Ute med råttor?
Jag undrar om det är någon här ute som någonsin går ut med sina råttor, och jag menar inte på gården, utan mer på stan. Bland folk liksom. :) När jag skaffar råttor ska jag gå runt (när det är tillräckligt varmt) och sprida skräck bland folk! (eller visa att råttor INTE är farliga!)

jag brukar ha med mig mina när jag går på promenad eller i skogen… ibland när man hämtar barna nånstans…inte alla på en gång… men nån.. och inte inne på affärerna!
Mia//

#1 Asså jag menade inte i affärerna på stan… ;) Utan jag menar mer balnd folk.. lr nåt…
jag brukar kunna ta med Sam när jag ska vara hos en kompis en kortare tid. ungefär en halvtimme eller så. Han brukar tycka att det är skoj att utforska nya ställen. Sen vad deras föräldrar säger om saken är ju en annan femma :P Dom tycker att det är lite småläskigt i början, men dom vänjer sig dom med :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Japp mina är me lite överallt!
Såklart en i taget och bara på ställen där det "passar"
jo vars , tog med på skolavslutningen ;). en lärare gick in för hon tyckte att dom var så äckliga :P

Hadde alltid med mig en råtta överlat iklusive mat affärer.
De haddde sin egen ficka där de sov, hadde långt hår så de syntes inte så bra o kunde derför gå o handla mat i lugn o ro.
Lite kris blev det om råttan ville kissa eller bajsa, de brukade antingen springa ner på marken o uträtta sina behov eller putta ut baken så långt som möjligt.
I början var de inte så noga men ju mer de var med desto mindre ville de uträtta sina behov på mig, brukade ta ca 2 dagar.
Är några årsen jag hade min sista råtta, tiden räcker inte ricktigt till som jag vill, de gillar inte att sitta på matte när man rider, vet inte om det är för att de tycker det är för skumpigt och hänga med på hästryggen.
Saknar att ha råtta men får väll vänta tills 65års dagen innan jag skaffar igen.
Tänker en dam med silver hår rullator o minst fem råtter som sitter på axelen eller i fickor hi hi!
Ser ni en sån dam om många många år så är det bara lilla jag så tappa inte ögonen för jag har redan varnat er hii hi!
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Jag har ofta med mig mina råttor ute, men när jag åkte tunnelbana med dem på axeln var det många som tittade lite snett, hahah :D

Jodå jag brukar ta med mig mina hanar ut, oftast en i taget. Men de flesta fattar inte ens att de är en råtta, nån frågade mig om de var en chihuahua jag bar på=)
Qui dormit, non peccat
#8 haha, vilken sten hade de levt under de senaste årtiondet? :'D
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#9 Jadu, de är ju omodernt med råttor, men jättepopulärt med chihuahuaor=) Antar att min stora svarta 700gramshane kanske ser ut som en spetsnosad chihuahua med lång svans
Qui dormit, non peccat
Haha *skrattar så jag gråter* ! :--D
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Haha, vad kul! xD

#10 Den var ny hi hi! Du måste nästan skriva om det på hundar iFokus tror de kommer skratta där med.
Råkade själv ut för em mormor som höll en av mina största hanar o lät barbarnet klapppa honnom.
Damen sa titta så fin hamster, när jag informerade damen om att det var en råtta började hon skrika hysteriskt o släppte honnom rakt på golvet, tur det var nära dit o att han kom när man kallade.
Efter det höll jag tyst tills jag fått tillbaka råttan om folk sa att det var något annat, ibland kunde man få sig nåra stora o många skratt på husdjursmässorna. Hi hi!
#13 hur tusan kan man se fel på en hamster och råtta? xD

# 14 vet ej.
Damen tyckte råttan var jätte söt o gosig tills hon fick reda på att det faktiskt var en råtta, hon höll nästan på att köpa två st till barnbarnet.

#13 Haha, lite dålig syn kan man tycka… :P
#15 hahaha ja lite roligt var det ju :P

mina råttor har vart med lite här och var… ner tíll lilla affären här i byhålan jag bor bla.. eller att dom har studsat upp ur jackfickan när man är ute och går, och skrämt skiten ur nån polare

Jag ska ha med mina ut på byn å så nu i sommar så dem får komma ut å se sig omkring lite :) .. Dock så ska jag nog köpa selar först så men vet att man säkert får med sig sin råtta hem ^^ dem gillar ju sitta på axeln å så, men om man sätter sig i parken i gräset vore det ju kul om dem får möjlighet att titta runt :)
Beror på vart jag ska. När jag skulle till zoo i sthlm då jag bodde där så hade jag ofta med nått mer djur utöver hunden.
Nu är det lite längre att åka. Men har gärna med någon råtta när jag ska på besök till en kompis. Eller när jag lämnar av nån i sthlm osv så åker de mer än gärna på axel eller innanför tröjan på tåget. Lite knepigare att ha dom på axeln när man ska gå av i rusningstrafiken.
Men det är rätt jobbigt när folk ska stå och vrål blänga på en. Har hänt att folk säger åfyfan och ber en gå till annan vagn. Vilket man inte kan för man sitter redan i rätt med djurvagn och allt. Kärringar hvar verkliga problem när man poängterar att det är som dom sitter fel.
Värst har det varit när gp råttan varit med ute. Då kan folk byta vagn på tåget.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zickan jag hade gärnar haft din gp på axeln i stockholm,
I bland är det bra att folk har fördommar mot blondiner hi hi!
Folk flyttar inte sig tyvärr inte bara för råtter de flyttar sig när min älskade dogo kommer vid min sida, synd om honnom han älskar folk.

haha, när jag läste rubriken trodde jag hon frågade om det var omodernt med råttor 

Sitter jag i djurvagnen å folk börjar klaga på mig eller att min råtta skulle vara "äcklig" då skulle jag nog bara fråga vad den personen hade emot råttor med trevlig ton och ev. därefter fårga om han/hon skulle kunna tänka sig träffa den lilla kompis jag hade med mig :) ..Då ger man dem en chans att lära sig att det inte är så farligt å kanske t.o.m ger dem upplysningar om en ny hobby/ husdjur. Men skulle dem därefter vara ytterligare oförskämda mot mig eller min råtta så skulle jag bara säga " Om du inte gillar min råtta är det ditt problem och inte mitt, då denna vagnen är avsedd för folk som färdas med djur. Passar det dig inte att sitta här utan att klaga på någonannans val av husdjur eller livsstil så kanske du borde flytta till en annan vagn, så blir resan trevligare för oss båda och de andra i vagnen."

fast smådjur osv ska resa i bur, de ska inte sitta på axeln.
Qui dormit, non peccat

24# Jag har dem oftast på axeln eller i tröjan/luvan när jag hämtar eller reser med mina råttor, dem blir så stissiga i tansport burar och lådor å så hehe men visst det kanske dem ska vara. Men jag har aldrig blivit tillsagd om att dem inte är i bur av ngn konduktör eller så. Snarare tvärtom att dem blir nyfikna å vill klappa hehe
#24 nja. inte helt rätt. Det som gäller är att djuret inte är lösgående. Råtta ska ha "koppel" sele isf. Annars måste dom sitta i bur.
Nu känner jag bara till det som gäller för sthlms sl, västerås vl och sj.
Där gäller det djur i bur upp till 2 burar inte antal djur (och eller?) 2 djur i koppel(gäller även i sthlm på sl)
Extra djur/bur kostar 102kr på sj.
Vill man ha egen plats för djuret då med filt eller nått mellan hund och stol så kan man köpa till en extra ungdoms biljett.
På både båt och flyg gäller läcksäkra burar för de djur som kan sitta där. Men under resor som jag tror är över 1-2 timmar så finns det undantag så länge stolar och mattor inte förstörs och djuret sitter fast. Sele.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag tar ofta med någon när vädret tillåter. Alltid roligt med folks reaktioner, ofta blir det trevligt respons, som tror att dom inte går att hantera och bara bitts. Alltid kul när man kan få en sådan uppfattning att ändras. Hände en gång förra sommaren då min son satt i sin vagn med en stor svart hane som sov i hans knä, hörde folk som viskade att han hade en kattunge i knät. Sen vart dom väldigt snopna när dom såg att det inte var någon katt. Började mest med "Va! Vad läskigt till" till "Åhh vad söt han är & han är ju faktiskt snäll"… :)
Har ju haft med råtta på buss och i affären många gånger, men har alltid innanför tröjan då så dom inte syns..

jag tycker våra små vänner ska få följa med lika mycket som hundar eller liknande

Ute får mina vara i uteburen.
tar aldrig ut mina, är för rädd.
Funderar på att ta med de båda hanarna när vi ska ha picknick, men måste införskaffa sele tills dess.