Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1036 ggr
zickan
0

dominans eller lek?

Jag har en grabb på ca 3 mån. Han är jätte snäll i flocken och med nya. Riktigt mycket energi har han däremot.
Men när han är med ute i t.ex soffan och jag busar med honom lite eller gosar lite med att "klämma" på skinnet.
Efter så blir han så full av energi och springer runt. Sedan kommer han fram och börjar jucka på allt som nås. Arb, hand, ben osv. Inge kissande/droppande. Inge stryka sig mot saker eller mig.
Inget mer än de där täk juckande efter jag bråkat med honom.
Aldrig varit med om en råtta som gjort liknande innan. Vad kan det vara?
Är han dominant fast han varken är elak, kissar, stryker sig osv…?
Eller är han bara sjukt busig?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

att han juckar ser inte jag som ett bra tecken då jag kopplar det till dominans.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

det hade jag oxå gjort om jag inte träffat råttan. han verkar mest ha lite för mycket energi.

zickan
0

#2 jo det är ju precis det som förbryllar mig. han är bara knäpp.
det kommer endast efter att jag har busat igång honom med att bråka lite med hans bak. kliat lite extra hårt osv.  Han juckar, juckar och juckar. jag måste flytta på mig om han väl sätter igång. slutar bara för att vila några sekunder. sedan stuttsar han runt i soffan. tillbaka till mig och börjar jucka igen.
han har super mycket energi. aldrig sett på magen på råtta innan. om det kan bidra till det hela eller inte.

TienMu
0

hihi va lustigt….:)

hoppas han håller de dominanta på en positiv nivå…för dominans e ju inte alltid dåligt….

Ladyinred
0

men när man brottas så gör man ju en liknande rörelse med handen på råttan, kan det inte vara så att han brottas tillbaka på människovis? att han härmas…

zickan
0

#5 haha, ja det känns nästan som det är så han gör. Men kan en råtta vara så till sinnet att de kan härma och busa tillbaka på det sättet de tror sin ägare busar?

allobosia
0

Nu förstår jag varför vissa säger att råttor är som små hundar :D haha

eloize
0

Tycker det låter en hel del som att han lär sej och härmar av dej…. faktiskt… vart med om en liknande råtta för några år sen och han gjorde på samma sätt när han blev för uppstissad…..

Terato
0

Sexualitet hos djur är svårt. Eftersom det väldigt ofta är sammanknippat med dominans/rang(även hos människor förstås). Och råttor är ju väldigt sexuella djur.

Ska bli spännande att höra om hans utveckling. Och vad andra har att säga om det här beteendet. Men det borde ju tyda på hög testorsteronhalt. Det är helt klart att ta hänsyn till när man avlar, tror jag.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
0

Ho det ska bli intressant hur han beter sig om ett par månader. Vore dock kul om fler visste nått om det. Vad han egentligen kan tänkas hålla på med. Han är på tok för underbar annars.

JaneDoe
0

Syrran här "härmas" hon med, inte med o rida men på andra saker…

På båten när han "red" på min tyckte jag inte han kändes dominat, han började när jag busade upp honom, känndes lite som en överslagshandling han visste inte rikitgt vad han skulle göra o hur o "härmade" då hur jag lekte med honom..

Hn var ju väldigt avslappnad annars o lät både dig o mig göra precis vad vi ville me dhonom annars, förutom när han inte ville vara hos dig o sprang till mig istället *asg*