Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 905 ggr
MangoMelon
0

Välkommen hem Lucius! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gjort det igen :p Skaffat en till råtta fast jag veet att jag inte borde, jag borde lämna plats åt mina egna :p

Men jag kunde inte se förbi det här, ägaren hade fått plötslig "allergi" (-.-) och kunde inte hålla någon av sina råttor längre. Så jag bestämde mig för att ta emot den här killen, såå söt är han ^^

Född 12/08 och är till färgen lilac/agouti. Om ni anser nåt annat får ni hemskt gärna säga er åsikt, jag tvivlar nämligen lite på hans färg :)

Men teckningen är häftig. Han har inget annat vitt nånstans förutom sträcket över ögat ^^

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

hus-musen
0

ser ut som en fin kille=)

Qui dormit, non peccat

MangoMelon
0

Någon idé om färgen? Eller kan lilac-agouti stämma? :p

SweGizmo
0

så söt:)

Min blogg: SweGizmo.se

Tramsa
0

Åh så jäkla fin! Grattis!

Absinthe
0

Fina pågen.. ^^,

Mymlan
0

Fin han var..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

hus-musen
0

På min dåliga skärm så ser råttan rosa grå ut faktiskt=) har ingen aning om färgen stämmer eller inte=)

Qui dormit, non peccat

nilami
0

vad fin han e ! :D förstår att du inte kunde motstå honom (A)

Rwawr
0

Vilken sötnos! :D

Skulle inte heller kunna låta bli en sådan x)

MangoMelon
0

Hihi jaa, han är en riktig snygging ^^ Absinthe här på forumet sade att hennes namn står skrivet på honom :D

Men det stör mig fortfarande när jag inte vet vilken färg han är..

Thirre
0

Oj, oj! Frågar du oss svenskar om lilac agouti!?! *ler* Vi har inte många av den varianten och under mina år som aktiv utställare har jag nog inte sett en enda som har varit som de skall se ut. (och det är endast en eller ett par) Men jag skulle kunna tänka mig att det liknar den färg som syns på bilden, om man skall läsa standarden och sätta in sina egna erfarenheter av de färger som ligger bakom och ger lilac agouti. Jag tyckte vart fall att det var en otroligt angenäm färg, väldigt udda och så fin!

(hmm.. undrar om jag skall ändra riktning och föda upp lilac agouti istället för chocolate agouti.. *spånar och funderar med drömsk blick* jag har ändå en gensoppa som i praktiken borde kunna ge lilac via mina chocolate om jag parar dem med rätt råtta.)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

om man ser till bilden borde han bära på chocolate, mink, blue och någon tickad variant förslagsvis agouti så ne.. omöjligt är det inte. Skall dock inte säga att jag kan vad lilac har för "genkod" och jag är kass på alla dessa bokstäver som skall beskriva färgen. Jag kikar på råttan och stamtavlan och efter det drar jag slutsatser på vad den kan bära på och ge i senare led.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

MangoMelon
0

Ja men nu hörni gott folk har jag skickat iväg bilden till våran bästa färgigenkännare här hos oss, och hon skickade tillbaka ett svar som fritt översatt löd ungefär såhär :

Oj jäklar vilken snygg råtta! Den är garanterat bland de snyggaste lilac agoutina jag sett! Lycka till i framtiden ang utställningar och avel med den råttan, du har nyss hittat dig själv en guldgruva! :D

wintermynta
0

Oh jösses vilken snygging. Vi kan test para honom om du vill så får du veta om han är lilac ag eller inteOskyldig

MangoMelon
0

#14 haha ja det tror jag säker vi kan göra.. ;) Jag har fått ett antal erbjudande det senaste dygnet *skrattar*

Absinthe
0

Tycker du ska ta med honom hem till mig så jag får kika på honom irl.. ^^,

MangoMelon
0

Säker på att det är så bra idé? ifall han är mysteriskt "försvunnen" när jag ska åka igen? ;D haha :p

Absinthe
0

Nejdå, han försvinner inte.. ^^,

MangoMelon
0

Kan ju passa på att lägga in några bilder från hemkomsten, innan han blev lemlästad :p

Nån annan som tycker att han har små ögon? :p

MangoMelon
0

Här undersöker han buren. Han ser nästan rexad ut, hihi ^^

MangoMelon
0

Lite suddig bild men man ser endå hur söt han är ^^

TienMu
0

söta ögon…lite feminin…..;)

Thirre
0

#19 Det ser ut som om han har litet för små ögon, ja.. Tickade varianter brukar ha stora vackra ögon.. (Vet inte om det är färgerna som gör att de ser större ut men de har faktiskt det.)

MangoMelon
0

Jag reagerade iaf på att de är så små.. Någon teori om varför de är små?

Sen så tror jag att han inte haft det så himla bra på förra stället.. tyckte alla råttorna var allmänt tunna, och så luktade det hemskt i rummet där de var. Så luktar det inte hos mig fast jag inte hunnit städa på en vecka och jag har fler råttor. Spån satt de på också..
Hon hade två stycken 2 år gamla hanar som hon glatt konstaterade att de blir ormmat följande dag (!).

Lucius har även, trots sin unga ålder, blivit pappa till en kull, och han väger knappa 400 gram! Igår när jag satte in lite sjömansbiff och sallad till honom kastade han sig över det som om han aldrig sett mat förut.. :/

TienMu
0

Jag har en råtta som har rätt små ögon å hon har alltid haft de….

stackarn vilken tur att han fick komma till dej å få mums mat! :)

MangoMelon
0

Jag önskar att jag hade kunnat ta med mig allihop (4 honor, 7 hanar o typ 20 bebisar) men det var ju inte riktigt möjligt.. Och ang. de två äldre hanarna, så hur hemskt det än låter, så slapp de iaf skiten där även om de blev ormmat..

Men bebisarna vart jag lite orolig för.. Ingen vill ha dem (sade hon) eftersom det enda hon vet om föräldrarna är deras föräldrar. Resten är blankt, och zooisar är föräldrarna. Suck..

Men iaf så tycker jag det är lite charmigt med små ögon.. Lite kvinnligt tom :P

Thirre
0

Men det är inte önskvärt att avla på råttor med för små ögon, det kan vara ärftligt och i Sverige anses det vara en defekt som man inte får avla på..

Men.. sitter lite i en konstig sits gällande små ögon på en råtta hos mig. Där har det inte varit några som haft små ögon förrän den kull som hon är ifrån föddes. Snarare att råttorna har stora, pigga vackra ögon i linjerna bakom. Där vet man inte om det är en defekt, om det är ärftligt och sedan kommer man till frågan om hur små de skall vara för att räknas in som "defekt". Hon har varit med på två utställningar och har blivit pet-placerad i bägge och BIS-placerad i den ena.

thexclub
0

Oj, vilken sötnos! Grattis till det fina köpet :)

the vanity, it becomes insanity

BRAGO
0

Grattis! Han är underbart söt…

[GlittriGris]
0

sötis!

Absinthe
0

Hur mår killen efter allt tjohej?

idisen95
0

vilken liten sötnos han är<333

MangoMelon
0

Lucius säger tack åt alla som tycker han e söt :D

#31 jodå, vad jag inte hade märkt trots att jag hade haft honom i knäet, var att han har ett bett på foten som ilskas lite. Jag rengör det dock dagligen så vi hoppas att det blir bra igen! :)

Kan dock inte förstå varför han är så skygg.. Han var det från dag ett redan.. Man börjar sakta undra vad hon har hållit på med dem egentligen.