Två "tanter" söker sista hem
De är med sorg i hjärtat jag skriver denna annons. Jag kommer att vara borta från hemmet så länge nu så de kommer vara ensamma allt för mycket. Kan skriva lite bakgrund att de från början köpten som små av en kille + 16 andra råttor. Han hade alltså 18 råttor. Sedan tröttnade han och slutligen fanns bara dessa två kvar som nu jag har. Räddade dem från att bli ormmat vid 5 månaders ålder (var inte menade till att bli det) och de blev kvar hemma hos mig :)
De är syskon som är födda i Juli 2007. Lilla My är Silverfawn, släthår och toppörad. Filifjonkan är aguoti (stavning?), släthår och toppörad.
Kullstorlek, faderns och moderns namn, födelsedag och vikt kan jag inte svara på eftersom jag fick dem från en tjej vars kille köpt dem från djuraffär.
Lilla My, kallad My, är en trevlig råtta. Tror nu att hon är blind, det har kommit på de senaste veckorna. Hon funkar bra i flock, ganska underlägsen men hävdar sig om någon är dum mot henne. Är mycket snäll mot människor och har slickat t ex smör från mina fingrar. Men vet inte hur hon går i flock nu eftersom hon har nedsatt syn, men tror hon går bra.
Filifjonkan, även kallas Fjonkan, var den svåra av de två som jag fick hem. Hon bet hela tiden och skrek när man tog i henne (det kan hon göra fortfarande, men det gör hon för att hon försöker få människan att släppa, "skrämsel"). Rätt så dominant men inte överdominant, kan fortfarande leva under en annan råtta. Just nu ledaren av dessa två.
Ingen av råttorna är speciellt myspysiga av sig, mer av typen "spring-spring, mycket att göra". :)
Jag tänker mig att även om de är individer så är de rätt så gamla. Tar bara en symbolisk summa om jag känner att ägaren är den rätta. 80:- tillsammans. De säljs bara tillsammans. Är inte registrerade i någon klubb alls. De bor i Östervåla, en liten by ca 1 timme från Uppsala.
Ni kan nå mig på
070-39 69 724
el.
Nordis.nea@hotmail.com
Men ni kan självklart PM:a om ni har frågor.
Första bilden är på Lilla My.
Puttar
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor