Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3298 ggr
angeliicaa
0

Viktigt! Svullen fot!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår när jag tittade till mina råttor sprang Sheela omkring som vanligt medans den Cazeyli låg och sov i sin korg som hon alltid brukar göra. Idag när jag släppte ut henne började hon sakta gå men haltade på ena benet. Jag tittade vad det var och såg att de var en stor svullnad på foten. Jag vet att det kan vara riktigt allvarligt men behöver veta vad de kan ha orsakas av, nån som kan se vad det kan bero på och någon som vet nån bra veterinär för jag vet att jag måste uppsöka läkare snabbt. Det är endast foten som är svullen men inte benet. Snälla svara snarast!

angeliicaa
0

En till bild..

Allamej
0

Ser ju ut som om hon har blivit stucken av nåt… sär såg min kisses tass ut efter att hon träffat på sin första geting

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

angeliicaa
0

Kan de vara så att hon kan vara allergisk mot getingar eller mygg? Och är de i sånna fall allvarligt? Tacksam för svar!

-Cissi-
0

hon  kanske har klämt den eller nå

vet inte vänta på att nån som kan lite mer än ja

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

angeliicaa
0

Okej, det är de ja tror också, nåt insekts bett eller att hon blivit klämd. De kan kanske även vara så kallad klumpfot? E så orolig.

-Cissi-
0

sorry såg inte dom andra inläggen

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

wintermynta
0

Andas.
Vilken färg har foten?
Så länge den inte är lila blå är det oki.
Hur känns den? Som normalt till ljummen är oki. Kall fot kan tyda på dålig blodcirkulation.

Sätt henne i en mindre bur över natten och se till att hon har att dricka. Imorgon har svullnaden säkert gått ner. Har den inte och foten känns kall eller ändrat färg skulle jag i alla fall ringa och rådfråga veterinär.

Lycka till och uppdatera gärna hur det gått.

Tezzlan
0

Det är viktigt att du snabbt får medicin som kan dämpa svullnaden för det spränger och gör ganska ont när det är så svullet. Är foten varm kan du lindra med en isbit/isklamp i handduk som du håller mot foten. 

Jag har råkat ut för en sån svullen fot en gång. Eftersom det va min älskling Tippex som jag gjorde allt för så gick jag med på att ta röntgenbilder på foten ( det va dyrt med värt det). Det visade sig att han hade antagligen ramlat på ett olyckligt sätt i buren och fått en liten spricka i foten. Jag fick metacam och baytril. Det tog inte lång stund efter han fått metacam som svullnaden började lägga sig och på kvällen såg den nästan normal ut.

Åk till veterinären så fort som möjligt imorgon och be om metacam. Lycka till!

angeliicaa
0

Tack för svaren. Jag har försökt lugna ner mig nu. Jag skulle tippa på att de är klumpfot. foten är fortfarande röd och svullen. Jag kände på den nu och den kändes ljummen, inte varm.

Jag gav henne nyss vatten och barnmat så att hon skulle få i sig nåt. Aptiten är som vanligt och hon äter och dricker normalt. Jag ska kolla till henne om en stund igen.

Hon verkar inte ha ont men belastar gärna inte benet.

Jag ska ringa en veterinär imorgon som finns i stockholm som jag har fått tips om e bra. vi får se vad han säger. Olyckligtvis är jag inte hemma och befinner mig inte i stockholm men ska resa hem så fort som möljigt i morgon eftersom att jag säkert kommer få ta med mig henne till veterinären vilket som.

angeliicaa
0

Just nu ligger hon i buren. Borde jag flytta henne till transportburen?

Eller ska ja låta henne ligga? Eftersom att hon ändå inte rör sig särskillt mycket och ligger i sin korg som e mjuk i jämförelse med transportburen. Så får jag mata henne för hand med vätska och mat.

hus-musen
0

Jag tror inte att det är klumpfot, utan snarare att hon skadat sig och fått en spricka eller liknande.

Gör som wintermynta säger, håll lite koll på henne under dagen och ser du ingen förbättring så ta henne till vetten.

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

Hmmm… första myggbettet på sommaren brukar ju kunna ge en extra stor svullnad. Men vad vet jag..

TienMu
0

Om hon inte belastar benet så gör det antagligen ont…..

kanske kan ha blivit en infektion?

angeliicaa
0

Allt är okej nu. Skyndade mig att åka hem idag. Ringde veterinären och fick som tur var en tid.

Veterinären kunde inte se vad som kunde orsakat svullnaden så han var tvungen att ta en röntgenbild på foten. Han sa att den mest sannorlika oraken skulle vara att hon på nåt sett fått ett sår, klämt sig eller nåt liknande. Problemområdet var runt fotleden. Så själva foten hade inte nån skada om man säger så. Följden var att den blev svullen.

Nyss när jag tittade till Cazeyli så ser jag redan stor förbättring efter att hon fått första sprutan. Hon verkar piggare och svullanden på foten har gått ner. Så nu ska jag ge henne Metacam i en vecka och så ska foten förhoppningsvis se bättre ut redan på fredag. Skrattande

Itchy
0

så bra att det löst sej :)

You can't spell Bitchy without Itchy