Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 996 ggr
Engagera
0

Vad är det med Maja!? :S

Hej!

Jag har upptäckt en grej på min ena råtta Maja. Hon har som en brun pigmentfläck i pälsen (ovanför svansen, på ryggen). Har försökt tvätta och kollat många gånger men kan inte bestämma om det är någonting fel. Också tryckt lite granna för att se om hon har ont där, men icke!

Hennes syster Luna är agouti, eller eubk, men Maja är husky roan….Fläcken kanske är någon slags missfärgning som dyker upp efter ett tag, men hennes färger ska väl bara försvinna!? :S

Jag är rätt så orolig att någonting är fel på henne men samtidigt nyfiken… Kanske låter lite väl nojjig men vafan…:P

Första bilden är rätt taskig då hon är nybadad :p…

Engagera
0

Andra bilden….

Hoppas ni ser vart jag menar…

Har tänkt tanken: "ringorm"… Men hon har ju ingenting i huden som det är fel på. -.- hjälp snälla

Mvh Linn

eloize
0

ser faktiskt inget… men kan säga vid ringorm så har hon kala fläckar…..

hus-musen
0

råttor kan rosta, dvs deras päls kan få en mörkrödaktig färgton i pälsen.

ringorm är det definitivt inte, det är dessutom ovanligt och visar sig inte som rostning.

Qui dormit, non peccat

TienMu
0

de är nog ingen fara….roans e ju somsagt lite oberäkneliga i va fö färg de får tislut eftersom de ändras…..

Thirre
0

är Maja en agouti husky roan? det ser ut som en vanlig fläck där det är pigmentförändring.. I och med att hon är roan så kommer hon blekas och det kan vara så att hon har blekts litet mer på andra ställen.. och därför är mörkare där. "rostning" ser man mer på s/ba, s/cc och s/mi.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

imilija
0

hur kommer det sig att dom rostar?

jag har två som mycket tydligt har rostat, ganska kul att dom skiftar i färg :)

kurtbulle
0

Jag har också upptäckt rostning på en av mina, när man tvättar honom försvinner det dock - är det någon slags smuts eller dylikt?

Sorkland
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har du en rolig blekning på en av mina fd honor.

idisen95
0

det finns ju löss eller loppor som är bruna… eller ägg eller vad det är

kurtbulle
0

men detta är inte riktigt så, han blir rödbrun i topparna bara och som sagt, det försvinner när man badar honom..

någon som vet hur "rostning" fungerar?

Thirre
0

jag vet inte exakt vad som gör att de rostar men skulle gissa på att med åldern så blir färgen sämre och om det finns blekgener på stamtavlan eller bakom råttorna så är chansen större att de rostar. Färgen håller inte sin densitet genom hela livet. Jag ser det även på min svarta perserkatt, hon var svart men nu är hon mer svart-brun.. Färgen är helt enkelt inte så bra och ju yngre råttan är när det börjar rosta desto sämre är färgen.

Och nej, rostning är inte smuts eller ohyreangrepp. Det är en pigmentförändring. Man kan även se att en del råttor som får ett sår och ärr får en annan färg där ärret är när det växer ut ny päls.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Allamej
0

#10 Om han blir rödbrun i topparna och det försvinner vid tvätt så kan du vara helt säker på att det är putsfläckar :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Engagera
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, tack för alla svar! Va kul med mycket respons & tack för hjälpen! Känns så mycket bättre när
man vet vad som sker ;)

Tror inte att hon är agouti husky roan. Hon var grå när hon var liten men med en brun ton i pälsen. Betyder detta att hon kanske är agouti husky roan?

Bifogat bild.

Tack åter igen! Ska bli spännande att se hur hon utvecklas i färg & ton. Skönt att kunna utesluta någonting farligt… :) 

Mvh Linn

Thirre
0

Ja, om hon hade en brun ton var/är hon säkert agouti husky roan.

Engagera
0

Åhh vad häftigt! Har alltid trott att hon & Luna kanske bara var halvsyskon! ^^' Spännande!