Konstigt ljud.
Hörde alldeles precis ett ljud ifrån min ena råtta. Kan inte riktigt förklara det. Men hon och även några till i buren har varit förkylda ett tag nu, kan det vara så att det handlar om mycoplasma? Skulle någon kunna länka till något ställa där man kan lyssna på hur mycoplasma låter? Är jätteorolig. Råttan det handlar om är 1 år och 7 månader gammal om det är mycoplasma kan man behandla henne då trots ålder eller är det ingen ide? När råttor får rossel, hur låter det då? Hör det alltid ihop med mycoplasma eller kan det ha andra orsaker? Ljudet som hon gjorde påminde lite, lite om ett marsvin fast att det typ kom i stötar, som om det kom vid varje andetag eller något. Suger på att förklara, skulle bli jätteglad om någon kunde länka till något ställe så jag kan lyssna på hur olika läten låter så jag kanske kan bedöma vad det är. Vet att det finns någon tråd med olika bra råttveterinärer också, skulle någon kunna hjälpa mig att putta upp den, ifall jag måste åka in och kolla upp med vet.
Mycket frågor och jag måste medge att jag inte har sökt då min sökfunktion strejkar. Men skulle uppskatta lite snabba svar, sjukt orolig för min älskling :(

Rossel och mycoplasma behöver inte hänga ihop. Oftast beskriver man rossel som ljudet från ett marsvin eller en kaffebryggare, så du bör ta dina råttor till veterinären.
Qui dormit, non peccat

Ett litet rosselklipp, efter 0:52 hörs det tydligast
Okej, är detta smittsamt?

sjukdom när det gäller bakterier/virus är smittsamma, och alla är ju smittade av något om alla låter.
Qui dormit, non peccat
Alla har varit snuviga ett tag. Men bara en som låter. Verkar alla vara drabbade då?

ja alla bär på förkylningen men det är bara den med sämst immunförsvar som börjat rossla hittills.
Qui dormit, non peccat
Aha, bör de som har förkylningen också få antibiotika? För det är väl det de får? Ska boka tid till vet imorrn tänkte jag.

ja alltså det beror ju på graden av sjukdom egentligen, man medicinerar ju inte om det inte behövs. låt en kunnig veterinär kika på dem=)
Qui dormit, non peccat
Okej, får göra så :) Lite trångt i transportburen blir de väl med sju stycken men det får gå XD Är ju inte lång tid de ska sitta där :)