Första råttan, tips och råd?
Hej, hej. Jag klickade runt lite på iFokus och hittade till er och tänkte att jag skulla passa på att fråga lite å min systers vägnar. Hon har precis skaffat en råtta, sin första nånsin och jag undara om nån har några råd, vad man ska tänka på och så. Hur ska man göra för att hon ska bli så tam som möjligt? Ska man ta ut henne myket eller blir hon bara stressad då?
Hon heter föresten Russin och är väldigt söt 

hon kan börja med att skaffa en kompis till den, då man ska ha flera då råttor är flock djur.

Ok. Hon ville köpa två men i djurbutiken sa de att det var bättre med en. Konstigt med så okunnig personal! Ska säag tillhenne att skaffa en till då.

djuraffärspersonal är ofta ganska okunniga. har vart med om fall då dom sagt att man kan ha olika kön i samma bur, med motivering att dom inte parar sig i fångenskap.. tur att man inte litar på dom.. annars hade man haft ungar en gång i månaden

haha. Jo, det hade ju inte varit så bra! Tack för rådet!

Bästa sättet att göra den/dom tama är att pyssla mkt med dom, ha dom ute varje dag låt dom sitta på axel o liknande och vara med runt om…
pyssla i buren så dom vänjer sej vid händerna samt ge nått gott åt dom så dom fattar att handen är bra!!
se över storleken på bur, råttorna ska ha stort och gärna högt…
Inget spån, hö eller halm i buren utan använd de (eller säg åt din syster..) av alflis, toa-lätt, handdukar, fleecebitar eller dylik…
Mkt gömställen och mysmöjligheter. Ikea är råttägarens paradis!
Fast innan råttan blir tam ska man inte ha för många gömställen i buren. Då kommer råttan bara att gömma sig istället för att försöka umgås med dig/bli tam. Gömställen kan man fixa sen när man är vän med råttan.

Tack så mycket för alla svar. Jag ska genast vidarebefodra det till min syster.

Jag skulle rekommendera att ni köper nästa av en uppfödare.
En sådan är ofta kunnigare än zoo personal och kan ge er mycket tips & råd.

Man ska aldrig köpa råttor från en affär. Dem ger inte den tid till råttorna som dem behöver och blir ofta rädda. om råttorna skaffar ungar så lär dem sig samma sak av sin mamma.0 Köp från en uppfödare.
Låt den var ute så mycket som möjligt men tvinga den inte till någonting. Ta fram handen och har något gott i den så dem vet att handen inte är farlig. Ha tålamod, ge den tid. Bli den för stressad så kan du ha uppe den ofta men inte länge i början.
Ge den alltid belöning när den varit duktig. Lägg ner den för varje framsteg. Det gör att den inte blir lika rädd när du tar upp den nästa gång och det gör det intressantare för dem.
När du ger dem mat i buren så göm gärna godbitarna. Det tycker dem är kul.

#9 säg aldrig aldrig!
det finns djuraffärer som är sjukt seriösa med väldigt kunnig personal, finns en sån i Märsta (utanför stockholm)
där köpte jag mina två första råttor och dom är hur underbara som helst!
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Vi behöver inte ha diskussionen om huruvida zooråttor är bra eller ej, den har vi haft otaliga gånger redan och börjar bli lite uttjatat.
Du har fått många goda råd här redan, men läs även runt här på forumet så lär du dig mer. Du kan ju också be din syster kika in.
Det första hon dock måste göra är att skaffa en kompis åt Russin. Det är mot lagen att ha en råtta ensam och det är straffbart. Och så är det himla otrevligt för råttan.
Och det att hö, halm och spån är inget som hör hemma i en råttbur. Hö och halm för att det kan finnas ohyra i det, och de äter inte av det, så det är totalt onödigt. De skulle eventuellt boa med det, men det finns betydligt fiffigare bomaterial. Sågspån av barrträd är heller inte bra då det sägs vara cancerframkallande. Spån av olika lövträd är bättre. Eller så kan man använda Toa-Lätt eller pappers- eller träpellets.
Råttors burar ska vara stora, gärna höga så det finns klättermöjligheter. De gillar olika mysställen såsom hängmattor, påsar och korgar. Man får använda hela sin fantasi då man inreder buren, råttor är intelligenta djur som lätt blir uttråkade och därför behöv det finnas olika aktiviteter i buren som de kan sysselsätta sig med.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Supertack för alla fina tips, ska säga till min syster att komma hit och skriva med =)

Joo.. det kan la finnas seriösa men jag menar det att dem har så sjukt mycket olika djur och måste lägga tid på alla.