Farligt att äta svamp?
Jo, jag var ute med mina råttor igår och då såg jag att min ena råtta stannade och börhjade röra på tassarna, "okej, hon tvättar sig" tänkte jag men då såg jag att hon åt på en svamp. :/ Är det farligt? Det kanske inte är så farligt som jag tror att det är men jag är ändå lite orolig, :/
så länge det inte var en murkla eller flugsvamp borde det väl inte vara nåt problem?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#1 Okej, men vad är Murkla för slags svamp?
Murkla är en ganska stor mörkbrun/svart svamp som ser ut som att den har en massa vårtor. Inte så hög, men bred. Den kan vara lite slemmig också.. Den är giftig att äta, om man inte kokar den innan.. Den är näst dödligast efter flugsvampen vill jag minnas.

#3 Okej :) Tack då vet jag, den min råtta åt var liten och brun och växte i gräsmattan, gräset var högre än svampen.

#4 vet vilka svampar du menar, är inte precis nån svampexpert. men tror nog inte dom är farliga
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Det ska ju finnas nån slags svamp som växter på svenska ängar som är drog klassade.. Tror iaf d, läste om det för något år sen. Hoppas det inte var en sådan svamp!! :/
Dom är drogklassade först efter att man torkat dem. De växer bakom vårt hus och när vi hade svampmånader i skolan (utbildad kock) fick läraren inte berätta vilka svampar det är som blir knark när man torkar dem. De är dock inte "farliga" innan dom torkas :P

Tur :D! Men hon hanna bara ta några tuggor (?) innan jag tog bort henne.

#7: aah, okej :P Visste inte hehe. Men bra dt isf :)