Två råttor som inte funkar ihop?
Hej.
Jag har nyligen köpt en ny kompis efter Smillas död till min Lola. Köpte en råttbebis på 5 veckor den här gången som heter Doris. Lola är ett halvår gammal. Dem funkar ganska bra utanför buren. Enda problemet utanför är att Doris klamrar sig fast på Lolas rygg? Iburen går Lola till attack och biter Doris. Jag vet inte vad jag ska göra, har buren delad nu, men kan ju inte ha det föralltid? Hjälp?
Hur gjorde du introduceringen?
Jag brukar låta råttorna vistas på neutral mark först (typ toan eller i hallen på en filt), och låter dem vara där tillsammans en stund. Brukar städa buren ordentligt, skura den grundligt och använda nytvättad inredning. Det för att det inte ska lukta så mycket av den gamla råttan.
Sen så brukar det bara vara att sätta ihop dem. Det låter lite konstigt, mina honor bråkar aldrig så mycket, det är oftast hanarna som kan vara problem.
Hur länge har du haft dem i samma bur? Du ska inte ta i sär dem bara för att den lilla skriker och piper och för att de rusar omkring. Det är helt normalt, de försöker få tag om rangen. Det är bara att stå ut, och ingrip endast om det uppstår blodvite. Det låter mycket värre än vad det är. Oftast ser det ganska otäckt ut, de kastar sig på varann, biter och brottas. Men det är oftast inte på blodigt allvar. Och varje gång du går emellan dem, måste de börja om allt pånytt sen. Därför ska man låta dem göra upp sitt ifred även om det är ett jäkla liv, och bara ingripa om det börjar bli blodigt (eller ja, innan det förståss) .
Igår tex fick jag hem en ny hona, en bebis. Det blev ståhej i buren och de höll på och skrek och pep hela natten, men jag tog inte isär dem. Idag när jag kollade låg de alla i en hög och sov och ingen hade ett enda litet sår nånstans.
Men dock så har jag så underbar honflock nu, känns som att jag kan stoppa in vad som helst och de bryr sig inte :p
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Åh, tack så jätte mycket! :) Jag har gjort precis som du skrev, dem fick träffas på neutral mark första gången, skurade ur allt och jaa… et låter läskigt, men förr eller senare måste jag ju släppa ihop dem. :P DEt värsta är att den lilla har sår på tassarna som den stora gjort. Men det är inget farligare än små rivsår. Jag får helt enkelt släppa ihop dem då. Tack så mycket <3
Jag har den turen att ha en honflock som e så lugn att jag kan stoppa in så gott som vilken unge eller tonåring med dem utan att de gör något annat än snusar och stökar runt lite. Är det nån som piper är det definitivt den nya :p Och då behöver jag inte ens introducera dem nånstans innan ^^
Men i vilket fall som helst, hur länge har du stått ut, och haft dem i samma bur?
Det jag också vill påpeka är att rivsår uppstår lätt när de brottas och jagar varann. Och så en annan grej, råttor är tåliga djur, och det ser ofta värre ut än vad det är. Som ett exempel blöder det i mängder från en liten klo om man klipper för djupt. Så det behöver inte vara farligt. Det värsta är nog att stå ut med pipandet, och se den lilla få "stryk". Man vill ju så gärna skilja dem och skydda dem, men det är inte rätt. Man ska låta naturen göra sitt, så att de får tag om rangordningen. Det ska egentligen inte vara så svårt, de som äldre eller som har fått ungar/betäckt är automatiskt högst upp, sen kommer ungdomar och längst ner bebisar. Bebisen ska lägga sig på rygg för att visa att den är underlägsen. De gör de inte alltid genast, men efter ett tag ska den i vilket fall göra det. Annars kan den ha "talsvårigheter" vilket betyder att den inte är så bra på att prata råtta. Den äldre blir då stressad och tror att bebisen inte ger sig, och då kan det bli konflikter.
Men försöka stå ut, även om det låter hemskt, och hur gärna du än vill skilja dem åt! Men håll endå ett öga på dem, nu och då, för att försäkra dig om att det inte finns blod nånstans. Sträck dig dock inte in i buren :)
Ett annat tips som jag kom på är att man kan skura rent buren, och lägga in ny inredning, sedan lägga in bebisen i buren och låta den vara där en dag eller så, och ha den äldre i en bur bredvid så de kan se varann. På så vis fastnar den nyas doft i buren, och den äldre råttans revirdoft är inte så stark. Kan underlätta :)

Vad menar du med går till attack? Har hon uppburrad päls och liknande?
Qui dormit, non peccat
Det funkade jätte bra, stor städade ur buren och satte ihop dem. Först bråkade dem, men nu ligger dem tillsammans och sover i hängmattan, jätte sött. :) Tusen tack! <3 :)
#5 Vad härligt! Och det var så lite så, det är jättebra att nån tar mod till sig och frågar, det finns såna som inte gör det och så sitter dom där med problemen sen.
Vart det mycket pip och skrik innan de gav med sig? Hur många gånger hade du lust att skilja på dem? ;)
Glad att det gick bra, hoppas det gör det i fortsättningen också! :)
Jaa, dem slåss lite ibland nu med såg jag. Fast bara små duster inget farligt. Haha, vill ta isär dem ofta, men tänker Ajja Bajja på mig själv och tittar till dem istället. ;) Det går ganska bra fortfarande och hopas också attd et går bra! :) tack :)
Jag hejjar på dig, och du ska vara stolt över dig själv! :D Jag vet hur himla gärna man bara vill gå dit och ta isär dem :p
Kom ihåg en sak; råttorna kan vara lite gnabbiga mot varann i några dar, men det är inget som man borde behöva oroa sig för. De blir ju inte bästisar på momangen, om du förstår vad jag menar :)

Tänk även på att den lilla antagligen har ganska mycket mer spring och bus i benen än din äldre råtta och din gamling kommer säkert få nog av den lillas upptåg både en och två gånger, och tillrättavisa denne. Och även om dom båda leker så kan det se ut som bråk, fastän det bara är på skoj.
#8: Okejjs :) Jaa, dem är lite gnabbiga ibland, men det får då då vara tills dem blir kompisar. :)
#9: Aa, jag märkte det förut. :P Men brydde mig inte om att dem bråkade lite då. Nu är det helt lugnt i buren. ;)