Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1536 ggr
[FrejaGna]
0

Nyfiken på nakenråttor

Blev bara lite nyfiken efter att ha läst runt här på just varför man inte vill avla på nakenråttor? Stod ju bla att ni inte ville ha sälj annonser om nakenråttor för att ni nite stödjer deras avel?

Finns det inte nån uppfödare i hela sverige (seriös) som föder upp nakenråttor?

Ni får gärna klara upp allt för mig, är helt ny på det ^^ Tungan ute

SweGizmo
0

Ja, *Censur* här på iFokus säljer nakenråttor:) jag tror till och med att hon har 2 pojka nu som är till salu. hon ska ha friska och bra nakenlinjer.

Min blogg: SweGizmo.se

Thirre
0

Att man inte avlar på nakna råttor beror på att de behöver producera mer energi för att hålla sig varma då de inte har någon päls som skyddar, de har lättare att få infektioner. Att äga en nakenråtta kräver mer kunskap och tid i jämförelse med pälsbeklädda för att skapa det optimala förhållandet för ens husdjur, man behöver till exempel varmare i hemmet.  

Nu är jag dock osäker på den gen som ger nakenråttor? Förr så fick man det bara genom att avla rex+rex och därmed föddes det dubbelrex med mer eller mindre päls men ibland hör jag talas om det "äkta" nakenråttfenomenet och att avla på dem är att bryta mot de regler och råd Srs ger eftersom man då avlar på en defekt.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nicciz
0

#2 Äger du en nakenråtta, eller har gjort? Vad jag undrar är; Har du egen erfarenhet, eller skriver du om vad du läst dig till Glad

Thirre
0

Nej, jag äger ingen nakenråtta och har aldrig gjort det. Skriver efter vad jag har läst och diskuterat om med andra.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

MalinMalin
0

Då kanske du inte ska uttala dig?

Nakenlinjen jag har har då inga defekter som en massa sjukdomar,eller fryser mer än pälsade råttor utan är en pigg,frisk och långlivad linje och som är helnaken och är inte baserade på dubbelrexarSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Bullerbytjejen
0

#4 Dom andra som du diskuterat med..har dom någon erfarenhet av nakenråttor eller har dom också bara läst Flört

Denna kommentar har tagits bort.
[FrejaGna]
0

huh? :S

Nicciz
0

#7 Har du bevis? Annars är ditt uttalande inget annat än förtal, som bryter mot lagen Obestämd har man inget konkret att tillföra eller bevis att lägga på bordet kanske man bara ska… Tyst

KickanW
0

Fast vi som har bevis har aldrig fått någon möjlighet att visa dem… Enligt forumet är det ändå "förtal". Eller folk anser inte att ett gäng människors ord samt bilder är bevis.

Jaja, åter till ämnet nu i stället, annars blir det bara bråk.

MalinMalin
0

#7 och #10

Jo…ni som INTE träffat mig och mina råttor har ju himla stor koll på allting om mig,och konstigt nog är den inte alls lik dom som har träffat mig och mina råttor.

Kryp tillbaka till ert lilla forum med inbördes beundranSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

KickanW
0

Jag har aldrig någonsin klagat på dig som person, Malin. Sånt är för lågt för mig, speciellt eftersom jag inte alls känner dig. Dina råttor vet jag däremot mer om och kan därför uttala mig om dem.

Jag har heller aldrig någonsin krupit härifrån till något forum för innebördes beundran så om du har lust att gå till personangrepp får du allt hitta på något annat.

hus-musen
0

ge upp med smutskastningen, annars låser jag tråden!!

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#13 Rensa Skrattande

Mischa
0

Jag tycker det är svårt att bevisa hälsan i en råttstam/linje när det inte finns något direkt att gå på, det är därför jättelätt att påstå att råttorna är kärnfriska eller jättesjuka utan att någon verkligen vet.

Men visst är det så att äkta hairless saknar thymus, vill minnas att Råtz sagt detta.

Och jag tror absolut att nakenråttor liksom andra nakna djur och människor förbrukar mer värme, därför kan det vara viktigt med ev. pälsade kompisar och dragfritt runt buren.

≧◔◡◔≦

SweGizmo
0

Razzo: jag tog bort till inlägg, det där var påhopp!!

Min blogg: SweGizmo.se

Thirre
0

oj, oj, nu verkar det som om jag har missat en del roliga saker.. *ler* Jag missade inlägg #7..

Jag skrev ett frågetecken i inlägget eftersom jag inte var säker på den gen som ger nakenråttor och öppnade då upp en möjlighet att förklara fenomenet. Efter jag skrev mitt förra meddelande har jag även läst den artikel om nakenråttor som finns på iFokus och den var mycket bra och informationsrik. Men.. det är fortfarande förbjudet att avla på defekt och nakenhet klassifieras som det inom Srs.

Thirre
0

jag rekommenderar att läsa artikeln, den tar upp det mesta.. och känner igen ordet Thymus från just den.

MalinMalin
0

Tillägga till den artikeln borde vara att den är skriven för över 5 år sedan.

//Malin

www.r8ttor.se

Allamej
0

#19 Men du som kan så mycket om nakerarterna och brinner för dom kan ju skriva en ny.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MalinMalin
0

Det hade jag kunnat göra,men man blir inte speciellt motiverad när man ständigt får massa skit kastat på sig av människor som inte ens träffat mig.

Så för tillfället räcker det för mig att dela min info om denna nakenlinjen jag har till dom som har verkligt intresse för den och skriver till mig eller är här och träffar dom.

//Malin

www.r8ttor.se

Thirre
1

Det är dock så pass mycket nyttig info i artikeln som skulle kunna svara på den ursprungliga frågan om varför man inte skall avla på pälslösa.

Jag skulle inte stödja en avel som försämrar eller förändrar den ursprungliga typen så pass mycket att det handikappar djuret väsentligt och det gäller för alla djurarter. Om nakenråttan skulle vara en egen art, inte Rattus Norvegicus, och att det var/är meningen att den skall vara utan päls hade jag inte haft samma invändningar eftersom naturen antagligen sett till att djuret levde under optimala förhållanden och att det fanns en funktion med att vara pälslös och att det var just därför den skapades så. Men när vi människor har varit med och lekt, skapat och förändrat till det sämre inser jag inte logiken i att avla på defekter.

Dookie
0

jag älska nakenråttor när jag köpte en naken dumbo av nån här i närheten av mig men han va ensamråtta tyvär

men han va söt och mysig men de är inget jag själv vill avla på, men de är spännande att bara ha en som sällskap,

fast han har haft massa abcesser tyvär och ska bort på fredag :(

Denna kommentar har tagits bort.
Itchy
0

jag har börjat få upp ögonen för nakenfisar…

och har bestämt mej för att så småningom köpa mej en eller två…

You can't spell Bitchy without Itchy

empan-hampus
0

Jag har haft en nakenråtta ^^ Heelt underbar! Det enda "problemet" han fick var varbölder.. Nu har han en ny ägare så han lever än.. är snart 2 år. 1½ kanske..

Allamej
1

Rnu Rnu (rowlett nude)= Får fel på njurarna vid tidig ålder vilket medför lidande för råttan.

Fz Fz (fuzz)= Får även denna njurproblem. Dessutom så måste tänderna ofta klippas på dessa eftersom dom växer på tok för fort

Shn Shn (shorn) = En mutation som slår ut tre gener på en och samma gång. Två på päls och en på njurfunktion. Dessa råttor får defekta hjärtan och njurar. Istället för att vara röda och släta så blir organen gula och knöliga.

Ingen nakenråtta har en fungerande thymus. Utan en väl fungerande thymus kan inte T-cellerna utvecklas och en otroligt stor del av immunförsvaret är väck.

Så hur man än vrider och vänder på det så för att få naket som inte är dubbelrex så måste man tulla på deras hälsa.

Jag säger inte att dubbelrexar är superbra men dom har betydligt mindre hälsoproblem än de övriga.

Fråga till MalinMalin: Kan jag bara få den genetiska beteckningen på din nakenlinje så kan jag hitta information själv.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

empan-hampus
0

Men jag förstår inte.. jag kan ju lika gärna ta och rabbla upp sjukdomarna päls råttor kan få… ?

Ladyinred
0

måste erkänna att mina nakna inte har den bästa hälsa man skulle kunnat önska.

Allamej
1

#28 Vad är det du inte förstår? Alla de sjukdomar som pälsade råttor kan få är ju otroligt jobbigt och hjärtekrossande i sig.

Nakenvarianterna är utöver det genetisk predisponerade att få de problem jag skrev om ovan.

Om du då tänker varvet ut så inser du att med nedsatt immunförsvar så kommer dom råttorna att vara otroligt mer drabbade än deras pälsade vänner.

empan-hampus
0

#30 Förlåt, jag tänkte att nakenråttor och pälsråttor har väl båda sjukdomar.. Tänkte inte på att nakenråttor har lättare att få sjukdomar. Men det är endå inte säkert.

Ladyinred
0

vad är inte säkert?

empan-hampus
0

#32 Att alla nakenråttor får sjukdomar…

KickanW
0

#33: Men risken är mycket större eftersom de har försämrat immunförsvar. Det är inte säkert att det blir sjuka avkommor om man parar två väldigt sjuka råttor heller… Men risken är väl ändå onödig?

empan-hampus
0

#34 Jaha.. risken är större, men om det då är risk att päls råttor bli sjuka borde man inte avla på sånna heller då??

Men egentligen så kan ju faktiskt alla djur få sjukdomar! Vissa mer än andra och vissa har lättare att få. Och det är bara att förstå att folk kommer aldrig sluta avla på nakenråttor. Kmr alltid finnas någon.

KickanW
0

#35: Jag förstår inte riktigt dina argument.

Nej, jag tycker inte man ska avla på råttor som har högre risk att bli sjuka. Det är ju det hela den seriösa aveln bygger på, att förutse risker och minimera dem!

Och det där med att folk alltid kommer avla på nakenråttor, det är säkert sant… Men det gör väl inte att jag tycker det är okej? Det kommer alltid finnas rasister också, jag tänker ändå alltid, så länge jag lever, fortsätta propagera för antirasism.

empan-hampus
0

#36 Nej, jag har inte sagt att du inte får tycka att det inte är okej…

hus-musen
0

#35 men läs svaren en gång till är du snäll. De råttorna är redan genetiskt sjuka när de föds. De är inget som kommer efteråt eller kanske inte kommer alls.

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

#38 What? Men det är ju det jag försöker säga att: Alla nakenråttor bli ju inte sjuka! Så vad är då felet? Hur kan dom då vara genetiskt sjuka??

hus-musen
0

#39 Men snälla du, har du verkligen läst allting en gång till? Råttorna föds med genetiska sjukdomar, de är redan sjuka! Med njurproblem, problem med tänderna, riktigt uselt immunförsvar mm.

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

Varför har jag inte märkt det på "min" då?? Han lider ju inte av något??

Förlåt men jag fattar bara inte…….

Ladyinred
0

jag har märkt de på mina, de ha varit sjuka hälften av tiden jag haft dom ungefär. fast den ena har varit värre än den andra…

inget alvarligt utan bara rött klet i ögon o nos.

empan-hampus
0

#2 Rött klet har väl nästan alla råttor någon gång..

Ladyinred
0

nån gång ja….

allobosia
0

#41 Du har väll haft tur.. Det är ingen som sagt att ALLA nakna blir så sjuka så att det märks.. Men det dom försöker säga är att det är onödigt att avla fram någonting som inte djuret mår bättre utav.. Och nakna råttor får alltså LÄTTARE sjukdomar och har sämre imunförsvar. Men självklart är det inte säkert att alla blir sjuka men risken är som sagt mycket större.

Allamej
0

#43 Vi vet att du har en nakis och att du vill att han ska ha det så bra som möjligt. Ingen vill råttan något ont. Kan inte du då acceptera de fakta som andra kommer med?

Obehagliga fakta och studier blir inte mindre sanna bara för att man vill detta.

Försök acceptera andras åsikter likväl som vi accepterar dina.

teachingbirds
0

Jag tycker det är synd att vuxna (?) människor alltid blir så fientliga och elaka mot varandra på såna här forum. Får en att undra vad som är så himla bra med internet egentligen.

allobosia
0

#47 Tråkigt är det. Men lägg ingen energi på att bry dig om det för det är bara slöseri med tid.

Nicciz
0

#47 Menar du att det är annorlunda IRL Flört isåfall beror det nog bara på att folk är fega o säger elaka saker bakom ryggen på folk

empan-hampus: jag har också en nakenfiz. Han har bättre immunförsvar än vissa av mina pälsade. Men faktum kvarstår och det är att han trots god hälsa kommer dö tidigare pga av sina genetiska defekter. Det finns såklart exempel av alla sorter, och du och jag får lära oss acceptera att alla inte tror på att det finns en yttepyttepluttig del som är bättre Flört men visst har man lust att slå en o annan stekpanna i huvvet på dem som sitter o låter utan egen erfarenhet… men vi kan ju visa oss bättre CoolFlört

allobosia
0

Jag är en av de som inte har egen erfarenhet av just nakna råttor och faktum är att jag inte ens träffat en. Jag har egentligen ingen egen åsikt om vad jag tycker om dom, det enda jag ogillar är att man avlar fram djur som inte mår lika bra som dom borde bara pga människans ego och intresse för att få fram djur som ser udda ut. Jag hade 2 nakenmarsvin (skinnys) och båda dog när dom var ca ett halvår gamla bara sådär helt utan tecken på att dom var sjuka och det har verkligen påverkat min syn på nakna djur. Naken katter tycker jag är värst, dom verkar inte må bra alls men det är de som jag har sätt och någon skulle säkert kunna få mig att ändra syn på det hela. Från första början när mitt råttintresse dök upp så har jag fått höra ''stöd inte nakenaveln'' för de mår inte lika bra som vanliga råttor och då har jag självklart inte köpt någon naken heller för jag vill inte bidra till avel som är skadligt för djuren.

Men som sagt det är helt delade åsikter om nakna råttor precis som med nakna katter, marsvin och hundar. Jag tvivlar inte alls på att det finns nakna djur som mår hur bra som hellst och jag tänker inte kalla någon för djurplågare för att den föder upp djur som är annorlunda.. Men jag tänker heller inte stödja nakenaveln fören någon kan komma med ett riktigt svar på hur dom verkligen mår, vilket nästan ingen kan nu. Dessutom satt det med marsvinen för djupa sår i mig och jag mådde verkligen inte bra när dom dog för dom var väldigt speciella och blev snabbt favoriter här hemma!

Det här är inte riktat till någon person utan det är bara mina egna tankar, erfarenheter och åsikter. :) Det här är säkert inte läsbart heller med tanke på att jag är usel på att skriva.

idisen95
0

nakenråttor verkar  jättemysiga och trevliga och jättemysigt skinn det tror jag

empan-hampus
0

Nu ska jag bara be så hemskt mycket om ursäkt först och främst. Jag har väldigt svängande humör och har inte riktigt lärt mig att kontrollera det än.. Måste även öva på att ta kritik.

Så ber än en gång om ursäkt för att jag varit så tjurig.. Alla har sina egna åsikter.

Thirre
1

Ett utdrag av mig i tidigare inlägg; "Jag skulle inte stödja en avel som försämrar eller förändrar den ursprungliga typen så pass mycket att det handikappar djuret väsentligt och det gäller för alla djurarter. Om nakenråttan skulle vara en egen art, inte Rattus Norvegicus, och att det var/är meningen att den skall vara utan päls hade jag inte haft samma invändningar eftersom naturen antagligen sett till att djuret levde under optimala förhållanden och att det fanns en funktion med att vara pälslös och att det var just därför den skapades så. Men när vi människor har varit med och lekt, skapat och förändrat till det sämre inser jag inte logiken i att avla på defekter."

Nya; Man kan inte se, ta på, de inre organen och därför är det svårt att avgöra om djuret är friskt. Det enda sättet att få reda på det är att ta blodprover, röntga, undersöka och eventuell biopsi vilket inte är något vi utsätter våra råttor för. På hundar och katter, främst hundar, gör vi det. Det är brukligt att de går igenom undersökningar och höftröntgen, genom detta har man kunnat spåra att vissa raser är mer sjuka än andra. Tyvärr är detta acceptabelt, man reagerar inte som man borde göra utan bara reflekterar vilka raser som har problem med vad. Hunden var från början en ras. Efter människans inblandning har det framkommit fler raser och därmed defekter, mänga ärftliga, och fler lär komma.

Med detta vill jag säga; Vi människor vill leka gudar, vi tror vi är oövervinnliga och att planeten är våran. Vi dras till det abnorma och groteska, det förbjudna och icke accepterande. Vi vill skapa ting som inte redan existerar. Vi vill talla på regler, normer och moral. Så länge vi existerar kommer andra arter och raser få leva på våra villkor, vi bestämmer när de ska dö och hur/om de ska fortplanta sig. I och med detta kommer fler, och nya, varianter av samma ras dyka upp, andra kommer att dö ut.

Så länge det går kommer jag att kämpa mot människans vilja att förändra standarden till det sämre och detta gör jag genom att inte stödja arter och raser med försämrad förutsättning.

Thirre
0

Och nej igen, jag har ingen nakenråtta och har inte ägt någon heller. Men min erfarenhet inom uppfödning och Srs tycker jag talar för sig, jag var med när fenomenet dök upp och diskuterat med många. Jag var med när dumbo sattes i bruk och avel också.. Och jag har ett huvud att tänka med och ett samvete som säger sitt.

jussivuori
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en underbar nakenråtta. Den var rädd när jag fick henne men nu är den jätte snäll. Man måste vara försiktig med dem för dem är ömmare och får lätt sår. Och man ska alltid smörja in dem. På sommaren måste dem har solkräm. Jag tycker det är löjligt att inte stödja aveln på nakenråttor. Om man har ett varmt hem och har mycket tid för dem vad är det för fel på att ha dem då?

KickanW
0

#55: Om du har läst tillräckligt så kan du se att nakenråttors enda problem inte bara är att de saknar päls, de bär dessutom på en del andra problem, bland annat med njurarna, vilket gör att deras livslängd inte alls blir lika lång som vanliga råttor. Om du tycker det är löjligt att vara emot avel på sjuka djur tycker jag du ska fundera lite över din moral.