Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 555 ggr
rattmamman
0

Hjälp - hon hugger!

Åhhh vad leden jag blir.Gråter Jag har en ettårig råtthona som bara har blivit värre och värre med tiden. Nu kommer hon fram och hugger både mig och barnen när vi försöker klappa någon av de andra råttorna. Och snabbt går det! Man hinner ofta inte reagera förrän det är försent. Varför gör hon på detta viset? Har haft en rädd råtta tidigare, men hon höll sig ju undan i stället. Nu har vi plötsligt en attackråtta…

Nu har jag bestämt mig för att ta bort henne. Jag vill inte att ungarna eller deras kompisar ska råka illa ut flera gånger. Ett tråkigt beslut, men jag ser ingen annan utväg. Gör ni?

Aleexandra
0

Det är tråkigt att det blir på det sättet , men ibland är det ju den enda utvägen , för råttan lär ju inte heller må bra av att vara aggresiv , men hoppas det bli bra oavsett beslut ! Men jag hade förmodligen gjort det samma, haft en sådan råtta , hon gick inte att ta i ens , men hon gick bort kort efter , så jag slapp avliva henne.

rattmamman
0

Ja, det är ju liksom det man ibland hoppas på… att de ska hinna gå bort innan man själv måste göra något åt saken. Men i det här fallet tycker jag inte att jag kan vänta hur länge som helst. Tyvärr.

Aleexandra
0

Nej , det förstår jag det är ju inget kul med en råtta som hugger , det är ju jobbigt för alla. Hoppas det går bra med din andra råtta , jag läste precis om knölarna :/

zimzon
0

Hej! Jag tror att du gör helt rätt i att ta bort henne. För varken du eller hon mår bra av att hon är aggressiv. Så det är nog det bästa du kan göra av situationen.

bRat-Bags
0

Hon kanske är Alpha honan i flocke, ledaren dvs. Och då kan det vara så att hon bara försvarar sina "egna", kommer man för fort fram kan hon känna att hon/hennes vänner blir attackerade så i hennes ögon är hon ingen attackråtta utan beskyddaren i flocken. Vill du absolut inte avliva henne så kan du alltid prova att ha henne lite ensam i en bur och se hur hon reagerar då och låta henne stå lite ifred, så ni inte har råttorna i hallen ex. Men att ta bort henne är också en självklar möjlighet om hon är så aggresiv som Aleexandra sa så mår säkert hon bättre då med. Hoppas det ordnar sig för dig! Kramar!!

Karmatarerskanise
0

Usch, tycker det är allt för många råttor som blir aggressiva :(

zimzon
0

#5 Men även om en råtta är flockledare så är det inte normalt att den bits. Råttor som bits är ofta överdominanta, stressade, har ont eller har något "fel i huvudet". Normala råttor ska inte bita. Och jag tycker faktiskt inte att man bör sätta aggressiva råttor ensamma. Det kanske kan vara en lösning om råttan är aggressiv mot andra råttor, men inte om den är aggressiv mot människor också.

bRat-Bags
0

#7 Sant, som jag trodde framgick är det ett alternativ som kan funka, det att du inte tror på metoden är en åsiktsfråga om uppfostran. Det har funkat perfekt på min pojke som ska kastreras förhoppningsvis nästa vecka och flytta in med min råttflicka. Så metoden är ju inte utan funktion för vissa, så enligt mig kan den vara värd att pröva :)

anija
0

"Usch, tycker det är allt för många råttor som blir aggressiva :("

Det är därför det finns kunniga uppfödare som inte avlar vidare på ett sånt beteende. Tyvärr finns det allt för många som avlar utan att tänka eller vara medvetna om de risker som finns. Att defekter och temperamentstörningar kan visas i flera generationer bort. osv.

Därför är det bättre att stödja de kunniga och erfarna uppfödarna!Glad

Karmatarerskanise
0

#9 där har du fel, även en duktig uppfödare kan råka ut för en aggressiv råtta. De kan faktiskt få tumörer o dyl. som gör dem aggressiva. Och även en råtta som är avlad rätt kan få cancer.

Så nej, alla uppfödare som råkar få en "dålig" råtta är inte dåliga uppfödare!

anija
0

Nej visst är det så. Det kan hända även den bästa. Men de har alltid en tanke på att försöka att undvika det. I största möjliga mån. Genom att noga välja sina avelsdjur så försöker man att undvika att detta ska ske. Och de arbetar hårt för att försöka avla bort sådanna defekter. Men tyvärr sker det inte på en generation.

Karmatarerskanise
0

Precis.

rattmamman
0

Ja, min bitråtta är "fabricerad" - och det är säkert en förklaring, men inte den enda. Syrran är hur trevlig som helst - trots "fabriceringen". Vad jag har lärt mig med åren är att en liten rädd råtta såsmåningom blir en stor rädd råtta… Jag har åtminstone inte lyckats "omvända" någon av mina problemråttor, trots dagligt umgänge, pock och plock. Vad jag upplevde när jag köpte dem var vad jag fick. Tyvärr. Erfarenheten är alltså att oavsett om du köper en råtta med stamtavla eller ej - köp en nyfiken, framåt och vänlig råtta från början. Då har du en stor chans att få en råtta du gillar även lite längre fram i tiden. Jag har tack och lov erfarenhet även av mys och gosråttor och de gjorde god reklam för sig redan från början! Sedan kan man alltid ha otur med sjukdomar, något de flesta råttägare tyvärr någon gång fått erfara.