Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1074 ggr
Tallen13
0

4 hanar i sammar bur?

Kommer det gå att ha alla min fyra killar i samma bur i längden eller börja jag setta det två och två?

Tål att tillläga att att de är kullsyskon på snart 6 månader och hanar är det alla fyra/Anna och grabbarna

Ladyinred
0

om nån inte bär på dominans så lär det gå bra. troligtvis kommer det att fungera men det är ingen garanti att någon av dom inte flippar när han når den psykiska pubeteten. de bör hamna där ganska snart och då kan det bli lite tjurigt en stund men det brukar lägga sig efter ett tag.

Tallen13
0

Det har varit lite gruff på två av killarna men håller ögona och örona öpnna.

Tycker det vorre dumt att skillja på syskon men om det inte går så får jag göra det.

Vill inte att någon av de ska vantrivas pga av att de inte funkar i flocken.

Mymlan
0

Jag hade 6 hanar i samma bur tills för ett tag sedan då den yngsta hanen ville ta över någons rang och fick ett bett *sår* vid pungen.

Sedan försöktes det sammanföra med bebis pojk då såg man hur dominant denna kille var och är.

Det vi såg var Burra upp sig, gå sidledes, gräva, strycker sig emot en eller mot saker, spänd..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

hus-musen
0

jag har 5 hanar i flock och de är inga som helst problem.

Qui dormit, non peccat

pebb
0

Jag har haft fler än 4 pojkar ihop utan problem.

Allamej
0

Jag har 7 hanar som alla är över 1 år som bor tillsammans utan knussel

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tallen13
0

Kan tänka mig att det är väldigt inviduelt från råttor till råttor får hoppas att min är av den snäla sorten.

hus-musen
0

#7 om du köper en råtta som inte kan gå i flock så är det något fel på den.

Qui dormit, non peccat

Tallen13
0

Okej.

Ska det bli någon mera råtta så får de bo i en anna bur om det mot förmodan inte skulle funka tillamman med de jag har redan men vet inte om det är värt att pröva och riskerar skador.

Boon
0

Jag har 6 hanar (2 kullsyskon resten från olika ursprung och av olika åldrar) i samma bur och de har inga problem att komma överens. En sund råtta ska väl trivas i flock eftersom de är flockdjur av naturen?

Thirre
0

Så länge man inte skaffar hannar som är könsmogna och har varit det ett tag brukar det inte innebära några problem att utöka flocken. Snarare att det är enklare att ha djur i olika åldrar i samma flock, enligt mig, då det faller sig mer naturligt gällade positioner och man slipper få flera i den mentala mognaden samtidigt. Sedan vill jag understryka att det inte behöver bli gruff när de når den åldern men såklart att risken ökar om man har flera i samma ålder.. Hos mig har det normalt inte märkts av ifall och när någon är i "puberteten", snarare undantagsfall, och min hanflock har legat mellan 5-14 hannar under hela den tid jag har ägt råttor.

För att minska risken av större konflikter och chansen till att inte få in en ny hane i flocken brukar jag inte köpa hannar äldre än åtta veckor.

Ett tips är att kanske vänta med att införskaffa fler råttor på ett tag, du har ju nyligen fått dina första och då fyra stycken vilket kan vara mycket att sätta sig in i. Jag har sett flera fall där människan har älskat råttan som husdjur, efter att ha skaffat sina första, och då skaffar flera stycken på löpande band för att efter ett eller två år tröttna helt..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Tallen13
0

Ja jag har bestämt att om det blir flera så ska det inte blir detta år i alla fal.

Måste hinne med restan av djurflocken med.

NeverToLate
0

Jag har 6 hanar tillsammans å där e inga bråk för tillfället iaf :) sen får man väl se om d blir något med tiden, men jag tror det kommer att funka å funkar det inte så får man ju sära på dem, lite tråkigt.. men så e d ju bara.

zickan
0

jag har 15 hanar i samma grupp. dock några ungar som ska flytta snart. Men ålder mellan ca 2mån-1½år. Bara problem från en grabb som kan vara rejält stöddig. Är på prov igen i stora buren men får egen igen om han inte klarar det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

silverorm
0

Har nu 11 killar i flocken som går ihop, satte in en kille på 7 mån som är son o broder till några av dem, först var han livrädd för dem, men nu när han har upptäckt hur lugna o snälla de är vill han vara hos dem hela tiden, vilket de faktiskt tycker är en smula irriterande! Allt detta på 3 dagar. men jag ropar inte hej ännu men det går framåt iallafall i hans fall!Glad Ja visst blir det gruffs ibland men ingen blodspillan! Flört

MangoMelon
0

Jag har en hanflock med 5 råttor som alla fungerar utmärkt ihop. De strider typ aldrig, bara smågnabbas om vem som får äta vad, och ställer aldrig till med några problem vid introduceringar.
Fick en till hane på fem månader som var tänkt att skulle gå ihop med min ensamhane, men som många här säkert vet, inte gick som planerat. För att han då inte skulle bli ensam fick han flytta in till mina hanar och det gick hur bra som helst! Så jag är väldigt stolt över mina hanar ^^

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ladyinred
0

jag har bara haft otur en gång med introducering av två jämgamla lika ranghöga hanar. kan säga att jag aldrig gör om det. nu för tiden försöker jag bara fylla på underifrån. altså att den äldsta alltid är äldst.