Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 600 ggr
Jinaum
0

Dominans hane eller tonårskris?

Funderar lite. Då min ena råtta "bet mig" idag. Han blåste bara upp sig och satte tändena något varnande kändes det som runt mitt ena finger. Jag gillar inte de där för han reste nästan ragg. Hade absolut inte gjort honom något heller. Han kom till mig, jag lyfte upp honom och började klappa osså vops. Vist gick de inte hål på huden eller något. Men de höll på att göra ont. Han gjorde de inte bara en gång heller.

Den andre är inte riktigt likadan. Han är rätt lugn och vist kan han väl bli stel och så han med men han har aldrig typ bitit mig. Han har mer gjort det när han inte sett mig eller fattat att jag tänker plocka upp honom. Men han lugnar ned sig lika snabbt igen dock.

Dessutom så kissar denna udda hanne på mig, inte revirmarkeringar. Utan de rinner. De är riktiga kiss fläckar. Han kan komma rätt så demonstrerande känns det som, ställa sig på min fot och kissa så det rinner om foten, bara som exempel. Är det bara att sätta honom i kisslådan vid detta eller vad gör man?

Känns lite udda då ingen av de råttor jag mött gör så. Dock är de lite äldre och ja.. ensam råttor för de fungerar inte med andra råttor. Men går väl inte heller att jämnföra. Men de kissar inte som de gör i alla fall.

Jag vet inte riktigt, känner mig lite osäker. Dels för jag blev så himmla paff men också för jag är rädd att jag missförstår honom. Samtidigt på något sätt är han väldigt demonstrerande ibland med att just sätta sig på mitt ben eller något änr de är ute och kissa en extra skvätt på mig. Är inte alltid bara en gång han gör det heller.

Så man känner sig en aning osäker. De är ju ca 7 månader nu. På ett ungefär. Haft dem sedan slutet av oktober i alla fall..

Så vad bör jag göra? Kom gärna med förslag eller fel som jag gör. För jag vill ju inte ha en råtta som naffsar/biter mig. Det kan ju gå illa någon gång om det är jag som gör fel och missförstår honom.

wintermynta
0

Acceptera att han har en massa hormoner som far runt och låt han vara. När han varningsbiter så talar han tydligt om att han är obekväm med situationen. Det bästa är då att låta han få gå tillbaka till buren. Helt klart är han inne i puberteten och förhoppningsvis går det över om en månad.
Den som kissar skulle jag sätta helt enkelt på lådan varje gång han gör så.
Att banna och fya i den här åldern gör oftast saker värre utan det är tålamod som gäller. Förhoppningsvis blir hane nr ett som han ska igen.

hus-musen
0

Jag hade inte accepterat den sortens beteende alls. Ser de ut som igelkottar är de inte riktigt riktiga. Hade han bitit ordentlitgt så jag avlivat honom.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

jag e bara orolig att de är jag. Är ju mina förstå råttor. Men får väl vänta och se om de lugnar ned sig litet.

Lugnar det inte ned sig så.. ja. Får väl se de då helt enkelt.