Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 3445 ggr
MoaL
1

OT - Arg på alkohol

Jag blir så arg på folk som sitter och gnäller på droger och liknande, men tycker att alkohol är okej. Det finns ingenting som ställer till med så mycket helvete som alkohol, då får folk lätt hellre knarka rakt av.

Jag tror att jag blir tokig. Varför kan inte den här skiten förbjudas? Hur många blir inte misshandlade, våldtagna, dräpta, bedragna, sårade, o s v på grund av alkohol? Hur många barn blir inte livrädda och illa till mods för att deras korkade föräldrar dricker i närheten av dem? INGA barn tycker om att se sina föräldrar alkoholpåverkade. Inga barn tycker om att överhuvudtaget se folk alkoholpåverkade. Inga barn ska behöva se sina föräldrar fulla, då är deras föräldrar olämpliga.
Jag och min pappa har varit absolut bästa vänner, men han har varit alkoholist hela mitt liv. Han blir helt blåst i huvudet när han dricker, och därefter blir han aggressiv, men för det mesta dricker han när barnen sover, och när han somnar alkoholpåverkad går han inte att väcka. När jag var fem år vet jag inte hur många gånger jag fick klä på mig och min lillebror själv och ringa efter farmor eller mamma så att de kunde komma och hjälpa oss.
Två dagar innan min 20-årsdag i april i år fick jag nog när jag fick veta att min nioåriga lillasyster hade sett honom full och blivit rädd, och jag sa till honom att jag inte vill ha med honom att göra förrän han har slutat dricka, först då kunde han höra av sig. Han fick välja mellan mig och alkoholen. Gissa vad han valde?
Min mamma har också alkoholproblem, men inte på samma sätt och hon inser det inte själv (vilket iofs inte min pappa heller gör, men han har ställt till så mycket i fyllan att han borde begripa att han har problem). Hon blir jätteglad och stojig, vilket är jobbigt eftersom hon blir en annan än den hon är. Min morbror är också alkoholist, min mammas sambo är alkoholist, hela hans familj är alkoholister och i princip hela byn de bor i dyrkar alkohol. Min 18-årige lillebror blir aggressiv i fyllan, och han har just börjat dricka. Jag kan med all säkerhet säga att han kommer att misshandla någon kvinna längre fram, eftersom han är extremt svartsjukt lagd, precis som min pappa.

Folk som försvarar alkohol borde få en spark i huvudet. Redan där har man en alkoholfilosofi som är sjuk. INGEN kan säga att alkohol är något bra, vare sig man blir glad, arg eller ledsen vid intag. Vilket som så blir man någon man inte är i vanliga fall. Det är en drog, likväl som andra droger. Det är bara det att alkohol av någon tvistad anledning är socialt accepterad, trots att det inte finns någon drog som ställer till med så oerhört mycket problem som just alkohol.

Hur många våldtäkter skulle undvikas om alkohol försvann? Hur många misshandelsdåd, dråp, otrohetsaffärer, inbrott, rån, fyllekörningar, drunkningsolyckor, alkoholförgiftningar, splittrade familjer, och så vidare, skulle undvikas? Hur många ledsna barn skulle slippa gråta och vara rädda? Hur många djur skulle slippa bli slagna och få höra en massa gorm och skrik för att ägaren tappar tålamodet och förståndet i fyllan?

Jag hatar alkohol mer än någonting annat, och de som trycker i sig det har inget förstånd. Sedan struntar jag i om folk här tar illa vid sig. Det finns ingen som kan "hantera" alkohol. Det är en drog man tar för att släppa kontrollen, för att tappa spärrar. Ingen dricker alkohol för att det är GOTT, utan för att bli påverkade. Det finns alltid alkoholfria drycker som är godare än något som innehåller alkohol. Ingen ska komma och säga att öl eller vin eller något liknande är det godaste som finns att dricka, för då ljuger den personen.
Jag blir också irriterad på folk med föräldrar som är alkoholister, som tycker synd om sig själv och tycker att "buhu, min mamma/pappa är så elaka, buhu" o s v, och så fortsätter de själv supartraditionen, och låter deras egna ungar se sina föräldrar fulla och puckade. Man skapar sina egna liv, man kan inte använda en dålig uppväxt som en ursäkt till att bete sig illa, gå in i missbruk eller liknande. Är man deprimerad för att pappa/mamma har varit fyllehundar eller/och slagit en när man är liten eller dylikt, så får man söka hjälp på psykiatrin, inte i flaskan. Där finns det bara en botten, ingen hjälp.

Förlåt för detta inlägg, jag var bara tvungen att skriva av mig. Jag är så less nu på detta eviga supande runtomkring mig, hos både folk jag känner och aldrig någonsin har sett. Jag är less på att se folk stressa som idioter in på systembolaget, och gå lugnt ut därifrån med kassar fulla i drycker som gör att man förlorar förståndet. Folk vill förbjuda olika saker hela tiden, men denna dyrkade alkohol får tydligen inte petas på, och det gör mig så arg.

Det här är ingen tycka-synd-om-tråd. Det här en förbannad-på-akoholen-tråd, och ingen annat.

Finns det överhuvudtaget någon här som tycker som jag?
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ewepewe
0

Jag håller med om att alkohol ställer till med en jäkla massa bekymmer, men jag är inte nykterist för det. Det är inte alla som har anlag för att bli alkoholister och förstår absolut att du är arg, det blir jag med då det hänt hemskheter pga av denna "drog".

/Evelin

nagini
0

jag orkade aldrig läsa allt, men jag håller med i det jag läste.

Alkohol är idiotiskt!

jag är iuf bara 16 år, men nästan alla i min klass går å festar å super osv osv..

ingen av mina kompisar super än så länge thank good, förutom min 18 åriga bästis, men jag har aldrig varit med honom när han vart full.

Jag är sjukt rädd för fulla människor. jag vågar inte alls va ute själv på t.ex valborg eller nyår å andra sånnadär "supdagar"

visst har jag väl prövat på alkohol, men jag har aldrig varit full,
planerar inte att bli det de närmsta åren heller

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Karmatarerskanise
0

Hittar ett stort fel i din text. Att DU inte tycker alkohol är gott, visar verkligen inte vad andra tycker.

Det FINNS folk som tycker det ÄR GOTT. Varesig du vill eller inte. Det finns folk som dricker ett glas vin en lördagkväll för att det är gott. Och nog tusan finns det folk som kan hantera det.

Tråkigt att du fått uppleva det du upplevt, och ja, alkohol i fel människor skapar stora problem. Men det är långt ifrån alla som dricker för att bli fulla och som skapar problem.

KickanW
0

Det här med att folk moraliserar kring droger men ändå super tycker jag också är idioti. Det finns flera "droger" som är mindre farliga än alkohol, enda grejen med alkohol är att den funnits i vår kultur så länge, och därför är accepterad. Jag tycker det är idioti.

Om man ser på samhället i stort så ställer alkohol till med så otroligt mycket skit, både ekonomiskt och socialt.

Jag är nykterist, kan dricka låghaltiga drycker i väldigt liten mängd men har aldrig druckit för att berusa mig… Och jag skulle mer än gärna se att alkoholen försvann från vårt samhälle.

Karmatarerskanise
0

#4 Vilka "droger" skulle det vara?

Regn
0

Jag håller 100% med dig Eldbarn. Alkohol är det dummaste som finns.

KickanW
0

#5: Hasch bland annat. Anledningen till att det klassas värre i Sverige är för att det inte funnits i vår kultur så länge och för att det är olagligt, vilket leder till att de som vill prova på hasch blir tvungna att kontakta langare som oftast handskas med tyngre droger också.

Vill dock påpeka att hasch inte är ett dugg bra för kroppen eller för samhället och jag tycker att folk som röker på är idioter också, men det finns inga medicinska bevis för att hasch är värre för kroppen än alkohol, snarare tvärtom.

hus-musen
0

Alkohol i mindre mängder är faktiskt inte farligt..

Trist att du har fått allt skit som kan komma med alkohol, droger eller psykiska problem, men jag betvivlar att du kan lägga allt på spriten. Alla människor gör ett val, och hela snacket om att sprit är så himla beteendeförändrande är inte helt sant. Spriten kan inte framkalla något som inte redan ligger i din natur. Däremot så kan man släppa hämningarna och då blir en del aggresiva, andra blir glada osv.

Jag dricker knappt alkohol, men när jag dricker så dricker jag inte för att bli full utan jag dricker för att det är gott. Om det fanns alkoholfritt som smakade likadant så hade jag lika gärna druckit det antagligen.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

#8: Fast det är ju en drog som gör att man förlorar förståndet. Såklart att folk som mår hur bra som helst inte skulle bli jätteaggressiva bara för att de drack alkhohol, men de som bär på aggressioner klarar ju av att kontrollera sin ilska så mycket bättre när de inte dricker. Om man har fel gener kan det visst ta över människors liv, annars skulle väl inte så många bli alkoholister?

hus-musen
0

#9 Eh vadå? Jag har väl aldrig sagt något om att alkolism inte går i generna?? All sorts beroende kan gå i generna, pga att man saknar ett visst ämne som jag inte minns vad det heter just nu. Men det finns inget som säger att man måste bli beroende heller, det är fortfarande ett val man gör.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

#10: Såklart kan vissa människor vara så starka att de lyckas stå emot, men att bara säga kort och gott "Det är ett val" tycker jag är rätt naivt. I så fall kan man ju säga så om precis allting?
Om det bara vore så enkelt skulle inte alkoholen vara ett så stort problem i vårt samhälle som det är idag.

hus-musen
0

#11 Att påstå att åh nej jag kanske saknar en gen eller en enzym så jag kan inte rå för att jag dricker för mycket alkohol eller knarkar är bullshit. För isåfall skulle jag ha varit alkolist för länge sen och mina småbröder med. Allting mer eller mindre är ett val, de finns inget som säger att man måste dricka alkohol eller knarka.

Felet är snarare att folk i allmänhet inte vill inse sina begränsningar och att de är för lätt att blunda, sen spelar de inget roll vilket beroende man har, de finns ju matknarkare oxå tex.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

haha.. jisses, bara för att det finns alkolister och folk som inte pallar alkohol så betyder det inte att alkohol är värre än droger.
Jag her kompisar som odlar hasch hemma. det är då mycket mildare än alkohol.
Sedan kan jag inget mer om droger förutom då amfettamin. Viktig del i mediciner. Har en kompis som nästan käkar ren amfetamin för att hålla sig ifrån koma.
Så det bror väl lite på vilket håll man ser det.

Fel skit i fel person blir bara skit. Samma sak med allt annat. Fel djur till fel ägare blir skit.

Sedan finns det verkligen INGET godare än en kall öl. Jag dricker sällan för att bli full eller våga mer. Jag dricker för det är gott.

Lite synd att det finns folk som förstör för alla genom att inte sköta sig. Det var genom dåliga ägare som "kamphunden" existerad t.ex.

Så nu ska du inte dra alla över en kant för att en mindre del inte kan sköta sig. Riktigt elakt att göra. Jag har bunkrat upp med 2 flak öl och 5 liter sprit till lördag. Och ingen av de som kommer att komma hit kommer missköta sig :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Boon
0

Uhm, min pappa är död på grund av alkohol, men det hindrar inte mig från att korka upp och njuta av en god flaska vin då och då. Det är en av livets höjdpunkter för mig, men för min pappa blev det ett missbruk som han inte överlevde.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här, men kanske något i stil med att det finns olika typer av alkoholkonsumtion. Allting är inte missbruk.

Thirre
0

Jag kan förstå Eldbarn, verkligen. Även jag har vuxit upp med olika sorts beroende runt omkring mig och jag har själv varit där.. Inte som en utslagen uteliggare men som en helgalkoholist som gjorde allt för att få minst en riktig fylla per vecka, helst onsdag, fredag och lördag. Vissa dagar skolkade jag för att sitta dricka folköl.. Nåja, jag gjorde inte allt eftersom jag ändock hade vissa spärrar och värderingar. Jag umgicks med sprutnarkomaner och fick även den stämpeln men har inte testat på något starkare än hasch. Jag hade några korta perioder av alkoholism men slutade när jag var 19 år. Efter det har jag bara druckit det jag har tyckt varit gott och med det har jag blivit väldigt kräsen. Jag har haft perioder där jag också varit nykterist eftersom jag inte fann något vara godare än Coca-Cola och för att jag helt enkelt behövde vara det. När jag skall gå ut dricker jag enbart aquatini melon då det för mig är lika gott som Coca-cola, om inte godare, och på krogen kan det bli någon god drink.

Alkohol förstör massor i samhället, och kostar. Det är ingen som kan säga emot. Och ja, det finns studier som säger att alkohol är värre än majja och hasch, man använder till och med majja i medicinskt syfte i vissa länder och får det då utskrivet på recept. (jag tror det är Kanada och Danmark om jag inte minns fel). Och nej, det är inte enbart alkoholens fel att en människa blir beroende eller inte kan hantera spriten. Det ligger så mycket mer bakom. Och nej, man behöver inte sakna ett enzym eller liknande (som det stått i något tidigare inlägg) för att vara en beroendekänslig person. Det kan ligga i generna men då benägenheten till att utveckla ett beroende. (inte med det sagt att det är fel det som påstås om avsaknad av enzym eller ämne i kroppen.) Och det är ett socialt problem som många påpekat, våran kultur förespråkar näst intill alkohol..

Jag har läst socialpsykologi, psykologi och psykiatri på högskola och har mycket egna studier inom västen, drogproblematik och dess påverkan/biverkan på människan och samhället är ett het ämne där såsom det blir när man diskuterar det här eller på liknande ställen. Det kommer inte gå att komma ifrån. Inte heller kommer det att gå att komma från att det alltid kommer finnas liberaler inom ämnet och inom all drogpolitik. Jag tror att det finns få ämnen som kan uppröra och berör lika mycket som detta.

Det finns massor med människor som far illa av missbruk, som egen missbrukare, medmissbrukare, de som finns i omgivningen och samhället. Statistiskt sett så är drogproblematik nog den största anledningen folk kommer till psykiatrin, törs jag påstå utan att ha bevis.

Jag ser upp till dem som är starka och säger nej till droger eftersom jag är för svag för att göra det. Jag tycker det är skönt att "parta" av mig med jämna mellanrum och sticker inte under stolen med att det är skönt att vara lite berusad. Men jag har koll på mitt drickande, och har alltid haft, i alla fall gällande den mängd jag klarar av. Jag har aldrig däckat eller haft minnesluckor, får inte baksmälla och har spytt en eller två gånger på fyllan men då har det inte varit pga överkonsumtion utan pga min magkatarr som inte klarade av mer. Det är ytterst sällan jag blir full, och då har jag låga "krav" på vad som innefattar full, utan nöjer mig med salongsberusning eller max "halvfull". Men när jag går ut så är det till största del för att jag vill vara social, mingla och snacka med massa människor. Och det går inte att komma från i mitt fall att jag får enklare att umgås med människor då jag lider av lättare social fobi. (tro det eller ej! ;).

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

KickanW
0

Bra skrivet Thirre. Tycker det är klarsynt av dig att skriva om alkohol som ett problem (för det ÄR det!) trots att du själv gärna berusar dig. Många människor känner sig skyldiga och blundar därför för det enorma problem alkoholen medför.

Jag förespråkar inte ett förbud mot alkohol, det tror jag inte skulle hjälpa eftersom det faktiskt redan är så accepterat. Det jag vädjar efter är en attitydförändring till alkohol.

Bara det att jag alltid får frågan "Varför dricker du inte?" när jag är på fest eller på krogen men aldrig någonsin hört någon ställa frågan "Varför har du valt att supa?" säger en hel del om samhällets förväntningar.

zickan
0

Nästan alla har haft dålig kontakt med personer som varit påverkade. Min mamma har alltid varit alkolist och haft lite brister i att ta hand om mig när jag växte upp. Många mardrömmar ifrån det. Men hon hade själv haft en svår uppväxt och då är det lätt att ta till flaskan för att fastna. Blir det värre så kommer vi göra nått åt det också.

Blev nästan våldtagen i västra skogen (sthlm) på väg hem från en krogronda med dåvarande killen. Men vi hade grälat så trotts att jag var sjukt packad var jag även väldigt laddad. Det small rätt rejält. Jag gick därifrån med näsblod men det var allt.
Tyvärr gav han sig inte och tog minst två till tjejer den natten som inte hade så tur. var i mitten upplagan av aftonbladet och expressen dagen efter.
Killen trode jag bara försökte få uppmärksamhet. Där fick han så han teg när han läste tidningen.. Asg.. Var två stationer bort som näste hade mött på honom.

Haft en kompis som blivit totalt nerslagen och fått vistas på sjukhus under väldigt lång tid.

Trots alkoliserad mor och lite för tolerans för spriten själv så finns det inget som kan stoppa mig att dricka kall öl. Räcker med en för att man verkligen ska fått en njutning när man kommit hem ifrån jobbet eller lite samtidigt man städar. Och verkligen inget som kommer stoppa för en redu fylle i helgen :-D.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Elipowe
0

Alkohol ska drickas med måtta och njutas. Visst, jag är under 18år, jag dricker ett glas vin i sällskap med familjen eller vänner. Någon öl eller cider någon gång.

Sure, jag har varit riktigt full, men fy ack. Inte roligt att vara bakfull. Men ibland tycker jag det är lite skönt av att vara berusad, man öppnar sig och allt flyter på .

Vist det ställer till väldigt mycket skit, men det gör ibland gott.

Thirre
0

Tack KickanW! Nu är jag dock inte en sååå stor festprisse av mig på så sätt att jag dricker ofta, sedan oktober har jag festat tre gånger.. Men det är inte en korrekt bild ändå eftersom jag har varit så pass sjuk under stor del av tiden, har inte orkat med att festa helt enkelt. Vanligtvis kanske det är en gång i månaden men värre kommer det bli till sommaren med vädret, uteserveringar och festivaler. Jag har också oturen att tåla obskyra mängder alkohol och har alltid gjort..

Det KickanW säger om attityden håller jag fullständigt med om. Då även jag har haft nyktra perioder, men ändå varit med på fester och uteställen lika mycket som när jag drack, har jag också fått frågande blickar när jag har sagt att jag är nykter. (Nu är dock denna stad så liten så man känner eller känner igen de flesta och de hade bild på mig som den värsta partyprissen jag var.) Jag kan även sluta dricka en kväll om jag märker att det inte smakar just då för att börja dricka Coca-Cola. I lördags hade jag och min väninna en heldag, det var cruising i staden och på kvällen satt vi först på min balkong, njöt av solen, lyssnade på bra musik och snackade skit för att sedan inviga uteserveringar. Jag drack när vi var ute men på efterfesten sade jag stop  och drack cola fast de andra fortsatte, jag kom hem åtta på morgonen alldeles nykter.

Pga attityden är jag noga med att berömma och "lyfta" de som säger nej till droger, inte enbart för den då jag även har respekt för människor som säger nej. Jag tycker att det är ett ypperligt bevis på folk som vågar gå sina egna vägar för det går inte att komma från att det är ett enormt grupptryck av vänner men även samhället och den brukar få de flesta att säga ja till slut.

Om jag skulle få problem med minnesluckor, svårt att hantera humöret och mängden alkohol eller få baksmällor skulle jag seriöst sluta dricka för så mycket tycker jag inte det är värt. Då kan jag lika gärna vara nykter..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

imilija
0

själv tror jag att alkohol inte är samhällets största problem. jag vill slå ett slag för slänga in alla fetton på rehab ist för alla knarkare.

fetman är ett superstort och växande problem och jag tror att det kostar, och belastar samhället mer än alkohol och droger gör.

cendarien
0

Visst är alkohol ett problem för många.
Men precis som ovan nämnda är t.ex. även fetman ett stort problem.
Varför inte förbjuda cola, godis och annat som också faktiskt är beroendeframkallande?

Även om många saker bidrar till beroende är det i stor omfattning människors bristande omdöme som är den klämmande skon.

Många överviktiga föräldrar klarar varken av att ta hand om sin egen kropp, och än mindre sina barns då de matar dem med skit dag ut och dag in. Inga förbud där inte, trots att vår befolknings medelvikt ökar lavinartat.

Hur många människor röker inte då? Trots stora skyltar på paketen med budskap såsom: "Rökning dödar" eller "Rökning kan orsaka cancer" röker dumjävlarna.

Allting handlar i grund och botten om människors eget omdöme, och jag börjar faktiskt krokna på alla moralgalningar som gärna skyller allt på "beroendet".

Självklart är det fortfarande ett faktum att dessa saker bidrar till beroende, vilket är fel, men man väljer fortfarande att börja. Det mesta är ofarligt i "måttliga" mängder.

Själv dricker jag titt som tätt, och även om jag av någon anledning tål ofantliga mängder alkohol (till skillnad från min bättre hälft, hahaha) lyckas jag bli plakat ibland. Men så länge jag känner att det inte går ut över min hälsa eller mina närmaste så är det faktiskt så att livet är till för att levas.

Kul tråd btw, rolig & intressant diskussion =D

Karmatarerskanise
0

#7 Visa gärna fakta på det. Var kan man läsa att det inte finns medicinska bevis om att hash är farligare än alkohol, var kan man läsa att det snarare är tvärt om?

[MissCaandy]
0

Jag dricker mig full nästan varje helg. Förut var det ett stort problem, men nu har jag lärt mig att hålla mig "lagom" och inte göra saker jag ångrar.

Jag älskar kall öl, det är skitgott och visst är det skönt att vara berusad. Men DOCK inte så man inte minns något, spyr, vinglar osv.. Det håller jag mig ifrån.

Men folk som inte klarar alkohol, alltid dricker sig för full och blir odräglig mot allt och alla vill man helst slippa! En nära vän till mig blir så och jag tycker han borde söka hjälp, men vad ska man göra? Han minns ju inte själv hur illa han betett sig.

TienMu
0

#21 Instämmer helt! :)

Ladyinred
0

det stora problemet enligt media är ju hur ungdommar ser på alkohol. och visst dricker många mycket och ofta, men de flesta lugnar oxå ner sig efter en tid när de mognat till. jag är själv ett exempel på det, drack varje helg och endel vardagar, nu dricker jag ca en gång varannan/var tredje månad…. dock har jag ytterst få gånger druckit två dar i rad för jag pallar inte att vara full och bakfull på samma gång.

det där med återställare tror jag inte heller på, man skjuter ju bara på det obehagliga och många som kör med återställare nöjer sig inte med en öl på morgonen utan de börjar helt enkelt dricka på nytt.

jag har en mor som har ganska stora problem med spriten (hon blir en så kallad mean drunk) och vår relation blir väldigt lidande av den så jag vet hur maktlös man känner sig…

Thirre
0

drogproblematiken är fortfarande det största bekymret i Sverige, inte fetma även om det ökar drastiskt. I motsats mot fetma så ökar även ärstörningar av de olika slag och de belastar samhället penga- och resursmässigt mycket också. Något som inte folk tänker på men så är det. Konstrasten mellan smal och tjock ökar, det finns mindre människor som väger upp det "normala". Man kan skylla mycket på samhället här med i och med att man tidigare kollade på fotomodeller och ville bli som de. Nu har det även blivit en livsstil för folk att träna mycket, och då menar jag mycket, och med det kommer utseendefixering och kalorikontroll. Och alla dessa dieter som finns.. *suckar*

Samhället ser även till att vi skapar beroende, att vara naiv och säga att det inte är så är bara dumt. Fett och socker är smakförstärkare, beroenderamkallande och likaså kolhydrater. Det är skrämmande vad livsmedelindustrin duperar oss för att få oss handla mer.. De inpregnerar socker i alla möjliga födoämnen, socker har även en konserverande effekt, som t ex är skinka.. Samhället ser till att vi dricker och röker, se på all smygreklam som finns i alla filmer, tv-serier, tidningar osv. Och tänka på är att det t om på 60-talet fanns reklam för hur bra rökning är..

Man får hoppas på att den nya trenden och livsstilen som innefattar att man skall ta vara på sig på alla dess sätt med sundare inställning till ting motverkar de beroenden som finns i samhället. Nu för tiden primeras nyskapande och eget tänk vilket det inte har gjort tidigare. (enklare att valla en flock än att fånga in en och en.) Människan blir allt mer medveten om sin existens och vad man skall göra med den.

Sedan finns självklart det egna ansvaret. Man kan inte skylla allt på annat och andra men det kan vara bra att vara medveten om vad man bär på genmässigt och hur omgivningen påverkar en för att bryta trender och mönster. För att kunna se till att man ger sig själv den bästa förutstättningen.

Jag platsar bra i denna tråd märker jag. Inte nog med att jag är till viss del drogliberal, jag är fet också men har varit träningsberoende och haft ätstörningar. Ingen som tror det om mig nu när man ser mig men för tio år sedan hade jag en strikt koll på min mat, vad jag stoppade i mig och kunde näringslära innan och utan. Jag tränade minst två gånger om dagen men vanligtvis var det tre gånger. Om jag hade råkat stoppat i mig något fett eller med socker var det bara ut och cykla en mil.. Strax efter jag flyttade till en lägenhet på tredje våning med fyra kilometer till skolan och att det var enbart för att få mer vardagsmotion insåg jag det extrema i min livsstil och fick sluta träna rakt av. (andra uppmärksammade det också.. och tjatade.. ) Efter det började jag knapra en antidepressiv medicin och började gå lavinartat upp i vikt. Och nu är jag fet.

Tänk också på att ni som är i närhet av alkoholister ofta blir medberoende även om man inte vill vara medveten om det. Medberoende innebär att man inte sätter stop, motverkar alkoholproblemen och stöttar en person i sin avgiftning. Jag ser många medberoende personer som inte vet vad de gör.. Sedan tillkommer en otrolig maktlöshet inför synen av nära som är i beroende, man vet inte vad man skall göra eller säga.

(Det jag klassar som droger är nikotin, alkohol och tyngre saker som samhället ser som droger. )

imilija
0

#21 det var lite det jag menade, finns så många saker folk blir beroende av och som är livsfarliga.

spelberoende tillexempel, det varken äter, dricker eller inhalerar du men kan ändå förstöra ditt liv.

bra tråd, diskutera mera!

MoaL
0

Det finns alkoholfritt både vin och öl, och enligt min sambo som har druckit och festat mer än de flesta säger att åtminstone vinet inte smakar särskilt annorlunda. Han slutade att både dricka och röka två månader innan han och jag blev ihop, enbart för att han visste hur mycket jag hatade sådant. Cigarettrök tål jag inte ens rent fysiskt, jag får svårt att andas. Nu hatar han alkohol nästan mer än jag, och han skulle helst vilja radera varenda en som försvarar skräpet.

Och Hera, när jag var yngre smakade jag alkohol av min mamma, och till exempel vin smakar inte alls illa - men det finns lätt drycker som smakar hundra gånger bättre. Folk dricker inte alkohol för att det är fruktansvärt gott, utan för att bli berusade. Att bli berusad behöver inte innebära att bli aspackad, utan kan lika gärna innebära att bli lite lullig, lite salongsberusad. Jag har aldrig någonsin känt av den minsta pirrning, eftersom jag aldrig har druckit.
Och alla människor är fel människor, för som sagt, vilket som så blir man en annan person. Antingen blir man väldigt glad av sig, överdrivet social, ledsen, filosofisk, svamlig, aggressiv, provokativ, lössläppt, osv, osv.

Vad gäller droger så gör hasch en människa väldigt försiktig, till skillnad från alkoholen som gör en människa övermodig, rent ut sagt dumdristig. En haschpåverkad person som kör bil, kör väldigt försiktigt. En alkoholpåverkad person kör gärna för fort och har för stor tilltro till sin egen körförmåga. Att alkohol gör människor övermodiga är väl ingen nyhet; hur många säger inte saker de aldrig skulle säga i vanliga fall? Hur många ligger inte med människor de aldrig ens skulle peta i när de är nyktra? Hasch skulle helt klart hellre få vara lagligt än alkohol.

För övrigt så behöver man inte vara alkoholist för att göra dumma saker, det räcker med att supa en gång så kan man göra korkade saker som man sedan ångrar.
Jag känner en tjej som är ett par år yngre än mig. För några år sedan söp hon och två kompisar som idioter. Tjejen jag känner balanserade på ett broräcke, och när polisen kom hoppade hon från det, men hann bli räddad. Hon hade ingen aning om var hennes vänner var. Sedan fick hon veta att den ena blev fullständigt sönderslagen, och den andra blev våldtagen. Se hur underbart det är med alkohol. De var väl kring fjorton-femton år då.

Och bakom alla alkoholister ligger ett dåligt mående, som de från början har försökt "bota" med alkohol, vilket är varför jag säger att i flaskan finns det bara en botten, ingen lösning. Skulle inte alkoholen finnas så skulle det heller inte finnas lika många alkoholister, och de skulle söka hjälp för sitt dåliga mående på psykiatrin istället för att låta omgivningen, det vill säga främst familj och vänner, lida för att de super. Dessutom är alkohol ångestframkallande, så istället för att lösa något så mår de bara sämre, och dricker ännu mer för att slippa ifrån ångesten de får för att de super.

Och jo, alkohol är helt klart värre än droger, för let's face it, vad ställer till mer problem, olagliga droger eller alkohol? Fundera nu ordentligt och kom med ett ärligt svar.
Det mest patetiska är att vuxna beter sig värre i fyllan än ungdomar. Jag har varit fyllevakt för särskilt en av mina tidigare kompisar X antal gånger - mindre uppskattat från min sida kan jag säga, men jag ställde ändå upp eftersom hon inte umgicks med de mest rumsrena, och hon söp sig alltid dyngrak - och jag har sett otaliga puckon till ungdomar. Det har alltid slutat med att jag har suttit och surat i ett hörn tills jag har fått övertala min kompis att stoppa fingrarna halsen för att hon inte ska tuppa, för trots min avrådan från den där sista slurpen så var hon ju ändå tvungen att dricka den. Idiot.

Och ändå, trots det, så beter sig vuxna likadant och ännu värre. För ett par veckor sedan när jag var ute och gick på stan en fredagskväll så såg jag flera propert klädda vuxna i fyrtio-femtioårsåldern ragla runt på stan som första klassens a-lagare, och de hörde inte ens till samma sällskap någon av dem. Dessutom lever vuxna människor om oerhört mycket mer, med all säkerhet för att det är fritt fram för dem att bete sig som puckon eftersom det är lagligt för dem att dricka.

Nu har jag inte tid att skriva mer för ögonblicket, men jag återkommer.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Anvariel
0

Jag måste bara ge mig in i debatten lite. Skulle kunna skriva hur mycket som helst men det har jag inte tid med. Jag har alltid varit en sådan som ogillat fulla människor. Jag är inte absolutist och har inte något emot om andra dricker - sålänge de inte förändras. Det som däremot är fruktansvärt obehagligt är när folk man trodde sig känna förändras framför ens ögon. Mycket obehagligt, även om de inte blir elaka eller annars jobbiga.

När det gäller att alkoholister och andra beroende får skylla sig själva för att de har ett "val" så håller jag inte riktigt med. Jag vill inte säga att det är så att de inte har någonting att säga till om, men jag anser beroende vara en psykisk sjukdom. Jag blir själv lätt beroende (spel, mat, dator, forumskrivande (ehm…)) men har än så länge inte fastnad i något riktigt ordentligt. Att säga att det är "bara" att göra någonting, det är fruktansvärt förenklat. Jag har en enorm brist på självkontroll i mitt dagliga liv. Jag kan sitta och skrika åt mig själv att jag ska ställa mig upp och göra någonting (gå till jobbet, diska, gå ut och promenera) men det fungerar inte. Jag vill påstå att det är en slags mental blockad på en djupare nivå. Det är fruktansvärt invalidiserande.

Jag har personligen en mycket snällare och empatisk syn mot de som är fullständiga alkoholister och som dricker för att de mår dåligt. De som däremot går ut nån gång ibland och dricker sig stupfulla bara för att "aah, men det är ju så skoj" det tål jag helt enkelt inte. Äckligt. Speciellt när det är vuxna människor - blir så patetiskt. Och sen allt skrytande efteråt hur mågna gånger de kräktes och vem de hånglade upp i misstag och vems trappuppgång de däckade i. Skryta om sånt?? Om det hände mig skulle jag inte vilja berätta för någon - jag skulle skämmas…

När det gäller det här med beroende anser jag att alkoholen har en extra jobbig effekt just för att människor ofta bli våldsamma eller allmänt farliga när de är fulla. Allt beroende skadar den som är beroende, men alkoholen skadar medmänniskor mer än många andra beroenden.

Problemet med alkohol, och att förbjuda eller inte, är att alkoholen inte är dålig om man använder den så som den är tänkt att användas. D.v.s. tar jag en cider till maten är det ingen som helst fara (så länge jag nu inte dricker en cider varje dag, då börjar kanske levern gnälla). En cider för njutning, ingen blir full, kroppen tar inte skada, etc. Ingen fara. Men nordbor har en tendens att inte kunna stoppa där. Det blir två cider, fyra öl, tre shots och sen en Absolutflaska de hittat nånstans liggandes men var kommer de inte ihåg. I kontrast till detta vill jag ta upp rökning, där man skadas även fast man använder produkten så som den är tänkt att användas. Men det är svårt allt sånt här.

Till sist vill jag bara ge en stor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam till alla er som råkat illa ut p.g.a. medmänniskors alkoholvanor. Usch, usch…

Malin6
0

Jag är så med på vad du säger och tycker att du är duktig som berättar hur det är för dig och din familj/omgivning. Jag pluggar till behandlingsassistent, jobbar på behandlingshem och har en pappa med missbruksproblem och ser ingen skillnad mellan de olika drogerna, för alkohol ÄR en drog. Det finns inget som är så jävligt som att ha en anhörig som är en missbrukspersonlighet, vad som missbrukas är av underordnad betydelse, det som gör oss anhöriga mest illa är just beteende som kommer från missbruket.

Så håller helt med dig!

Karmatarerskanise
0

Eldbarn; det kvittar faktiskt hur många gånger du än skriver emot mig. Du kan inte ändra på sanningen. Det finns folk som verkligen gillar SMAKEN. Att du inte gör det handlar om dig, inte om ngn annan.

Och jag har också smakat vinet utan alkohol. Det smakar inte alls lika gott.

De mesta håller jag med om, men snälla acceptera att det finns folk som gillar smaken. Trots att du inte gör det.

Du kan inte tala för andra.

Absinthe
0

Jag är uppvuxen med alkoholister i släkten/familjen och dessutom varit sexuellt ofredad som yngre utav en person inom familjen, när denna personen var full.
Ja grund och botten är det nåt annat problem som gör att de dricker, men jag tycker det är väldigt dumt att säga att alkohol är värre än andra tunga droger.
Jag har nyligen varit på APU på en avgiftining, jag kan säga att det är LÅNGT ifrån alkoholisterna där inne som har det värst. Drogpsykoser är oerhört sorgligt att se. Alkohol gör inte personen så pass aggressiv att 6 polismän krävs för att personen ska bli bältad på en avdelning när personen ifråga snedtänder, de fick till och med ta till pepparspray och hela rummet där de försökt bälta den här personen var sönderslagen, krossade rutor, förstörda möbler och otroligt mycket lidande bakom detta. Och alkohol är inte förenat med blodsmittorna HIV, Hepatit C etc etc.
Rökning kan leda till KOL och det är inte heller särskillt vackert att se. Min farmor har KOL, jag har sett ett väldigt ynkligt fall när jag jobbade också. De kvävs nästan dagligen.
Alkoholmissbruk under många många år leder till skrumplever. Och alla missbruk av nåt slag leder alltid till nåt dåligt i slutändan.

Min erfarenhet på avgiftningen är att de som drogar är de som kostar samhället mer pengar, de smugglar till och med in droger på avdelningarna och knarkar mitt framför näsan på personalen. De kostar otroliga summor pengar och merparten av patienterna är personer som kommer in 6-8 gånger årligen och gjort i 10 års tid, de utnytjar medicinen de får på avdelningarna och de ljuger ihop krämpor och allt annat skit för att få mer medicin, de får till och med medicin med sig ut när de blir utskrivna.
Trots att jag varit utsatt av fulla människor när jag var yngre och är uppvuxen med alkoholen hand i hand så finner jag att drogerna är så mycket värre än just alkohol. Var då fruktansvärt glad att alkoholen finns på systembolagen och inte i de vanliga butikerna som utomlands.

Jag är nog en av de fetto som ska in på rehab i så fall, men det finns många olika bakomliggande faktorer till att en person är fet, man kan knappast dra alla över en kant. Det gäller även folk som missbrukar alkohol eller droger.
Alla som är feta är inte det pga matmissbruk, det finns läkemedel som gör att man kan gå upp i vikt, det kan finnas ämnesomsättningfel, det kan finnas anlag och det kan finnas de som helt enkelt överkonsumerar fel sorts mat.
Det är en lika dum jämförelse som alla har om råttor om de inte gillar råttor, att råttor bits och bär massa sjukdomar.

Jag själv festar och dricker ganska sällan, men ibland känner jag verkligen för att ut och festa med vännerna. Dricka, sitta snacka skit, dansa och spana på folket på uteställena. Jag har anlag för att kunna bli fast i skiten, jag kan dricka otroliga mängder alkohol innan jag blir full. Jag har varit bakfull en enda gång i mitt liv trots att släkten på min pappas sida har problem med både spriten och tyngre grejer.
Jag tror på valet man gör och på vilken person man är, hur har dessa problemen format mig?
Är det verkligen alkoholen man hatar eller är det valet som personen gör som man hatar?
Skulle jag ha haft samma val eller kan jag finna alkholen okej, för att det är inte alkoholen som är problemet, problemet är valet människor gör?

Alkohol är ett berusningsmedel som i rätt sammanhang är en social milstolpe för många människor. Om folk lär sig dricka med vettet och inte med problemen de bär på så blir det inte fel. Men människor gör dumma val, varje individ i vårt samhälle kan göra dumma val.

Vi tar upp massa missbruk, men vad händer då med spelmissbruk eller sexmissbruk?
Det finns bakomliggande faktorer och det är dessa som är problemet inte det som personen använder sig av för att döva sina problem.

Just nu svamlar jag en massa och tappade min röda tråd, menar iaf inget illa med mitt inlägg, det är lite av min filosofi och mina tankar kring ämnet.

Terato
0

Jag som har nära som är alkoholister blir lite ledsen när det inte tas på allvar vad alkoholen gör med människor. JA man kan göra saker när man är full som inte är av ens natur. I allra högsta grad. Alkoholism är en väldigt svår sjukdom.

En person med snedfylla som börjar säga "sanningar" säger oftast inte sanningarna som sanningarna är utan de blir twistade, konstiga och inbillade. Och osant. Och förstärkt.

Men sen funkar ju alla olika också. T.ex. min pojkvän, han blir så otroligt snäll, öppen och mild när han dricker. Han är rätt sluten och hård annars. Medan jag som är väldigt snäll blir ett elakt monster.

Jag är så förtjust i vin och typ Martini och sånt och vill nog inte leva utan det. Det är GOTT! Det finns inget som ersätter ett riktigt gott glas rödvin. Så är det. Men visst har man druckit enbart för att bli full också.

Jag har svurit nu på att sluta dricka mig full. För jag har extremt dåligt alkoholsinne och har varit nära att förstöra mitt förhållande pga det. Jag dricker jättesällan. Men tenderar att göra hemska saker när jag väl dricker. Och minns nada. Hur ska man kunna påverka sitt beteende om man inte minns ett shit? Det enda jag kan påverka är att helt enkelt inte dricka så mycket. Och skulle jag ändå inte kunna hantera det så blir det nog till att sluta helt.

Vissa människor klarar inte av att bara dricka ett glas vin till maten.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

MangoMelon
0

Egentligen orkar jag inte ge mig in i den här diskussionen men måste bara säga min åsikt snabbt efter att ha läst igenom tråden.

Min morfar var alkoholist, och det ledde till att han misshandlade både min mormor, min mamma och hennes syskon. Han dog dock många år senare pga skador från kriget.
Min mammas förflutna har dock inte hindrat henne från att festa då det är fest, och hon dricker alltid med måtta. Visst, hon skulle kunna säga att hon vet vilka förödelser alkohol ställer till med, för det vet hon, men det är hennes liv nu och hon blir inte som sin far för att hon dricker några glas vin och cider på en fest. Tvärtom, hon lever sitt liv på det vis hon valt att leva det.

Jag var tillsammans med en kille i 3 år, som var totalnykterist. Han avskydde allt som hette alkohol och tobak och han hindrade även mig från att gå min egen väg. Jag var då i sena tonåren, och berövades på allt vad som heter fester, utekvällar, filmkvällar osv, eftersom han ansåg att folk bara super och röker vid såna tillfällen. I och med att jag alltid var tvungen att tacka nej då jag blev bjuden eftersom han blev galen och misshandlade mig varje gång jag försökte göra emot honom, slutade det med att ingen bjöd mig med, eftersom de visste att jag skulle tacka nej. Det i sin tur ledde till att jag knappt hade några vänner kvar längre, eftersom jag inte hade nåt att prata med dem om, inga gemensamma intressen osv. Nej, jag var fast i ett destruktivt förhållande, där jag inte insåg mitt eget bästa, eftersom jag ju älskade honom. I alla fall då.

Efter en tid insåg jag att jag inte kan låta en annan människa styra över mitt liv, och till sist blev jag trotsig och likgiltig. Ju mer han sade emot och stoppade mig, ju mer trotsade jag honom och drog mig fri. Visst, jag fick stryk varenda gång om han hade kört runt och så mycket som sett mig hålla i en tobak eller om han ansåg att jag var berusad, vilket jag oftast inte var.

Visst, jag respekterar att alla människor väljer hur de lever sitt liv, nån vill leva som nykterist, så får den såklart göra det. Hälsosammast är det ju egentligen.. Men då tycker jag att den personen inte ska låta det gå ut över andra i sin omgivning som kanske tycker det är trevligt att ha vin och ostkväll, eller sitta på terassen en varm sommarkväll med en cider eller två. Precis som nykteristen har de personer valt att leva sitt liv så. Punkt.

Jag säger inte att alkohol måste vara med i spelet för att man ska kunna ha kul, verkligen inte! MEN, alla väljer vad de vill göra med sitt liv, och då ska en annan respektera det, även om den inte valt att göra på samma vis. Jag blev berövad min ungdom pga min pojkväns inställning, och jag insåg det inte då. Nu inser jag hur dumt det var att låta honom bestämma, och som jag skrev längre upp så började jag ju trotsa honom och dricka bara för att visa att han minsann inte kan tala om för mig hur jag ska leva. Visst, nu kanske nån anser att jag var värd lite stryk, men nej, ingen ska behöva ta stryk för att man vill bestämma över sig själv. Och så kanske nån undrar varför jag stannade kvar? Ja, det kan jag inte svara på, men det finns säkert nån här som varit i samma sits, som vet hur det är när man tror sig älska nån så blint att man inte ser vad som är bäst för en själv.

Ang. droger, i detta fall hasch, så visst, en människa är försiktigare när den är påverkad av hasch än när den är berusad, men det är ju inte det som utgör faran. Det vad personen som är beroende av hasch är beredd att göra för att få nästa dos (eller vad man ska kalla det), när den kommer ner från ruset, det är DET som gör att det blir farligt. En människa som varit hög och är påväg ner gör vad som helst för att få tag på mer. Det är då det går på tok. Ofta gör inte en drogpåverkad människa mycket väsen av sig, men sen då det tar slut, ajaj..

Äsch, strunt samma, inlägget blev svamligt, men det är svårt att formulera sig rätt och kort när det gäller sånt här.

Bör kanske tilläggas: jag är rökare, röker ca en ask per dag, och jag har absolut inga problem med det. Får lust att ge fingret åt såna som säger att rökning är skadligt, sluta röka genast. Vafan, ma kan drunkna i ett glas med mjölk också! Eller kvävas i en bit morot.
De siffror med lungcancer som finns är inte så stora som folk vill tro, de förstoras bara upp så att människor ska inse att det inte är hälsosamt att röka. Jag valde alldeles själv att ta upp en cigg, tända på och dra ett bloss första gången jag rökte, välmedveten om allt det ohälsosamma. Att jag sedan blev beroende var som det var. Jag trivs med att vara rökare, tänker fortsätta vara det och så är det. Jag ska ändå dö, kan väl lika bra skynda på det lite och betala för det på kuppen ;)

Dricker alkohol gör jag när tillfället ges, alltså vid fester, nån tråklördag som tjejerna ringer och vill på krog, eller annars bara en kväll vid tv:n med lite ost och ett glas vin. Så det så.

(Och bra mår jag! :D )

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Engagera
0

Jag avskyr alkoholen, jag hatar den lika mycket som du Eldbarn. Mina föräldrar dricker varje dag, detta är mer farligt än om de skulle festa till det en gång i veckan och förstår inte hur dom kan hålla på sådär! Mina två småsystrar bor fortfarande hemma, vad får dom för relation till alkoholen? Att det är en belöning att dricka? (Hjälp….)

Så fort jag hälsar på blir jag erbjuden alkohol. Jag älskar rödvin, dess smak o karaktär, och en öl är extra gott en het sommardag! Så många gånger tackar jag ja. Detta är inte för att jag vill bli full. Jag ogillar SKARPT att vara onykter o dricker endast för smakens skull.

Nåja.. klart jag festar till det ordentligt ibland… Men ångrar mig nästan alltid och får ångest efteråt. Liksom "Hade väl kunnat haft kul utan att må skit dagen efteråt?  eller??"

Jag har bestämt mig för att prata med mina föräldrar om detta. Jag avskyr att se hur min mor förändrats. Hon har blivit så manhaftig, är inte sig själv… och pappa väger alltför mycket. Man är så rädd att någonting ska hända dom…. :'(

Tror det hela började med att de drack lite då och då. Sen har de nog enorma skuldkänslor från då jag var liten. De var skilda förrut pga olika omständigheter. Men när det var som mest turbolent lät dom mig och min syster vara hos vår skilda morfar. Som var alkolist.  Inte den bästa barnvakten visade han sig vara och det har satt sina spår. 

Jag kan inte säga att jag är nykterist men man kan säga att jag är JÄVLIGT nära på att bli en!

Terato
0

#35 Kramar på dig! Hur gamla är dina syskon, förresten?

teratos.r8or.se

SweGizmo
0

Du har vart med om så mycket tråkiga saker att det inte är konstigt att du är emot det. Men jag kan ta en cider en fredag kväll framför TVn för jag tycker det är gott och vill slappna av, jag blir inte ennorlunda för det mer än att jag blir lugn.

Men jag super mej sällan full för jag tycker det själv är jobbigt och jag är inte förtjust i fulla människor heller. Jag dricker väldigt sällan och när jag väl gör de så är det som jag skrev, en cider hemma.

Min blogg: SweGizmo.se

Xondah
0

Är väl en självklarhet att droger är olagligt och alkohol inte. Dem som inte fattar de borde seriöst läsa på..Obestämd

monsi
0

Hm! Har läst en här tråden noga o ser att många blandra ihopa hach med tyngre droger.

En som röker hach o bara hach har inte alls samma behov efter sin nästa dos som ex någon som tar kokain.

En som röker hach kan hålla sig i åra vis innan nästa gång.

Hasch rökare gör inte vad som helst för sin nästa dos, som ex en heronist.

Det skrivs ut hach o mariuana till personer med ex svår muskel värk i vissa länder.

Hach har en lugnade verkan o fungerar bra på personer som lätt strässar upp sig o riskerar att gå in i väggen skrivs derför ut i medecinskt syfte i vissa länder.

Bara för en person röker hach eller maja inebär inte att den person auomatiskt går över till tygre dråger.

Ville bara klar göra skillnaden.

Har sett o upplevt mycket skit i alkoholen o drågernas värld men också mycket gott.

En kille med ADHD som inte klarde av  göra något ex plugga o dignosen inte var faststäld, klarede av att plugga o få ett välbetalt jobb tack vare själv medecinering av amfetamin.

En hund skulle avlivas pga att den var så groft misshandlad att ingen trodde den gick att rädda för den var så förstörd mentalt.

Den hunden hamnade hos en kille som bara röker hach o ingen känner igen hunden i dag, den är lungnet själv o världes goaste hund. Killen var ju alltid lugn o trygg ovavsett vad som hände.

Hunden höll på att bli på körd en gång o till skilnad från en annan så gick han lungt bor till hunden o tog hand om den, jag hade varit helt hysterisk o troligen gett hunden mentala skador för livet o gjort den rädd för bilar mm.

Orkar inte berätta om all skit jag upplevt o sett i spritens o drogernas värld har verkligen set alla dess baksidor.

Minnena gör oerhört ont ibland.

Men jag vet också att allt baseras på val personerna gör medvetet o omedvetet.

Antingen tar man tag i sitt taskiga föflutna o ger sig den på att lyckas med sitt liv o göra något av det eller så väljer man att tyka syd om sig själv o förstöra sitt liv med mat, sprit eller tunga droger.

Man kan inte hjälpa o rädda alla men man kan finnas där när någon behöver en o vill lägga av med att sabba sitt liv, innan en person inser att den har problem så  går de tyvärr inte att hjälpa hur mycket man än försöker o vad man än gör.

Att förbjuda saker fungera alldrig vi människor fungerar dåligt i samband med förbud tyvärr.

Att förbjuda alkohol skulle inte göra något bättre tyvärr.

Förstår dig TS o du har haft o har ett helvete pga de i din omgivnings val.

Det gör ont att se dem man älskar välja fel väg o förstöra sina liv.

Starkt av dig att du vill o orkar skriva a dig lite av din frustration.

Hoppas du orkar finnas där när de väljer bort skiten o vill börja leva, o att du har folk i din närhet som du kan lita på o som finns där för dig.

Det är ibland lättare att skriva av sig till främlingar än de man ser dagligen

Den ända som vet nästan hela sannigen om mitt liv är min sambo sen snart 18år, mina närmtsa vänner vet en del ,en kille som ljust hade kommit ut från fängelset o var hög på affe som jag just hade träffat o alldrig kommer att se igen vet allt  han gav mig kraft o ork att fortsätta med mitt liv.

Alkohol är gott även o jag själ fördrar en god bacardi o cola framför surt vin o blaskigt surt stinkand öl.

Alkohol är en av de svårasete beronden att bli av med för den finns överalt.

Men förbjuda den nej.

Alla gör vi val o inget förbud kan hindra en människa från att vilja förstöra sitt liv o göra det på något vis, det finns många sätt att göra det på utan alkohol o droger är innblandat.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

gulzebra
0

Har inte läst hela tråden nu, vill bara lämna ett litet inlägg innan jag ska iväg.

Jag dricker gärna alkohol, både för fyllan och smaken. Jag gillar fyllan, den får mig att våga vara social (jag är annars väldigt folkskygg och en fest utan alkohol vore rena mardrömmen helt enkelt för att folk skrämmer mig) och jag gillar yrseln man får (fråga mig inte varför, för jag vet inte ens själv… Men jag bara älskar den där yrseln :P). Jag blir dock aldrig så full att jag inte själv har kontroll. Att påstå att ingen kan hantera alkohol kan jag verkligen inte hålla med om - jag kan hantera alkohol. Jag har aldrig däckat, jag har spytt två gånger (en gång för att jag åt innan och drack för snabbt, då ville maten upp - andra gången för att jag drack vin vilket jag då fick veta att jag inte tål. Och jodå, jag lärde mig av mina misstag), jag har fått minnesluckor en enda gång (första fyllan innan jag lärde mig var mina gränser går), det är jag som får sitta barnvakt åt de som inte kan hantera alkohol, jag blir inte ens bakis. Jag dricker tills jag kommit upp i en viss nivå, sen räcker det för min del. Iom att jag även har en hel del självskada bakom mig så dricker jag heller inte om jag inte är på bra humör, just för risken att falla tillbaka i självskadeberoendet jag haft. Jag har gjort misstaget att dricka trots att jag mått dåligt förut och då bara mått sämre när jag varit påverkad och då återgått till att skära upp armarna igen, och det gör jag inte om.

Kort sagt, jag vet precis vad jag gör och har inte gjort en massa idiotiska saker sen mina första fyllor i gymnasiet för 7 år sen. Jodå, nog kan jag hantera alkohol. Jag har gjort misstag precis som många andra, och lärt mig av de.

Alkohol för att det är gott, javisst! En flaska starkcider till julmaten eller ett glas likör på myskvällen är goda grejer. Dooleys är storfavoriten, så sjukt gott. Och inte är det nåt jag kan supa på heller, det blir för mycket av det goda på nåt sätt - vilket rimligtvis borde innebära att det dricks för att det är gott (jodå, jag har provat supa på likör, det gör jag inte om kan jag säga). Just starkcidern kan inte bytas ut mot svagare eller alkoholfri dricka - jag tycker inte om smaken då, det blir för blaskigt. Det smakar helt enkelt bara saft av det och jag har aldrig gillat saft öht. Så, kort sagt - jo, jag dricker för smaken ibland, och nej, jag ljuger inte. Att man har vissa åsikter och gillar vissa smaker betyder inte att man ljuger.

Förtjänar jag nu en spark i huvudet så visst, sparka på då.

Visst är det illa att folk far illa av alkohol, men det betyder inte att man kan dra alla över samma kant. Alla är olika helt enkelt, vissa har kontroll och andra inte. Vissa är dumma i huvudet medan andra har vett i skallen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Engagera
0

#36 Tack så mycket det värmer! :') De är 13 & 16. Min äldsta lillasyrra har  redan massa erfarenheter av alkohol då mamma & pappa köper ut till henne då de är fest-dags. Dock har hon missbrukat deras förtroende så hon får det endast festa en gång i månaden. Men man vet ju själv hur det gick till… gick alltid att få tag på endå om man var hos en kompis. Men själv tackade jag alltid nej. Tills då jag fyllde 18. :) *stolt* Iförsig kanske hon gör det också.. men jag tror inte det.

#37 Nej det är sant. Det är lite svårt detta. Alla har en egen uppfattning! :P

KickanW
0

#38: Är det så att du läst på om t.ex. hash? Har du läst alla de vetenskapliga undersökningar som bevisar att hash är mindre farligt både för hälsan och samhället?

#39: Om du tror att jag blandar ihop hash med annat har du fel. Jag skriver omn hash just för att det är den mildaste drogen, men ändå klumpas ihop med alla droger… Och just därför anses SÅ mycket farligare än alkohol. Många ser det som "alkohol och droger". Jag ser allt som droger, och att alkohol är en av dem… Och asbolut inte den minst farliga.

Om man är drogliberal och super som fan så kan jag på något sätt förstå det (även om jag inte förstår varför man vill förstöra sin kropp), det jag inte förstår är alla som får sån enorm moralpanik kring alla droger förutom alkohol… Och super som fan. Snacka om dubbelmoral.

Xondah
0

#42 Tillhörde grundutbildningen att läsa om droger;)

Har du själv läst på alla undersökningar?

Hade alkohol kommit till idag hade de vart olagligt, men nu är det inte så. Därimot fattar inte jag var de skulle förbättra våra liv att legalisera en massa andra droger bara för att alkohol är skadligt och lagligt.

De räcker väl med alkohol..

Hur skulle de se ut om hash, marijuana,heroin, kokain å alla tabletter också skulle vara lagliga?

Det är en självklarhet att alkohol är lagligt just för att de funnits med så länge. Idag förbjuder man farliga nya droger. Och det är skitbra tycker iallafall jag.

KickanW
0

#43: Hitta det minsta lilla tecken i ALLT jag skriver som tyder på att jag vill legalisera andra droger, eller ens att jag säger att NÅGON drog är okej.

Läs allt jag skrivit i den här tråden så framgår det ganska tydligt att jag tycker att ALLA droger (inklusive alkohol) är åt helvete och gärna skulle få försvinna från jordens yta.

Xondah
0

Jag har inte heller skrivit att du tycker så, jag har skrivit en sammanfattning om vad jag tycker, om varför jag tycker att de är självklart att alkohol är lagligt.

Jag ställde frågan "Har du själv läst på alla undersökningar?" till dig om du på nått sätt missuppfatta det.

wintermynta
0

Intressant tråd.
Det jag tycker är jobbigast är synen vi har idag samhället. Det är sådan jäkla dubbelmoral.  På ena sidan på en tidning så är det reklam för vin medans på nästa reklam för Hur du dricker "socialt".
Just det där med att dricka socialt, va sjutton menas med det? Oavsett hur mycket eller lite man som person dricker så påverkar den en. Alkohol är en kemisk substans som trollar med ditt sinne och defentivt inte till det bättre. Både jag och sambon är nykterister till 100%. Jag för att jag helt enkelt blir vidrig och han ser ingen mening med det. Självklart får han dricka om han vill men jag skulle inte uppmuntra det och är glad så länge han låter bli. Har svårt för fulla människor men dömmer ingen. Var och en har sina/sitt skäl till att dricka men när man börjar leta anledningar har det gått för långt. Tyvärr i dagens samhälle ska det vara alkohol till allt:
midsommar o nubbe
jul o sill snaps
svenssons brukar ta nån öl efter jobbet för att varva ner osv
Allt går ut på alkohol i dag och det är så tragiskt. Vi hade NN dagen för en tid sen och jösses va alla i byn söp till. Folk låg i dikena och på barnens studsmattor. Jag tror om vi inte ska förstöra nästa generation så kan vi inte vara så toleranta mot alkohol. Tycker man bör signalera att det är mer oki att inte dricka än att dricka vid varje tillfälle som ges. Det går att ha kul och vara nykter. För som det är nu kryper alkolhol och droger allt lägre ner i åldrarna. Sonens klasskompisar  (en del av dom) som är 13 festar redan på helgerna och jag har svårt att man som föräldrar kan acceptera det och även när dom blir äldre, köpa ut.
Tror också att man skulle tjäna mer på att undervisa i skolan om alkoholens bieffekter istället för att bara säga att det är skadligt. Låt dom träffa en ung killer eller tjej med dilerium, Det kommer få vem som helst att tänka till. Tror också vi behöver lyfta tabun kring alkolism och narkotika beroende och informera mera helt enkelt.

Xondah
0

På min skola var undervisningen väldigt bra tycker jag ang. droger och tobak. Men på nått sätt så bryr sig inte en 14 åring om en sönder rökt lunga eller alkolist uteliggare.

Attityden lutar mer åt "de händer inte mig". Tråkit, men de flesta gör vad de ser. Hela "cool" faktorn i skolorna handlar ju mycket om smygrökning och fester på helgerna.

I många fall har föräldrarna inte köpt ut, utan många ungdomar snor tex vodka sen häller i vatten så att de inte ska synas att de nappat något. Har äldre kompisar och syskon som köper ut.

MoaL
0

Nu har jag tyvärr inte tiden att sitta här och skriva det mastodontinlägg jag hade velat, vilket kanske är tur för er, för vissa tycker säkert att det är väldigt tröttsamt att läsa jättelånga inlägg. :)

Jag hinner börja i alla fall. :)

Hera: Det finns barn som gillar smaken av tvål och sand också. Låter du barn sitta och knapra tvål och sand? Alkohol är skadligt, och det finns alkohol som har blivit smaksatt så att det till och med ska smaka godis, allt för att så många som möjligt ska supa. Det blir allt mer accepterat att folk dricker, och som någon nämnde så ska det hittas anledningar att dricka hela tiden. Vinner hockeylaget man håller på så ska det firas med alkohol, förlorar hockeylaget man håller på så ska det sörjas med alkohol. Det ska supas i sportsammanhang, födelsedagar, storhelger, lönehelger, vanliga helger, skolavslutningar, "bara-för-att-det-är-mysigt", och så vidare, och så vidare i det oändliga. Det är onödigt, skadligt och skrämmande. Fullständigt oacceptabelt. Att ursäkta det med något så löjligt som att det är gott, är skamligt. Visst finns det de som tycker att det är gott med alkohol, som sagt, det finns de som tycker att det är gott med tvål också. Att något är gott betyder inte att det är rätt. Det ställer till med så mycket elände att det borde föraktas och förbjudas rakt av. Alla andra droger är förbjudna - varför finns då alkoholen kvar på marknaden?

Absinthe: Jag har inte sagt något om att det är alkoholisterna som har det värst vid avvänjning, utan det är alkoholen i sig som ställer till mest problem, eftersom i princip alla dricker. Hur många som våldtar och misshandlar andra tror du är påverkade av alkohol jämfört med droger? Långt fler har druckit än drogat, eftersom många som har drogat sitter hemma i lägenheten/huset eller dylikt, medan de som dricker går ut.
Och alkohol är visst hopkopplat med HIV och hepatit C om än inte genom sprutor. Hur många tror du inte har samlag utan skydd när de är onyktra? Det är ju inte direkt svårt att hitta någon att pippa när man går ut och dricker, ellerhur? Jag går inte ut och festar, men det skulle vara roligt - fast mest tragiskt - att gå ut och se hur många erbjudanden man får. Vidrigt.

Och allvarligt, vad är det som är så svårt med att ha roligt i nyktert tillstånd? Kan man inte det så ska man nog ta och byta kompisar eller vad det nu är som gör att man måste dricka för att ha roligt. Av någon anledning är det nu nästan som regel att dricka när man ska umgås med sina vänner. Stor risk att jag skulle idas bry mig i att umgås med kompisar om de alltid ville vara lite på örat när de ska vara med mig. Då är ju något helt fel.

Nu har jag tyvärr inte tid att skriva längre, jag sitter - som nästan alltid när jag är på datorn - på biblioteket, och det är en annan som ska ha datorn.
Jag återkommer någon annan dag. :)
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Karmatarerskanise
0

Förstår inte alls kopplingen till tvål?

Terato
0

Jag förstår verkligen dom som tycker att alkohol är okej men inte andra droger. Vi är alla barn av vår tid. Och barn av vårt samhälle. Vi blir påverkade av attityderna omkring oss. Speciellt av dem som står oss närmast.

Det finns inte mycket rätt eller fel. Mest attityder. Så jag har lite svårt att tycka ibland. Och ibland tycker jag jättemycket. Men varje gång jag tycker så finns det en andra sida av myntet. Och då ångrar jag jämt att jag tyckte så hårt.

teratos.r8or.se

MangoMelon
0

Eldbarn: Nu bara måste jag få säga det här, och jag hoppas att (och de andra som läser) kan ta detta inlägg på rätt sätt. Jag vill redan nu göra en sak klart, jag menar inget illa med det här inlägget, men såklart, alla kan vi göra en skogsbrand av en tändsticka, om ni förstår vad jag menar.

I alla fall. Jag har nu läst, och kommenterat i den här tråden. Det som jag inte kan komma förbi, är en lätt (eller mindre lätt) irritation. Jag förstår om du haft/har det jobbigt med familjemedlemmar, eller andra personer i din närhet som missbrukar alkohol på sätt eller annat. Jag förstår också till en del vad du grundar dina åsikter på, helt klart. Alla barn har rätt till en trygg och säker uppväxt, och det ska vara en självklarhet. Att den trygghetskänslan ska sabbas för att nån av ens föräldrar dricker är bara förjävligt.
Jag tycker det är bra att du har dina åsikter, och att du vågar stå på dem även om de flesta andra i din ålder och umgängeskrets säkert dricker.

Men, det är hur du valt att leva, hur du väljer att sätta dina värderingar. Bry dig om det då, och inte om alla andra. Du kan endå inte få folk att ändra uppfattning, vill de dricka och har bestämt sig för att göra det, så gör de det. Jag blir irriterad på den nästan arga tonen du har i dina inlägg och i princip trampar du ner på oss som faktiskt gillar att dricka alkohol. Det, det blir jag irriterad på!
Om du valt att vara nykterist är det bra för dig.

Om folk vill dricka i alla sammanhang, låt de göra det. Det är inte ditt huvudbry. Tyvärr är alkoholen en stor del av folket, och det är precis ingenting du kan göra åt den saken.

Det verkar också som du har fått en förvrängd bild av alkohol. Jag märker tydligt via dina inlägg att du tycker att allt som har med alkohol att göra är skit, och personerna som väljer att dricka alkohol är skit de med. Det är synd att du bara sett de dåliga sidorna av alkohol, klart att du bildar dig fel bild av alltihop då.
Men ärligt, var nykterist om du så tycker för dig själv, men trampa inte ner på resten.
För ja tyvärr vi som dricker alkohol är många fler än ni som inte gör det.
Och ja, allt blir mycket roligare när det är en grogg med i spelet ;)

Så, nu kan ni alla slå mig i huvudet och skrika på mig, jag sade min åsikt och jag sade den sakligt. Inget fel med det, eller?

monsi
0

# 51 bra skrivet!Glad

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

TienMu
0

#51 Mycket bra skrivet!!!! :)

Xondah
0

#51 Very good;)

MangoMelon
0

Åh tack för att ni förstår mig och mina ibland lite suddiga inlägg! Var redan rädd när jag såg att tråden var fetad, nu kommer alla skrika på mig. Men tur så gjorde ni inte det! :)

meilin
0

#51 Jättebra skrivet!

BRAGO
0

#51 Håller helt med dig - Bra skrivet.

Terato
0

Tycker också du skriver bra, Mangomelon!

Tror att förståelse är vägen till lycka här i världen. Med eller utan alkohol. Vi måste ha förståelse för både nykterister, alkoholister, de som bara super på helgerna och de som tar en vinare till maten! ;)

Man behöver inte hålla med varandra alla gånger.

teratos.r8or.se

MangoMelon
0

#58 näe precis, jag tror det var lite det jag ville få fram i inlägget :P

Men tack för att ni tycker att jag skrev bra, det värmer!

Angeln--89
0

#51 jag tycker att det var mycket bra skrivit.

Jag blir 20år i sommar och vi är 7 barn ( jag är mitten barnet och äldsta flickan vilket betyder att jag har fått ta det största ansvaret)
Min mamma har varit alkoholist sen jag var 12år alltså i 8 år mina föräldrar är skilda och vi fick bo med mamma då pappa jobbade jätte mycket ( mamma var har varit hemma fru sen jag föddes)

Fast att jag har haft ett helvete och fått vara en Mamma över min egen mamma och mina syskon. Så visst det är alkoholets fel men det är den vägen mamma valde för att dränka sina beskymmer. Jag vill inget häldre än att hon ska sluta.

Men fast detta så dricker jag för det är gott inte för att bli full, ofta när jag festar med mina vänner är det inga fylle fester utan vi har trevligt ihop. Men det är i måtta visst vi har ju kul utan alkoholen också.

MoaL
0

Mangomelon: Det finns de som väljer att ha råttor ensamma också, och tycker att råttan mår hur bra som helst. Det är helt fel, den lider. Att dricka är också helt fel, för det finns folk runtomkring som inte mår bra av det. De allra flesta som dricker gör bort sig gång på gång, det finns inga barn som mår bra av att se andra vuxna alkoholpåverkade, flera djur blir illa behandlade när deras ägare dricker, och så vidare, och så vidare i det oändliga. Jag ska inte upprepa mig en miljon gånger.

Och jo, det är defintivt mitt problem att folk dricker. Det är allas problem, eftersom det är ett samhällsproblem. Så jo, jag tänker trampa och klanka, för det är skamlöst att det försvaras när det ställer till med så mycket elände. Och jo, jag har sett folk som dricker som är trevliga och kan sköta sig - varför skulle det ändå göra att jag tycker att det är rätt när det ställer till med så mycket lidande? Tycker du också att det är rätt att sitta mitt i en folkhop och röka cigarett efter cigarett, trots att det åsamkar omgivningen skada? Alkoholen är en cancersvulst i samhället och jag tycker att den ska bort. De ytterst få som kan dricka med måtta överglänser inte de som inte kan det. Och nej, självfallet, jag kan knappast få någon som har bestämt sig för att dricka att undvika detta, men jag kan heller inte hindra någon från att begå ett mord eller rån om det är detta den personen har bestämt sig för. Varje individ gör sina egna val, sedan behöver inte valen vara de rätta bara för att man bestämmer över sina egna handlingar.

Och din känsla av att av jag har en arg ton är alldeles korrekt, för jag förstår inte alls hur man kan vara så rent ut sagt blåst att man försvarar något som är så livsfarligt, både fysiskt och psykiskt. Ni sitter och försvarar något som får folk att gråta, som får barn och djur att fara illa, något som dräper levande varelser mer än något annat. Usch. Att ni inte skäms? Sedan struntar jag fullkomligt i att ni inbillar er att ni kan sköta er under rus, men jag kan slå vad om att de flesta härinne har gjort bort sig i fyllan, fått vara ledsen på grund av alkohol och sett dåliga saker hända under alkoholens inverkan, och ni försvarar den ändå. Att försvara alkoholen är precis som att försvara att en man slår sin flickvän eller sitt barn. Jag finner ärligt talat inga ord för att uttrycka min avsky för det. Så du kan prata om att du känner en lätt - eller mindre lätt - irritation gentemot mig.
Jag känner ett oändligt förakt gentemot varje enskild människas försvarstal för alkohol.
Det är motbjudande.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

MoaL
0

Och nej, jag tycker inte att personerna som dricker är skit, de gör bara fullständigt vansinniga val.

Mvh,
Moa

hus-musen
0

Nu låser jag tråden, vill ni fortsätta diskutera så ta det via pm eller uppsök ett annat forum som har hand om sådana ämnen.

Qui dormit, non peccat

Birke
0

Läste dom första (långa) texterna där uppe, men sen gav jag upp o hoppade ner hit.

Alkohol är inget dåligt så länge man har kontrollen över sig sj. Det skrivs att man tappar omdömmet av alkoholen, men det beror på person till person. Jag gör inte det, o det är ofta så att jag ofta håller koll på äldre kompisar. Det finns folk som super sig redlösa,  o det finns sånna som jag, som stoppar när man känner att det är nog. Jag vet att vissa tappar omdömmet o super tills dom däckar, har kompisar som gör det, men inte alla. Sånna personer stör mig enormt. Jag hade dessutom sj en morsa som var lite för förtjust i sånt, o det var inge kul.

Om alkohol kunde förbjudas för dom som inte kan hantera den skulle va super, men jag vill absolut inte det. Trotts allt är jag ju tonåring xP

Inlägget är låst för nya kommentarer