Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 1617 ggr
[Dandelion1000]
0

Bur hjälp..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bygga en egen bur av Ikeas förvaringshylla snigel (se bilden). Jag tänkte "linda" in buren i nät. Hur mycket kostar nätet i m? Någon som vet nått billigt men bra?

Sen hur ska man göra öppnigarna? Så att man kan öppna buren. Jag funderar på att göra en hel dörr så det blir lättast att städa. Men hur ska jag göra?

Kramis kamilla

Gasoline
0

Träsida bak, evt på sidorna (det skätterinte ut så mycket spå, eller om du har lite högre träram nertill. Och som framsida är det nog enklast som du sa att göra en dörr.. Risken finns dock att råttorna kanske smiter om du öppnar dörren och inte är tillräckligt snabb och fångar upp dom, vet ju inte vad du har för mästerrymlingar till råttor =P

[Dandelion1000]
0

#1, Vad smart med en träsida. Hur ska man göra dörren? Också i trä och nät? Kan man göra som en ram i trä och resten nät?

Mina råttor har aldrig fått chansen att lära sig att rymma =). Just nu bor dom i ett JÄTTE stort terrarium. Men det som e synd är att man kan inte göra hyllplan i terrarium. :(

teachingbirds
0

Det första du borde göra är att göra en ram runt om botten, eftersom du måste ha nåt som håller bottenmaterialet inne. Sen blir det nog lättast att göra en ram som du fäster med gångjärn på stommen, och klär med nät. Om man är rädd för att råttorna ska rymma om man öppnar hela dörren kan man ju göra en liten lucka i dörren som man kan öppna när man inte ska städa, utan bara umgås.

Gasoline
0

#2 Det är väl bara att du bygger som en lite bokhylla, om du har höjden alltså. Jag vet, jag är rätt smart =P Men du bygger bara en ram som är lika stor som "buren" och så fäster du nät på den (om du har för stora hål kan råttorna fastna, och det kan sluta illa. Sedan sätter du fast ramen med gångjärn på framsidan och har en hasp som "lås", då vill ju inte att råttorna ska rymma ;)

Evt att du bygger en mindre dörr att ha när du bara lägger i och ur saker, alternativt hämtar råttorna. Kanske kan vara jobbigt att öppna dörren varje gång.

[Dandelion1000]
0

Vilka bra tips.. Tack så hemskt mycket :P Bilder kommer när buren är klar..

Gasoline
0

Ja, bilder är ett måste =P

MangoMelon
0

Jag följer hemskt gärna med den här tråden, för jag har planer på att bygga en bur av ikeas snigelskåp :p

Vet bara inte hur jag ska börja :s vill inte ha en enda stor dörr, eller ja, möjligtvis.. tips mottages!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Gasoline
0

#7 Du kan ju typ dela upp dörren i två, så att du kan öppna en halva eller hela dörren?

MangoMelon
0

Eller så kan man göra en stor dörr som man använder när man städar, och några mindre luckor att använda när man ska umgås med råttorna. Men det sade någon tidigare redan.

Hur bygger man bäst en dörr då? Träram irunt bara eller?

Jag är totalt ohändig, tur så har man en far som klarar det mesta med hammare och spik :D Plus att när han väl sätter sig in på att göra något så gör han det så nogrannt han bara kan, allt ska vara perfekt och det får ta tid. Det gillar jag med honom ^^

Gasoline
0

#9 Jag citerar mitt tidigare inlägg i denna tråd ;) "du bygger bara en ram som är lika stor som "buren" och så fäster du nät på den (om du har för stora hål kan råttorna fastna, och det kan sluta illa. Sedan sätter du fast ramen med gångjärn på framsidan och har en hasp som "lås", då vill ju inte att råttorna ska rymma ;)"

MangoMelon
0

Tack för den ;) :D

Sloj-border
0

hur mycket kostar "singelskåpet"? :)

jessi_twini
0

#12 Den kostar 299:- Flört

nagini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser min hemmagjorda bur ut.. lite inspiration kanske?

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

nagini
0

jaha, oj, såg inte att tråden va så gammal, då är det nog kanske fösent att ge inspiration :P

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

[Dandelion1000]
0

Svarar iallafall.. IKEA!
Där hittar du verkligen allt..

[GlittriGris]
0

14# vad heter garderoben?

allobosia
0

Är inte buren klar? :)