Djuraffär Sundsvall?
Hej allihopa.
Vet ni om det finns någon djuraffär i Sundsvall som har råttor? Det är så att jag och min familj är på semester här och jag skulle vilja visa mina föräldrar att råttor inte är äckliga elaka varelser. I hässleholm där jag bor har ingen djuraffär råttor vad jag vet så jag tänkte passa på nu när jag är här uppe. Jag har redan varit inne i en djuraffär här, kommer inte ihåg vad den hette men den har en skylt där det står ZOO, en massa fiskar, några fåglar, en guldhamster men inga råttor :/.
Visst finns det en annan djuraffär på andra sidan floden? Har den råttor eller finns det någon annan djuraffär med råttor i Sundsvall? Hoppas någon kan hjälpa mig med att övertyga mina föräldrar om att råttor inte är så otrevliga som de tycker :)
Kolla på Eniro, google osv :)

Om du vill visa dina föräldrar att råttor är härliga djur så tycker jag ni ska försöka besöka en uppfödare eller en privatperson med råttor. Djuraffärsråttor är ofta väldigt lite hanterade och är otrygga och rädda för det mesta. Finns flera sundsvallsbor här på rif, någon kan säkert hjälpa dig. :)

Jag har redan kollat på google men hittade inget om det fanns råttor eller inte i sundsvalls djuraffärer. Grejen är den att jag inte har så jättemycket tid över, tänkte bara att om det fanns råttor i någon djuraffär så skulle det vara lätt att kolla på dem även om de är lite otrygga och rädda. Fast om det finns någon Sundsvallsbo med råttor här så är det förstås bättre.

Bor du och dina föräldrar i Hässleholm får ni mer än gärna komma hem till mig som är uppfödare och kolla på mina råttor, jag bor i Klippan. 30 min med tåg ifrån Hässleholm.. =)
Arken i Birsta säljer råttor, inne i sjävla Sundsvall vet jag ingen som gör det.
Blir du sugen att skaffa råttor så kontakta gärna Råtthjälpen. Råtthjälpen (www.ratthjalpen.se) omplacerar tamråttor och det är ett bättre alternativ än att köpa från djuraffär.
Hur länge är du uppe? Som någon redan varit inne på är det mycket bättre att träffa privatråttor om du vill övertyga dina föräldrar. Jag kanske kan ställa upp med mina, ska dit i helgen/början av nästa vecka.

Vi åker på söndag. Om vi nu ska skaffa råttor så blir det nog från en uppfödare och inte från en djuraffär.
#4 Ja kanske det
Birsta är det där stället där IKEA är va? Om så är fallet var finns arken någonstans där?

a arken ligger en bit ovanfor IKEA. om man aker lengst motorvagen sa ser du en skylt dar det star arkenzoo. affaren som du var pa i stan heter stromszoologiska ;)

Okej, tack. Ska nog titta in där imorgon

Nu har jag varit i Arken i Birsta. Tycker att de tar hand om sina djur bra. Tyvärr så blev mina föräldrar äcklade av svansen på råttorna. För dem är det anledning nog till att inte skaffa råttor… :( Även om det är jag som ska ta hand om dem och har tagit på mig fullt ansvar för dem (även finansiellt om nödvändigt) förutom när jag är bortrest vilket inte sker särskilt ofta.. Har försökt övertala mina föräldrar om det i ett halvår nu och ingenting har fungerat. Jag tänker inte ge mig och vänta tills jag flyttar hemifrån med att skaffa råttor så vet någon hur jag kan övertala mina föräldrar? De har även fördomar om att råttor är otrevliga onda varelser som inte lämpar sig som husdjur.
Mja, meningarna om hur bra de tar hand om sina djur går väl isär. Nog vet jag att råttorna där har det bättre än på många andra ställen men nog hade de kunnat ha det bättre alltid. Burarna är relativt små, skippat höet åt dem, ge dem bättre foder än den hiskeliga hamsterblandningen osv… Men det är sådant man ser då man har hängt med i råttsvängen ett tag…
Precis som emmeb säger så har de råttorna inte det bra. De bor i alldeles för små burar, har inga saker att sova/klättra i, de har hö som är dammigt och innehåller ohyra, de får otroligt fattig mat och är allmänt apatiska.
Hur gammal är du? Du kanske kan vänta med att skaffa råttor tills du flyttat hemifrån?

Jag är 14, fyller 15 i höst. Tänker inte flytta hemifrån på minst 4 år. På fritiden spelar jag lite fotboll, läser lite, ritar lite och spelar piano. Det händer att jag är med kompisar men inte jätteofta. Väldigt ofta på fritiden sätter jag mig bara vid datorn eller TV:n efter skolan om jag inte har mycket läxor och det tycker jag inte alls är roligt. Grejen är den att jag har väldigt mycket tid över och skulle behöva något mer att göra på fritiden. Jag skulle absolut ha tid med råttor, även när jag börjar nian.
Eftersom mina föräldrar har så mycket emot råttor har jag funderat lite på möss istället. Är det mycket skillnad på att ha möss än på att ha råttor? Jag vet knappt något om dem tillskillnad från råttor eftersom jag har varit på den här sajten i nästan ett halvår nu och läst om råttor ;) . En sak som jag gillar med råttor är att de är smarta och så stora. Möss känns så små…
Givetvis kan råttorna få det mycket bättre än hur de har det där, men att döma av vad jag har hört om många andra djuraffärer så har de det ganska bra.