Ögonfråga igen...
En av mina råttor verkar vara irriterad i sina ögon. Hon är vit i ansiktet och det syns därför tydligt att hon har lite rött runt dem varje dag. Det är inget var eller så utan det verkar mer som att ögonen vätskar sig lite när hon sover. Hon kisar lite och blinkar en del precis när hon vaknar men sedan ser allt bra ut. Tvättar ögonen varje dag med koksaltlösning men det blir inte bättre. Är det troligt att det är ett problem så att jag borde ta henne till veterinären eller är det normalt att råttor blir lite "grusiga" i ögonen när de sover precis som människor kan bli?
ökad poryfinutsöndring kan bero på många saker. alltingen så är hon troligen förkyld eller så har hon en infektion i kroppen. har hon varit sån länge?

2 veckor ungefär. Finns det något jag kan göra åt det själv eller måste jag ta henne till veterinären?

Fick en tid hos veterinären om en vecka. Tyckte det var lika bra att kolla upp det. Om hon skulle bli sämre så får jag åka in akut. Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!
Såna som du gillar jag, dom tar råttorna till veterinären när dom behöver det! Tro det eller ej, men det är rätt så ovanligt! Applåder till dig, och lycka till med råttan.
Du kan ju hjälpa råttan lite och tvätta med koksaltslösning på en bommulstuss?
Jag hade en kanin med ögoninfektion en gång och vi fick tips från en veterinär att göra det. Sen fick vi droppa ögondroppar också, men förmodligen är det ingen infektion i ögonen din rådis har får vi hoppas!

Tack för berömet! Jag tycker att det är en självklarhet att man tar sina djur till veterinären om man tror att det är något fel på dem! Har man inte råd med veterinärbesök så ska man inte ha djur. Dessutom kan man ju faktiskt ha dem försäkrade, båda mina råttor är försäkrade i Agria. Då har man en självrisk på 600 kr, och detta kan man ju spara ihop till innan man skaffar ett djur.
Tvättar ögonen med koksaltlösning tills det är dags att åka till veterinären.
jag har en råtta som är sån:/ hon har väldigt stora ögon och vetrinären tror att det är just därför hon får klägg i ögat jämt. har vart hos vetrinären vid 2 tillfällen med detta och det har inte direkt blivit bättre, man får tvätta ibland bara:/ vetten sa att så länge hon inte lider av det eller kliar sej så ska det inte vara någon fara.
Men det är min råtta det, det är bra att du kollar din hos en vet:)
Min blogg: SweGizmo.se