Gammal råtta?
En av mina råttor har ändrat beteende på sistone. Hon ligger mest och vilar eller sover, äter väldigt lite och har blivit så smal. Hon blir två år i oktober och nu frågar jag er som har erfarenhet, har råttan helt enkelt blivit gammal och är på väg att dö?

Det är svårt att säga.. men en 2 år gammal råtta är rättså gammal, man brukar räkna på 2-3 år oftast. Beror lite på avel osv.
Annars så har du kollat så hon inte fått mask eller nåt? är tänderna ok?
Qui dormit, non peccat
tänderna är ganska vita.
När de frågar om tänderna så är det ofta längden de pratar om… att de inte är för långa bl a.
Ok

råttänder ska inte vara vita föresten utan oranga. det kan vara ett tecken på att det saknas något i kosten.
Qui dormit, non peccat
aaa. hon äter ju typ ingenting
Vad jag menar är att det inte kan vara kosten för min andra råtta är stor och frodig och dom har alltid ätit samma saker: bröd, grönsaker, bananer, pasta, kött, ris, kyckling, ost, nötter, fröblandningar osv…

De äter mindre när de blir gammal… och även om man serverar bra kost blir de ofta magra- Man kan ju inte tvinga i dem mat!
Mia//

Men det är ändå fyra månader kvar till hon blir två år.. Hon skall inte bli gammal redan tycker man.. Jag har dock haft en råtta som tacklade av och blev gammal vid ett år och nio månaders ålder, dog innan han fyllde två. Det kändes mycket skumt att ha en råtta som på pappret inte var så gammal men betedde sig som en råtta närmare tre år.. (Han var dock en zoois.)
Hon är inte sjuk? Magra av och bli slö är typiska tecken på långt gången mycoplasma.. Hon låter inget när hon andas? Kan du lyssna på hennes lungor och höra efter? Är hon hård och stum över bröstkorgen? Är hon extra varm om svans och öron? Inga flytningar eller klibbigt vid urinöppningen? Hon luktar inte illa ur de öppningar hon har? Urin, öron, nos, mun..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Du kan ha rätt, hon är ofta förkyld och då låter det om andningen. Vi har alltid lyckats få henne att tillfriskna efter ett tag med extra omsorg, värme och hälsosam kost men förkylningarna och luftrörsbesvären återkommer. Den andra råttan har aldrig varit sjuk och de är lika gamla.

jag undrar om råttor ändrar färg på svansen när de blir gamla. jag tycker att nellys svans blir mer och mer fläckig. och det verkar inte vara smuts. kan det vara så att svansen också "åldras"? hon är ungefär 2 år nu. svårt att veta exakt när jag fick henne från en tjej som inte hade så bra koll.

jag har inte varit med om att råttor ändrar färg på svansen mer än av smuts och rycksvärta..
Vid en utställning där jag dömde PC hade samma ägare liknande smutsiga svansar på alla de råttor från den personen jag bedömde men det som var det konstiga var att de inte var smutsiga, svansarna, utan det fanns en annorlunda, gråaktig nyans som inte var tillfredsställande. Jag kunde inte säga att de var rena ändock eftersom den skumma nyansen fanns där. Sedan för några månader sedan började jag använda tidningspapper hos mina djur som de kunde boa med och så sakteliga började denna nyans som jag hade sett på utställningen även dyka upp på mina råttor. Och då förstod jag.. Det var trycksvärta.. *ler*
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

12# okej, där ser man. haha. ;P men min råttas svans är mer åt det bruna hållet och inte hela svansen utan fläckar. det ser precis ut som "pigment" eller som om vi har fräknar. hm. får väl se om jag kan "gnugga" bort det isåfall. min andra råtta har inte så på sin svans…

#11 nee hon är bara smutsig=) Inget du behöver oroa dig över eller skrubba bort=)
Qui dormit, non peccat

Jag har haft några, och har en nu, som får ett eller några fjäll i mörkare pigment än den som finns på svansen i övrigt. Det har sett ut som fräknar.. eller kanske leverfläckar.. Dem skall du inte gnugga bort! Om det är fjället, och just det fjället har en litet hårdare "konsistens" än de andra, så liknar det det jag menar.
Men nu när jag läser så uppfattar jag det som om det är fläckar, alltså inte "prickar".. möjligt att det kan vara smuts ändå.

14# orolig var jag inte faktiskt. men nyfiken! :) tänkte om deras svansar kanske ändrade färg vid ålder, som vårat hår gör. :) nej, skrubba ska jag väl inte göra. då blir hon nog bara förbannad. däremot så fuktade jag en handduk och drog lite försiktigt på svansen. men det gjorde ingen direkt märkbar skillnad. hehe.

15# hum. ja, det är nog mer som "fläckar". får se om jag kan få en bild på hennes svans. bara för skojs skull. :)