Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 681 ggr
gickan87
0

När sluta blöda? livmodersinflammation

Har behandlat min tjej med Baytril nu i 6 dagar mot blödande livmodersinflammation.

Igår och imorse fanns där inget blod, men nu ikväll så fanns det rött färskt blod.

Har två alternativ nu, antingen låta henne gå kuren ut eller också avliva henne imorgon Gråter

MVH Erika :)

MangoMelon
0

Är det veterinär som skrivit ut det?

Jag skulle åka till veterinär snarast möjligt, för att få veta om det går att behandla på nåt vis eller om avlivning är enda sättet..

Hur gammal är honan? Ifall operation skulle vara möjligt.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

gickan87
0

Ja, det är veterinär som skrivit ut det. Har ingen veterinär i min närhet heller som kan råttor, så avlivning är isåfall enda alternativet.

Vad jag förstått så är det väl Baytril som gäller vid livmodersinflammationer.

Hon är lite över ett år, har haft en kull ungar när hon var 9-11 veckor (tjuvparning)

gickan87
0

putt. Några fler tips och råd? :(

Mymlan
0

#3 Har du Inte varit i kontakt med veterinären idag? vad sa de?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

gickan87
0

De trodde inte att det var någon fara över helgen, skulle ringa igen på måndag om hon inte har slutat blöda för en avlivningstid Rynkar på näsan

Som skrivet, de är inte råttkunniga.

Absinthe
0

Men om baytrilen inte hjälper är det kanske fel dosering?
Fråga om de inte kan öka doseringen eller sätta in något annat för att förvissa sig om att alla alternativ är prövade innan hon i så fall avlivas?

gickan87
0

Hon får tabletter, en ½ per dag, alltså en 1/4 del 2 ggr/dag.

Får höra med dem på måndag men tror tyvärr inte att jag har henne med mig hem :(

Birke
0

Kolla upp med veterinären, o sen ifall han/hon inte vet ngt så lutar det vell ät avlivning?

gickan87
0

Ja, jag tar inte hem henne i det skicket hon är i. Nog för att hon "mår som vanligt" men det är ju inte normalt att det kommer blod. Ska försöka få en tid hos en råttveterinär, 6 mil härrifrån men det är värt det.

Birke
0

#9 Gud vad jobbigt för dig :(

gickan87
0

#10 Ja :(. Men vad gör man inte för de små liven?

Går mest i tankarna på om jag ska ta med hennes syster som har en stor tumör också samtidigt, eller om hon ska få fortsätta skrota runt ett tag till.

Birke
0

#11 jag skulla ta med en råtta som har en "stor" tumör, för jag kan inte tänka mig att det är smärtfritt. Jag vill alltid att mina djur ska få leva värdigt, även om jag tog en råtta med tumör försent för ett tag sen =(

Man gör nsätan allt för de små liven ,jaa :P

Katrin82
0

Är hon röntgad? Så dom kan se om det inte behövdes operation. Med min hona så behövdes inget operation akut men skulle tillbaka 10 dagar senare för att konstatera att det gått åt rätt håll, vilket det som tur va gjorde..

gickan87
0

#13 nej, hon är inte röntgad. Och tyvärr finns inte de pengarna heller, det är antingen ny medicin eller avlivning som gäller tyvärr. Känner mig så hemsk men har verkligen inte pengar som kan "kastas ut" bara sådär, utan får ta av sparade pengar till veterinärbesök och dem måste jag hålla hårt i.

gickan87
0

Hmm…

Igår fanns inget blod, inte imorse heller och inte nyss när jag kollade, kan det vara så att det äntligen börjar ge med sig?

Birke
0

#16 Hoppas o be till dina gudar att hon är bra! Håller tummarna.

gickan87
0

#16 Hon började blöda igår igen Rynkar på näsan

Ska ringa till vet. imorgon och fråga om det är värt att prova Bactrim istället, eller om det är försent.

Min lilla älsklingstös Gråter

Birke
0

#Gör det, o håll oss uppdaterade om hur det går…

gickan87
0

Japp, självklart håller jag er uppdaterade!

gickan87
0

Min vanliga veterinär svarade inte i telefon idag så ringde distriktarna. Där svarade en otrevlig vikarie och de får inte skriva ut medicin, frågade om om det skulle vara bättre om jag kom ner och visade henne. Men det gick inte heller.

Så på fredag 11:30 kommer Molly och hennes syster Leelo somna in Gråter

Birke
0

#20 Nej vad synd :´´( Men det kanske ör bättre för dom att få somna in.