infekterat så biter den av alltsammans :/ eller?

hus-musen
0

Till vetten, den kan ha brutit svansen, och har den börjat bita på den så har den varit trasig ett bra tag.

Qui dormit, non peccat

jussivuori
0

Jag hade den uppe för en halvtimma sen ungefär ett långt tag och märkte inga skador. Men nu ser det hämskt ut. Hon kanske har fastnat i något och brutit av den

jussivuori
0

nu är hela tippen av :(

CamillaS
0

Kan du visa bild på svansen?

jussivuori
0

okej. jag har bara mobilkamera men jag ska försöka

Lancia
0

Att tippen går av är i sig ingen katastrof, många råttor som varit med om det. Däremot är det viktigt att se till att det inte blir infekterat. För säkerhets skull så bör du gå till en veterinär, för det är ju svårt för oss andra att tala om vad man ska och inte ska göra när vi inte sett skadan. Om inte annat så kan veterinären hjälpa dig tvätta rent och ge antibiotika i förebyggande syfte.

hus-musen
0

2-3cm in på svansen anser inte jag var tippen iaf.

Qui dormit, non peccat

Lancia
0

Ah, tänkte på att hon skrev att "tippen var av" i #8, missade att det handlade om flera centimetrar.Till veterinären på momangen, då!

jussivuori
0

Jag hittade tyvärr inte min överföringssladd… Det blöder och nästan hela tippen är väck. Det är en litenliten skinnbit kvar som håller kvar svansen… hängande

Min kompis sa att det inte var någon fara eftersom hennes råtta gjorde likadant för att hon hade skadat sig. och den lever ännu helt normalt.

Men jag vill inte ta några risken.

jussivuori
0

Jag ska ringa till vetten nu.

Lancia
0

Inte värt att ta några risker, bra att du tar med henne till vet. vi håller tummarna för er! :)

hus-musen
0

visserligen kanske det inte är någon fara just nu, men det är väldigt viktigt att du gör rent såret och har henne i en mycket ren bur så såret inte blir inflammerat. ta henne till vetten och se så att allt är ok och att inget annat är skadat=)

Qui dormit, non peccat

jussivuori
0

Jag var precis hos vetten och dem sa att det inte var någon fara. dem knipsade av den lilla skinbiten och sedan gjorde dem rent såret och bad mej rengöra buren. precis som era tips. tack :)

jussivuori
0

Deras balans kunde påvärka lite men inget allvarligt. Det känns skönt att veta att det inte va något fel. :)

Lancia
0

Vad skönt! :)

Birke
0

Vrf åkte du inte till veterinären direkt när du såg att den var bruten egentligen?:O

imilija
0

va skönt att höra att det gick bra, hoppas det läker fint nu med :D

TienMu
0

råttan försökte nog amputera sig själv….. ajaj….

jussivuori
0

Sluta klaga, jag åkte ialf till vetten. Jag ville bara se om det var farligt. om ngn visdste först innan jag åkte.

jussivuori
0

Det har redan läkt fint :) Han mår jätte bra nu. får jag la hoppas ;)

TienMu
0

Skönt att de gick bra….aldrig kul när ens älsklingar skadar sej.

Birke
0

#24 Jag klagar inte, bara ifrågasätter. Om ngt är brutet så kollar man upp det, särskillt om det hänger löst dessutom.

jussivuori
0

jag åkte ju dit, eller hur? :)

Birke
0

#28 Ja, men ännu bättre skulle det ha vart att agera direkt. Saksamma, inte mina djur, inte mitt ansvar.

myismyname
0

Börja inte tjafsa nu. Råttan mår ju bra, eller hur? :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Birke
0

#30 Haha Ingen tjafsar här - vi diskuterar ;P Så sa alltid mina föräldrar, o e:et utalas som eeeeeeeee.

OttoIsTheShit
0

#31 haha samma säger mina föräldrar :P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Birke
0

#32 det är grymt störaned >.<

OttoIsTheShit
0

#33 haha aa de e ju de, å när man säger det när brorsan å ja bråkar då får man helt plötsligt skäll xD haha

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Birke
0

#34 Jaa haha, är i samma situation här hemma också.

DoD
0

Borde inte tråden låsas? Råttan mår bra och de börjar "diskuteras" lite för mycke?

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Birke
0

#36 Kanske det. HUr gör man?

DoD
0

#37 Sajtvärd eller Medarbetare kan göra de!

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Birke
0

#Aha, då gör vell dom det snart.

Allamej
0

Varför ska den låsas? Utifall att någon annan kommer med samma problematik kan det ju vara en väldigt god idé att dom kan ställa frågor själv i denna tråden och slipper starta en egen…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Birke
0

#40 Vet inte. Tror det var föratt vi diskuterade för mkt lr va ngn sa.