Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 6427 ggr
Absinthe
0

Råttans tänder (Hemska bilder)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När kollade du din råttas tänder senast?

Jag uppmanar ALLA att kolla sina råttors tänder varje dag!
Jag har idag sett ett levande skräcksenario!

För tre månader sedan hade en kompis råtta en abcess under hakan, kändes konstig jag tippade på tumör först men sa att hon borde kolla hos veterinär. Samtidigt kollade jag råttans tänder, de såg helt perfekta ut. Hon bokade tid hos veterinären men abcessen hann spricka. Väl hos veterinären så gav de henne rengöring och sen skickade hem henne igen. Hon höll efter såret så det skulle vara rent men detta läkte aldrig riktigt. För en månad sedan märkte hon att han inte åt som han skulle så hon kollade tänderna och de hade växt massor, det var inte allt. Såret läkte aldrig!
Hon började ge honom väldigt hård mat att tugga men tänderna fortsatte att växa snabbt.

I måndags var hon till veterinären och klippte tänderna på honom. Veterinären kollade även såret och sa bara att hon skulle fortsätta rengöra såret.
Igår fick jag meddelande av min kompis att hon var väldigt orolig för råttan. Hon sa att det såg ut som att en tand satt i hans sår under hakan och att hans tänder var jättelånga. Helt förtvivlad.

Idag var jag och kollade på råttan. Jag är mållös, jag kunde knappt få fram ett ljud först. Lukten från detta såret var outhärdligt för det första! Det letade sig rakt upp i näsan direkt och det vände sig i magen.
Tänderna på överkäken växte snett och krullade sig! Och en tand fattades i underkäken! Vet ni vart den var? Jo i såret! Den har växt baklänges på nåt vänster. Såret hade gröngult klegg på sig och råttan har minskat i vikt.
Jag kan bara säga att lukten fortfarande sitter i näsan på mig. Jag gav råttan antibiotika över helgen, och det humanaste jag kunde säga till min kompis var att avliva råttan, och hon skulle avliva honom på måndag.

Man ska inte medicinera själv, men i detta fallet kände jag att för att han skulle må drägligt över helgen så fick han antibiotika mot såret så att han ska kunna äta mjukmat resten av helgen och sen somna in lugnt och stilla på måndag.

Detta är ett ytterst ovanligt fall kan jag nog påpeka, men se till att alltid kolla era råttors tänder! Det är jätteviktigt! Så ni inte hamnar i samma situation som min kompis, för fy fasen, hon vart så himla ledsen och förtvivlad.

Ge era råttor tuggmotstånd i form av hela nötter, knäckebröd, skorpor, lovliga pinnar och annan hård mat som hjälper till att slipa deras tänder vardagligt, men för den saken glöm inte att kolla era råttors tänder!!

På bilderna är hans tänder i överkäken ändå nyklippta. Syns inte så väl men de var väldigt långa och sneda.

Mymlan
0

Hualigen så hemskt. att veterinären inte kikade i hans mun..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Absinthe
0

En till bild

Absinthe
0

En till bild

hus-musen
0

störtRynkar på näsan ser mycket konstigt ut!!

Qui dormit, non peccat

Absinthe
0

Sista bilden

Malin6
0

Vad hemskt, stackars kille :S

[GlittriGris]
0

kokos nötter är också bra man kan beställa urgröpta från djur affärer.
Förstår inte riktigt vad det där på halsen är för något..

Absinthe
0

Det på halsen är hans tand som har växt åt fel håll troligtvis.. så den växer ut på hakan istället för inne i munnen.

Tål att sägas är att råttan är över ett år också, att det har kommit först nu och har aldrig varit ett problem tidigare.. Detta har skett på tre månader.
Det jag är mest förbannad över var att veterinären inte kollat såret ordentligt och missat att ena tanden i underkäken fattades? Hur lyckas man att missa det? Går över mitt förstånd!

sockerrattan
1

Det är ju lätt att kolla de 2 uppe och de 2 nere i fronten… men hur många har lyckats att kolla de andra tänderna?

Mia//

SweGizmo
0

jisses:( det trodde jag inte kunde hända:s att inte vetrinären såg det är ju märkligt.

Min blogg: SweGizmo.se

Yeay
0

De tänderna som sitter längre in behöver de också kollas? Och hur lyckas man med att kolla dem? Har försökt någon gång, men med motstånd från råttorna och lite rädsla från min sida att skada kinderna eller liknande på dem har jag hittills inte lyckats. Något tips på hur jag lyckas kolla dem om det behövs? Framtänderna kollar jag varannan till var tredje dag på dem.

sockerrattan
0

alla kan få tandproblem… manniskor som djur

Mia//

hus-musen
0

#11 de inre tänderna växer inte på samma sätt som framtänderna, lättast är väl att kolla på dem när råttan gäspar=) Men de kollar jag typ aldrig faktiskt eftersom de är framtänderna som är de viktiga.

Qui dormit, non peccat

Yeay
0

#13 Okej, va skönt att det inte var viktigt med dem då de är så svåra att kolla :)

sockerrattan
0

#13 nog vet jag det

Mia//

Bim
0

Uscha, stackars liten… :( Det är bra tt du gör sånahär trådar!

idisen95
0

läskigt :O stackars killen :( lilla ponken

CamillaS
0

Usch vad hemskt! vet inte vad man ska säga! :S
Men väldigt bra att du visade det, för det kan ju faktiskt hända vem som helst. :O

silverorm
0

Oj!Förvånad Jag kopplade inte först att det var en tand som stack ut på halsen…trodde det var en nagel från den som höll råttan! Usch..stackars lilla killen! (o stackars matte oxå…)

nilami
0

men gu så hemskt, stackars lilla råttan :(