Pubertet/könsmognad eller vad?
När råttor är sex månader hamnar de i någon slags tonårskris då hanar visar aggressioner (om de har det) och råttor rent allmänt ofta blir lite knepiga. Detta kallar folk ofta för "puberteten" vilket jag tycker är lite felaktigt. Jag kopplar i alla fall ihop könsmognad med pubertet och råttor blir ju könsmogna när de är några veckor bara. Är det inte lite dumt att kalla det för pubertet då? Folk kan ju misstolka detta och få för sig att råttor inte är könsmogna förrän de är sex månader… Och tjuvparningskullar har vi väl nog med ändå?
I början blev jag väldigt förvirrad när folk skrev om denna pubertet men så vande jag mig, nu har jag dock börjat fundera igen och tänkte efterlysa ett ordbyte! Varför inte kalla detta för tonårskris eller något annat bra ord i stället för pubertet?
Tonårskris tycker jag låter som ett bättre alternativ! De andra orden är som du säger väldigt missvisande!
Håller med ovanstående!
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

jag kör tonåren faktiskt, men de uppför sig som pubertetsmongon.
Qui dormit, non peccat
Puttar upp lite.

Problemet är väl bara att vi människor av ren vana säger pubertet då det för oss sammanfaller med tonåren. Men å andra sidan, vad är det som gör att råttorna kommer in i denna tonårskris? Det är väl hormoner, eller?
I övrigt håller jag helt med om det du skriver om könsmognad och pubertet.

Ja, det blir ju knasigt att jämföra det där med människor. Det är precis som Lancia säger.
Människor har ju inte två hormonkriser på det viset utan det är i puberteten allt händer.
Vi kanske helt enkelt bara skulle kalla det en problemålder eller hormonkris?
Alltså att vi skippar det här med att använda samma termer som på människor. Man kan istället förklara hur det ligger till, att de blir könsmogna i två etapper. Och att en råtta givetvis inte är mogen att paras förrän den tagit sig genom sina två första kriser.
Älskar mina stora små vänner..

Varför inte trotsålder hos råttan? =

Trotsålder är ju runt 6 år för småbarn. Så det stämmer ju inte heller riktigt!
Även om ordet i sig är väldigt bra.
tonårspubertet kanske?;) hehe
Min blogg: SweGizmo.se
När det gäller hundar, så kommer de in i en fas vid 2 års ålder som kallas att den ska finna sin sexuella identitet, sista "spökåldern". Något liknande för råttor kanske?

Ja, jag tänkte också på spökåldern! Fast det handlar väl inte om samma reaktioner, eller hur? Barn kommer ju också in i spökåldern och det är väl mer en ålder när de är extra rädda och känsliga av sig på det viset. Och inte direkt hormonstinna, så.
Det är bara att inse. Olika djur går igenom olika kriser och stadier. Därför bör de också heta olika saker, tycker jag.
Eller egentligen bryr jag mig inte. Det viktiga är väl att man alltid talar om vad det är som skiljer. Men det gör man inte. Man bara slänger sig med begreppen och antar att alla ska fatta rätt.