Varför beter de sig så konstigt?
Jag har varit bortrest i 3 dagar. En vän till mig har tittat till mina råttor och bytt mat och vatten, men de har inte varit ute ur buren. Idag när jag kom hem så verkade allt normalt först. De vaknade när jag kom hem och jag plockade genast ut dem ur buren och satte dem i soffan. De fick smaka lite på min risgrynsgröt och så sprang de lite i soffan. Efter ett tag somnade båda två. Nu har jag försökt få igång dem lite men de verkar trötta. Jag får lyfta dem utan protester (de är bara 11 veckor och har inte hunnit bli riktigt tama ännu) och de har suttit still i mitt knä och jag har fått klappa och klia dem (har ALDRIG hänt förut). Har satt in ny mat i buren, nytt Torrfoder och potatis/majspure + broccoli. Ingen av dem verkar intresserad (den ena brukar äta allt man ger henne direkt). De sitter bara och stirrar i buren, rör sig knappt. De ser friska ut, klara pigga ögon och fin päls och de verkar har ätit och druckit ordentligt när jag var borta. Men så här brukar de inte bete sig! De brukar kila omkring som galningar och klättra på allt när jag släpper ut dem. Blir så himla orolig, vad kan de vara för fel? Tacksam för lite goda råd!
De har nog varit lite för utråkade eller så har de levt loppan med varandra och sjukt trötta. Vänta en stund så kommer de nog igång igen.
Har märkt på mina att de även reagerar på dåligt väder. Alla sover som stockar när det är skit väder ute.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

En tanke som slog mig kan vara att det hänt något i hemmet medans du var borta. Unga råttor kan bli väldigt skrämda av nya, höga ljud och de kan bli näst intill paralyserade.. Kanske har din djurvakt råkat tappa något i golvet som lät mycket och högt..
Har din råttvakt en hund eller annat djur som har kunnat följa med in i ditt hem? Råttor som inte är vana vid dofterna och ljudet av större djur som kan vara potentiella råttdödare blir skrämda och paralyserade. Mina unga råttor från senaste kullen (2,5 månader), de är alltså födda här, är fortfarande väldigt reserverade mot katten och gömmer sig när de märker att hon är i närheten. Det gör de även om de sitter i buren och tror hon är utanför..
Mina råttor reagerar på väder men då måste det vara åska och blixtar, annars bryr de sig inte.. bara när det är extremt varmt som de blir slöare men vem blir inte det?
Sedan har jag inte så många ideer just nu på vad som kan ha hänt eller vad som är fel på dem. Jag tycker mest att det låter som om de har blivit skrämda.. på något vis..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Tack för svaren. Min råttvakt har inte försökt ta i dem och hon hade inget djur med sig. Däremot drog ett åskväder tydligen förbi precis innan jag kom hem. Kan ha varit det kanske. I vilket fall verkade allt som vanligt i morse, båda gjorde lite motstånd när jag skulle ta ut dem ur buren och ingen ville sitta stilla i mitt knä. Kanske låter konstigt men jag är jätteglad över detta!
Som sagt tack för förslagen på vad som kan ha hänt!

Gott att det löste sig så snabbt!
I mina öron låter det inte konstigt då vi själva känner våra djur bäst och om dina inte stämmer in helt i ramen för hur en perfekt pc-råtta är (för vissa) så vet du ändock vad som är normalt för dem. Och att en råtta rör på sig mycket när de är unga är inte konstigt alls.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Kan ju vara en sån simpel grej att dom varit stressade när dom varit hos din kompis, och sen när dom kom hem igen så kände dom att dom äntligen kunde slappna av och ja….slappnade av rejält.
Skönt hur som helst att dom är som vanligt igen iaf.