Hur mkt av "tyginredning" har ni!??
Med Tyginredning menar jag då mysfiltar, myspåsar m.m. helt enkelt tygsakerna!
Själv försöker jag ha minst 4 av varje sak (till varje bur) som är i tyg, så man kan tvätta med jämna mellanrum utan att råttorna sitter utan deras mysfiltar m.m!
Jag byter ut tyginredningen varje/varannan dag beroende på hur mkt dom små morrhåren lortat ner….
Vore bara kul att höra hur ni andra gör, då det finns massor olika sätt och alltid bra med nya ideér eller bara kul att höra hur andra löser det också! 

Jag har råttrum med en garderob bara till råttorna. Där har jag alla tyger,handdukar, gamla tröjor, lakan och fångster till råttorna. Har ett mindre lager fniss. Allt som är lite nött eller trasigt åker in dit.

använder nästan inget tyg till råttorna, vi får bara tvätta en gång i månaden, o de finns verkligen inte tid till råttgrejor då.
Qui dormit, non peccat

#1 ja men då är det så jag har, har också en garderob bara till råttornas grejer! och attans vad saker man har nu när man började tänka efter!! haha
#2 jasså, men det verkar ju funka ändå då!
Jag har mycket till mina, minst fyra hängmattor och tre/fyra underlagsfleece-bitar. Har så väldigt mycket fleece så hur mycket jag än använder tar det inte slut :)

Jag får avlagda kläder, nötta sängkläder och handdukar av mina nära och på så vis kan jag använda dem en gång för att sedan slänga dem. Jag brukar se till att råttorna har var sin hängmatta, fast de väljer att sova flera ihop, men har det för att de skall kunna välja var sin. Jag brukar även stoppa in lite tygbitar som de kan boa med och så har jag det på några hyllplan för att de skall ha varierande underlag för tassarna sina. Dock brukar dessa bitar bäras vidare för boande.. Jag har en låda för hängmattor till uställningar, de är litet snyggare.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
rätt så mkt, gamla kläder.sängkläder, och alltid en massa häng mattor :)
Jag använder gammla froté handdukar till mina som hängmatta osv^^
Hakuna matata!

majoriteten gör som en sj med andra ord, man hamstrar på sej så mkt man kan!! 

en till liten fråga, tyckte den passade i denna tråd också… om ni använder tyg som bottenmaterial eller på vissa hyllplan som lite variation för morrhårensfötter, vad använder ni då??
sj kör jag med handdukar, fleece, samt ibland bitar av sönderrivna lakan… jag har personligen inte kommit på nått mer att använda i detta ändamål, har ni nått mer som ni använder??

Mina grabbar har 1 liten hängmatta och 1 stor hängmatta (som man delar på hälften).
Då deh har turen att ha en matte som gillar att virak och sticka så kommer det innom snar framtid att blir flera kojor m.m
Måste förs skaffa större bur till killaran annars blir det bara hängmatorna man ser snart i buren.
Min tanke är att ha minst 3 extra saker för varje råtta men vi får se om det blir så eller ej.

minst 3 av varje ska du se kommer bli bra mkt mer än det! hahaha
man brukar spara på sej som en galen gammal "ha galen tant"!!
vad skoj att du virkar och stickar åt herrarna!
Haha! Det med att spara på sig..
Jag har inte ens skaffat råttnosar än men har redan halva garderoben full med inredning som är till dem! :D:D
#10 Hur funkar det med virkade och stickade saker? :) Man har ju hört skräckhistorier om råttor som stryps av trådarna i vanliga tyger (inte fleece, utan ex. handdukar, påslakan), men det kanske bara är någon fara om man har riktigt små råttor? Jag är inte så insatt i det där. :) Frågan i början är väl egentligen riktade till alla som vet svaret på den, men jag tänkte då du använde dig av just "trådiga" hängmattor, så borde ju du ha koll på sånt. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Stickar och virkar till vovsingen här hemma och till katterna så varför inte sticka och virka till herran tänke jag och det verkar var populärt.
Har man 2 stora papperskassar fula med garn så kan det lika gärna användas till någontinge *blir inte mindre i kassen precis*
Jo, men råttor är ju rätt mycket mindre än en hund eller en katt, och har lättare att fastna med ett ben eller med huvudet. Det är mest så jag tänker. ^^ Jag har bara läst varningar på internet för just trådiga tyger, men det skulle uppskattas om någon som vet kunde ge ett svar. Ju fler som säger samma sak, desto bättre. :)

# 10-11
Än så länge har det bara gnakt lite på ena hängmattan men annars har det gått jätte bra.
Skulle aldrig sätta in något som är farligt för de i buren.
Tyvär tror jag att om det fasntar i något så spelar det inget roll om det är trådigt eller ej.

jag vågar inte använda material där de hänger lösa trådar som garner mm. Just för att de är så lätt hänt att de fastnar med en klo eller en tå och skadar sig allvarligt.
Qui dormit, non peccat
#16 Om det inte är ett trådigt tyg så är inte risken lika stor att de skulle fastna, just för att det inte är trådigt. Att stoppa en tass genom en stickad hängmatta och fastna är betydligt lättare än att sticka en tass genom en hängmatta av fleece, förstår du hur jag tänker? :)

man har ju hört skräckhistorier om allt tyg tycker jag….. biter små hål i fleecetyg och sticker in huvudet o fastnar.
drar små trådar i handdukarna och äter upp trådarna o får förstoppning.
m.m m.m m.m m.m
Har sj vart med om att en av mina töser har fastnat i Ikeas fångst…. så inget är ju direkt säkert, men visst finns det mer eller mindre "säkra" sorts tyger….
Jo, klart det finns mer eller mindre säkra tyger.
Om en råtta kan fastna i Ikeas fångst borde det vara ännu lättare för en råtta att fastna i något stickat/virkat, eller?

#20 jag säger inte emot dej eller något sånt berättade bara att fångst kan även den fånga små fötter…..
sen beror det ju på hur man virkar och stickar, finns ju en del olika garner som inte är så jätte trådiga garner….
men jag säger som sagt inget om stickning och garn med råttor alla har vi olika åsikter om inredning, och alla råttor funkar olika i olika inredningar!
men som sagt vi väljer alla sj vad vi ska ha till våra morrhår! sen finns det dbättre och sämre material att använda sej av helt klart!
Hängmattor av alla sorters tyger som gamla t-shirtar och speciellt jeansbyxben är jättepoppis (håller länge med, jag blev överlycklig när sambons byxor gick sönder o han sa: Ta dem till råttorna!)
gamla gardiner o lakan (här kastas inget..) Jag har slutat o hänga in frottehanddukar eftersom de tycker om att gnaga sönder det med en gång..
Ca 4-5 hängmattor av dess olika struktur o former har jag i varje bur, det som håller tvättas o det som gnags sönder kastas!

ja fick samma av mamma som kom över med en påse från syskonen, jeans dom inte kunde/ville ha längre! mina morrhår verkar älska det också! 

Massor! Handrukar överallt, flece-filtar och massor med häng-mattor. Dock måste jag byta ungefär varannan / var tredje dag. :)
Mvh Vinetta