Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4183 ggr
Anvariel
1

Rossel - en fråga

Jag är lite orolig för mig ena lilla tös. Det kommer ju så mystiska ljud ur råttor och jag är inte så råttvan än att jag vet precis vad allting betyder. Nu undrar jag med rossel, alla säger att det låter som en kaffebryggare eller ett marsvin. Jaha ja. Det hjälpte ju inte så mycket. Min lilla Coco "grymtar" lite. Det låter som om man skulle ha stela leder liksom. Det är inget starkt ljud, men om hon sitter på axeln eller på armen så hör jag det. Finns det på något sätt olika grader av rossel? Kan det börja jättetyst och sen bli starkare, eller? Och så en fråga, är det HÄR rossel eller hosta:

http://www.youtube.com/watch?v=xPOtWR20ig4

för jag tycker det låter lite lika som:

http://www.youtube.com/watch?v=ejwcKj5Z-XM&feature=related

Och ja, min lilla Noja fick absolut antibiotika efter det där hemska ljudet och hon blev frisk med det samma och har inte hostat sedan dess (tre månader sen).

hus-musen
0

Ja hon verkar vara väldigt förkyld iaf, jag hör inte om det är ett riktigt rossel eller om de skrapar från högtalarna. Hur som helst så kommer det antagligen bli rossel snart om du inte kurerar henne, har du provat med några huskurer?

Qui dormit, non peccat

Anvariel
0

#1, nej nej, det där var ju inspelat för fyra månader sedan. Hon fick antibiotika och blev helt frisk. Men nu undrar jag över lilla Coco som låter lite granna. Men hur mycket låter rossel egentligen? Hör man det på "långt håll" eller måste man lägga huvudet emot sidan på dem för att höra det? Det låter lite som knarrande, som om man gned frigolit mot en fönsterskiva eller nåt.

Thirre
0

Råttor kan "grymta" utan att det är något fel på dem.. Det låter lågt och brukar ske när råttan är ute och springer, gärna i samband med löp. Det är vanligare att hanar grymtar men även honor kan göra det. Jag har grymtande råttor i min linje.. Jag tycker ialla fall som om det på din beskrivning handlar om det som jag kallar för grymtande. Att du även beskriver att hon låter när hon är ute så styrker det min tes.

En råtta som rosslar låter i lungorna eller i luftrören om det inte har kommit så långt. Grymtandet kommer inte därifrån, skulle gissa på att de gör något med stämbanden, men det kan vara svårt att ta skillnad på. (Varifrån det kommer..)

Mina råttor grymtar när de är ute och rör på sig, när de kikar in sina revir och är uppspelta. Hannar verkar göra det högre eller oftare med brunstande honor i närheten, jag vet inte om man kan sätta samband mellan rang och lätet men möjligt. Jag har haft några honor som har gjort det men då oftast i samband med brunst och att de är ute å rör på sig. Kanske springer bredvid pojkarnas bur.. Om man spånar lite, och jag funderar litet mer på vad jag skriver, skulle det eventuellt kunna ha att göra med parning och proceduren runt om. Kanske kan det vara ett "parningsläte".. ? För att understryka ytterligare, egen spåning och sambandskopplingar, inget jag har läst eller har någon grund för.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel
0

Ja, jag har aldrig hört henne "grymta" när hon är stilla eller i buren. Dock är det inte "bara" grymt. Ibland piper det lite också, som om hon hade nåt i näsan. Men det är så himla svårt att veta… hon har en massa ljud för sig min lilla tös. :) Knastrar, grymtar, piper (när hon är arg eller i förebyggande syfte när hennes syster attackerar henne), nyser, ploppande (eller hur man nu ska beskriva det… när de tvättar sina ansikten och rengör näsborrarna så låter det) och lite allmänt så.

Det är definitivt inte något som hon har blivit sjuk av på nåt sätt dock för hon är grymt pigg och glad och matfrisk. Så svårt att säga. Kanske borde ta en veva via veterinären i alla fall, för att vara på säkra sidan. De är ju så känsliga de små liven. :( Men och andra sidan vill jag inte få antibiotika utskriven om det inte behövs!! För det lär ju tyvärr behövas nån annan gång och jag vill inte de ska bli resistenta heller…

Vad är det egentligen som ÄR rossel? Är det slem i lungorna som de försöker "harkla" bort? Tar de i så att det syns fysiskt när de rosslar? Alltså, spänner de sig och tar i och koncentrerar sig på rosslandet eller är det nåt som sitter i mest hela tiden och något som de inte bryr sig så mycket om? Verkar de ha TUNGT att andas?

Det skulle verkligen vara jättebra om någon bandade in en videosnutt med ljud och la upp på youtube. Nån med rosslande råtta alltså. Det skulle hjälpa jättemycket.

Hur lyssnar man egentligen på lungorna på en råtta? Jag har förstått att man lägger örat mot sidan på dem, men vad är det man lyssnar efter egentligen? Jag tycker mina töser låter som de brukar göra, men de sitter ju inte precis stilla när jag håller i dem så det blir lite prassel. :) Nej då, mina töser är hur snälla som helst men sitta stilla är ju bara FÖR tråkigt.

Anvariel
0

… och hur mycket får det rinna kring näsan på dem då? Syns ju knappt nåt på Coco eftersom hon är brun/svart men Noja är ju vit kring nosen och hon har nästan dagligen lite torkat rött sekret kring nosen. Är det normalt eller är det ett tecken på nån irritation? Jag menar, människor snyter ju sig dagligen, men jag vet inte. Usch…. nojig matte nu (varför tror ni men ena gullunge heter Noja? :D)

Thirre
1

Vid rossel är det slem i luftrören, luftvägarna eller lungorna som vibrerar och därav ljudet. Det kan även sitta i nosen, att råttan låter ifrån den, och då är det samma anledning. Det är slem eller någon fomr av vätska som sitter i nosen. Vid svår mycoplasma kan det bildas vatten i lungorna vilket gör att råttorna andas "lättare" och oftare eftersom de inte har samma volym i lungorna att fylla med luft. Man kan även känna på bröstkorgen, om den är stum och stel har den haft mycoplasma ett tag men då har man garanterat hört högt rossel under längre tid. Om de har vätska i lungorna brukar även rosslandet avta något, det låter inte lika högt.. De brukar även magra av..

Om man lyssnar på lungorna på en frisk råtta skall man helst bara höra hjärtat slå men man kan även höra hur råttan drar in luft snabbare än vanligt. Som till exempel när de sniffar mer ihärdigt eftersom de är nyfikna, uppspelta eller liknande och när man tar upp dem för att lyssna på dem är det klart att de undrar vad som händer. Det ljudet är som ett litet, litet vinande (?) eller hur jag nu skall förklara det. Man hör, som du säger, även "prasselliknande" ljud om de rör på sig eftersom päls då rör sig mot hand, huvud eller dylikt.

Efter inlägg #4 och #5 så låter det som om du har förkylning på dina råttor vart fall. Vid kraftig förkylning blir det mycket slem i nos som kan resultera i pipande, vinande och "rosslande" ljud från nosen.

För att lugna dig själv kanske du ska ta dem till veterinär? Då får du någon professionell som kan lyssna på lungorna med stetoskop, då är det betydligt enklare att höra missljud från lungorna, och som kan göra en allmän hälsocheck. Det behöver inte vara så att du måste behandla med antibiotika.. Och om du får antibiotika utskrivet kan du ändå välja att hämta ut det på apoteket eller ej och om du skulle göra det kan du återigen välja om du skall sätta råttan på medicin.

Hellre en extra tur till veterinär än en mindre! Mitt motto likt mångas..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel
0

Tack så väldigt mycket för infon! Ja, jag ska nog ta och uppsöka veterinär. De har varit så här en tid nu och jag vet inte riktigt om det är vettigt eller inte. De är ju pigga och glada men… ja, man vill ju inte att det ska bli något värre av det hela. Ska ta och ringa veterinären på måndag.

Sist jag var till veterinären fick jag Baytril av henne direkt. Hon hade blandat åt mig där i stället för att jag skulle hämta något från apoteket. Det var väl för att det behövdes så små mängder som hon gjorde så. Råttorna vid den tiden vägde ca 100 gr nämligen… det var första veckan jag hade dem. Stackars små tösisar… tokigt sätt att börja sitt liv på. Nu är de ju stora och starka (verkligen muskulösa saker nu… börjar bli svårt att hålla i dem när de vill kråla sig ur ens grepp) och borde klara av lite mer tycker man.

Ja när jag lyssnat på lungorna så har det varit mest just hjärtljud och lite sniffande från att de undrar vad tusan matte håller på med. Eventuellt puttrande ljud kommer inte från lungorna utan nosen… Äh, men nä, jag ringer veterinären i alla fall! Bättre en gång för mycket än inget alls. :D Och jag är ju rik, ha ha! :D

Anvariel
0

Nu har jag varit till veterinären med dem. Hon lyssnade på lungorna och sa att själva lungorna lät bra. Men hon gillade inte att de snuvar och att det rinner kring nosen på dem. Hon tror att det är mycoplasman som spökar så hon lade in antibiotika som jag ska ta i en 7-10 dagar. Sen ska jag börja med vitaminer också för att stärka immunförsvaret. Små är de ju (Coco väger 300 gram och Noja 250 gram) men med tanke på att de vägde lite när jag fick dem och att de blev sjuka direkt och fick gå på antibiotika så väger de ju ändå ganska bra nu.

Det här veterinären verkade väldigt bra med råttor annars. Hon hade haft råttor själva vilket förklarar en del.

Men vi får se hur det blir nu. Jag hoppas att allt snuvande och rinnande (vilket inte är SÅ mycket tycker jag…) försvinner med antibiotikan. Gör det inte det så vet jag inte riktigt hur vi ska göra. De är ju pigga och glada och energiska och verkar inte alls ha problem att andas eller ha täppta näsor eller så! Det är bara att de låter lite i nosen när de är ute och springer och sen så rinner det ur nosen på Noja ibland. Usch…. svårt att veta sånt där… skulle det vara hundar skulle jag veta!!

Thirre
0

Om hon trodde det var mycon som "trilskades" så ha dem på antibiotika i tio dagar, inte sju för det låter för kort tid. Är det enbart dessa två du har? Om du behandlar bägge och det blir en effektiv behandling så kommer mycoplasman att försvinna helt och du har det inte sedan på dina råttor. De bär inte på det eller något sådant efter. Men om du tar hem en ny råtta så riskerar du att få in mycoplasmaviruset igen..

Anvariel
0

Men det går väl inte att få bort mycoplasman helt va? Baytril biter väl bara på symtomen eller hur? Så jag jag förstått det. Ja nä, det är bara de två råttisarna jag har. Men jag har funderat på att skaffa en till liten tös, dock inte precis just nu.

Ja nä, det står 7-10 dagar på förpackningen men hon sa att jag t.o.m. kan dra ut det till 14 dagar ifall symtomen inte försvinner.

De har ju gått på Baytril tidigare och inte varit i kontakt med råttor sedan dess men har fortfarande problem så jag antar att det inte kommer att försvinna denna gång heller. Men så länge de MÅR bättre så är jag nöjd. Inte för att de varit så vissna nu heller, det var ju inte alls som det var då då de fick Baytril första gången. Har aldrig sett en sån elak hosta. :(