Att lämna bort råttor
Nu har jag kört mina tjejer + voljären (och en stor IKEA-kasse som var överfull med råttsaker, jösses vad man samlar på sig!) till en god vän som ska ta hand om dom en dryg vecka medan jag är i Spanien. Jag saknar dom redan, hade ingen aning om att det skulle kännas såhär vemodigt. Nu är det helt tomt, tyst och ensamt här hemma.. bara lilla jag och en kopp te..
Jag vet att råttorna kommer få det jättebra då tjejen som ska passa dom är en riktig djurvän med stor vana av diverse djur, stora som små, plus att hon har fått en riktig hönsmamma-lista av mig med råttornas skötsel och vad just mina tjejer gillar osv. Hon själv var lite orolig över katten tidigare men jag lugnade henne och sa att så länge man har koll när dom är ute och stänger buren ordentligt så ska det inte vara någon fara. Men nu när jag har kommit hem så känner jag mig plötsligt lite nojig. Kahlo var lugn som en filbunke men småtjejerna verkade oroliga i den nya lägenheten, dom kramlade sig fast vid mig med uppspärrade ögon och blev stela som pinnar när jag satte dom i buren efter lite gos..
Jag stannade tills alla tre hade ätit lite av maten som jag hade med (ägg och majs, lite favoriter så att dom skulle känna sig hemma) men sedan låg småtjejerna skrämda i en sovlåda medan Kahlo mumsade vidare. Dom verkade iaf uppskatta att buren och dess inredning var densamma. Hoppas att dom acklimatiserar sig lika snabbt där som dom gjorde här. Och hoppas att dom känner igen sig när dom kommer hem igen, så det inte blir ännu ett stressmoment för dom att komma tillbaka.
Vad har ni för erfarenheter av detta, ni som har lämnat era råttor hos råttvakt någon vecka sådär? Brukar dom vänja sig vid den nya miljön snabbt och sedan känna igen sig när dom kommer hem? När jag tog hem dom hit första gången gick det på bara någon dag men då var ju småtjejerna bebisar.. Brukar råttor bli stressade av att ha en katt smygande kring buren? En av mina råttor är uppvuxna hos uppfödare som har katt men det var ju så längesen.. Aja, jag ska sluta noja mig och njuta av att åka till Spanien istället, dom kommer säkert få det toppen när dom väl har vant sig vid alla nya lukter osv.
Mina små älsklingar.. Nu förstår jag hur svårt det måste vara för er uppfödare att lämna bort ungar som ni själva har fött upp, det måste kännas fruktansvärt sorgligt.. Det finns en risk att jag pussar sönder råttorna när jag hämtar hem dom igen, mina små fialottor <3

Pratade precis med vännen som har råttorna och dom hade myst i hennes morgonrock i morse, så det går nog ingen nöd på dom :)
Hejdå Sverige och Glad midsommar allihopa!
usch stackars små tjejerna , men skönt att dom vande sig :)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Jag har bara bra erfarenheter av att ha råttvakter, råttor är bra på att anpassa sig! Tänk inte på det nu utan njut av semestern i stället :)