Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 419 ggr
zickan
0

Lite snabba svar tack

Min gamla tand som börjat visa typisk ålderdoms tecken. Vikt nedgång. seghet. Men hon har även kroniskt rossel och alltid haft. Kollat upp den biten mer än en gång.

Men i kväll när jag kom hem så blödde hon lite ur vaginan. Så jag ringde taxi. Men det är västerås veckanså de trode det skulle ta ca 1 timme innan ledig taxi. och ytterligare ca 30-40min att köra hit.
jag är rejält trött och livmoderinflamation var det förste och ende jag kom att tänka på.

men hon äter, dricker och går om kring som som "vanligt".
Så efter den där paniken lagt sig så börjar man ju tänka lite mer. är de livmoderinflamation. borde hon inte ha ont, inte röra sig så mycket. visa sig sjuk på nått sätt?

Som sagt jag är trött och jag kan inte komma på nått mer än det och en jobbig urinvägs infektion.
Kom igen slå in lite vett i skallen på mig. hon har inte blödit nån droppe under senaste 40 minuterna. inte tröttare än vanligt. hade inge problem att äta mat. klättrade själv upp på soffkanten där hon sitter nu.
Varför blödde hon?
Allvarlig fara med henne eller kan det vänta tills i morgon?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tezzlan
0

Jag har bara varit med om detta fenomen en gång och det va bara en honan som löpt och slarvat med att tvätta sig. Jag upptäckte det senare då hon fladrade som bara den me öronen. Men om det är en livmoderinflamation så bör hon vara lite medtagen och ha feber. Du kanske kan testa att ta tempen på henne. Har du ingen penicillin hemma?

Håller tummarna att allt går bra!

zickan
0

Har pencillin till människa. men inte för djur :-/.. Slut på det mesta här hemma.

bra tänkt ska ta tempen :-) Men om det inte är nått annat fel än lite blod som jag såg komma ur henne för ett tag sedan men inget sedan dess. men inge trötthet, inte seg med maten eller röra sig. Om det inte visar sig va feber. vad kan det va.. ska jag var orolig?

Tezzlan
0

Hade nog inte vågat mig på människomedicin i det här fallet. :/

Jag hade hållt extra mycket uppsickt över henne det närmsta dygnet. Men märker du ingenting eller inte börjar blöda igen så hade nog inte jag varit orolig. Men kolla tempen, en grad över människors är helt ok, det hade jag provat med. 

Det är inte ofta man ser att det kommer blod när de löper MEN du kan precis tagit upp henne efter hon nysst och inte hunnit tvätta sig… Vi hoppas på det iallafall

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag kollade tempen och klämde där. Så kom det ut var. Tryckte lite till och det verkar som hon fått ett bett precis några mm ifrån öppningen.
Tänker inte ropa hej ännu. Men kanske inte kräver att jag försöker stressa runt och få tag på taxi.

hennes temperatur var 37.7.  inte visat att vara segare ännu.

Tezzlan
0

Tempen va ju helt normal för en råtta. Det såg ju nästan ut som en otrevlig finne… *hmm* Jag tror att du kan vara lugn tills imorgon. Just nu verkar det inte vara något livshotande.

Uppdatera gärna på hur det går

zickan
0

Såg det först nu när jag tryckte. Hu vad jag hatar att vara orolig.
Jepps. Jag jobbar 24 tims pass i morrn med. Men ska gå in till grannen och ge dom min nyckel. De har haft råttor förr. Kan de hålla koll.