Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 1684 ggr
MangoMelon
0

Trimningsdax! :D

Som ni kanske vet så trimmar vi finnar våra rexade råttor. Vi gör det främst för att pälsen ska vara så mjuk som möjligt, och för att man ska få en "dunbollsimage" av råttan. Oftast gör vi det endast före utställning, men ibland även vid extrema behov om man kan kalla det så.
Satt här och hade det tråkigt denna fredagkväll, så jag trimmade upp både Sune och Edward. Måste säga att jag är hemskt nöjd med resultatet :D
Så jag delar med mig av det till er! :)

Ni får gärna säga era åsikter runt detta, och jag skulle gärna vilja veta varför ni inte gör det på era rexar. :)

Lägger med före och efter bild.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

MangoMelon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på Sune, som är importerad från Sverige och säkert (på basis av hur han såg ut i pälsen hihi) aldrig fått sig en omgång :D

Ni ser hur det spretar långa hår åt alla håll och kanter. Dessa hår gör att pälsen känns sträv när man smeker råttan. Om man trimmar bort alla dessa långa hår blir bara de korta, mjuka och fluffiga håren kvar och det gör att råttan blir mjuk och gosig, samt ser ut som en fluffboll ^^

MangoMelon
0

Här är en bild på hur jag såg ut när jag var halvvägs :P

Man skulle kunna göra sin egen mössa av allt hår, haha :D

MangoMelon
0

Och slutresultatet! Måste säga att jag är jättenöjd ^^

Lite har jag missat på huvet men det var för att Sune blev sur när jag ryckte där :P

MangoMelon
0

Här är en före-bild på Edward. Man ser inte lika tydligt alla de långa håren eftersom han är så mörk, men tro mig, det fanns av det i mängder :D

MangoMelon
0

.. Och när jag var färdig med honom :D
Det är ganska kul egentligen, att en råtta som är svart annars, har gråa hår när man drar loss dem :)

wintermynta
0

Haha det där är vad jag kallar finsk trimningSkrattande
Åh nä Sune har aldrig blivit trimmad fniss.

hus-musen
0

Äsch trimma råttor? De har jag aldrig sett förut faktiskt..Brukar man göra det?

Qui dormit, non peccat

MangoMelon
0

#6 gissade lite på det, haha :D Med den mängden hår hade det varit underligt om han blivit trimmad :D

#7 Inte ni, men vi brukar. Så gott som alla trimmar sina rexar, utställningsråttor eller inte :)
Trimning innebär att man tar råttan i famnen, lyfter upp huden mellan pekfingret och tummen med den ena handen och så rycker man loss med snabba, korta tag allt det långa håret som spretar ut "ovanför" den krulliga pälsen. I och med att man tar bort de håren blir endast den lockiga pälsen kvar och då blir hela råttan alldeles mjuk och skön. Finska domare brukar kalla en vältrimmad rex för "pumpulipallo", betyder bomullsboll :)
Det ser ut som att råttan mister en hel massa hår, men det ser bara ut så. De har en hel massa hår också som inte behövs till nånting :D
Prova nångång, resultatet blir skitbra bara man har tålamod och hjärta att vara lite hård mot råttan när den inte orkar sitta still.

Med Sune som aldrig blivit trimmad förutom var jag tvungen att ha paus mellan typ 20 ryckningar, för han vägra sitta still :P kråmade och ålade för att slippa bort från greppet, haha :P
Edward som blivit trimmad förut lägger sig och sova och ligger där tills man är klar :P piper till lite nu som då om man drar för hårt. Han e så duktig <3 Men Sune klarade det också med glans för att vara första gången :D

Lancia
0

Hade aldrig ens tänkt tanken på att man kunde trimma råttor men där ser man, man lär sig alltid nåt nytt. :)

Är det samma princip som på de hundar man trimmar genom att rycka bort täckhår? Dvs att täckhåren är döda?

MangoMelon
0

Japp, man rycker bort de långa håren som sticker ut, som är längre än resten av pälsen :) Kvar blir den mjuka ulliga pälsen som bara är föör underbar ^^ hela råttan blir som en dunboll :P

Fast långt ifrån alla råttor tycker att det är nåt trevligt alls. Särskilt när man rycker håret nära huvudet och nere vid svansroten. Jag tror min Edward är en av få som ligger och knastrar när man gör det :D
Sune tex, var rejält arg på mig vid ett skede x)

hus-musen
0

#8 Hmm okej, nu måste jag skaffa mig en rex bara för att prova faktisktTungan utehar aldrig ens tänkt tanken på att man kan trimma dem! Spännande att lära sig nått nytt=) Men de borde fungera bra på släta oxå då, mina  har iaf en del långa döa hår som släpper lite då o då=)

Qui dormit, non peccat

MangoMelon
0

#11 Anledningen till varför man trimmar rexarna är ju egentligen för att det ska se snyggt ut. Jag har aldrig trimmat en slät råtta, eftersom deras päls ligger relativt slätt mot kroppen, inga tusen långa hårstrån som kan strula till "dunbollseffekten" :P
Dessutom kan det vara lite knepigt att bara få tag på de döda eller långa håren på en slät, så att man inte rycker bort de håren som ska vara där och så har man en fläckig råtta :P

Jag tror inte ens att man trimmar rexarna för att få bort döda håren, man trimmar dem bara för att det ska se fint ut. Lite som med pudlar. Det finns absolut ingen logisk orsak till varför man skulle behöva klippa dem så fåfängt som man gör, utan man gör det bara för ögats skull . :)

JaneDoe
0

jodå pudlar klippes så lång innan d eblev utställningshundar

tog bort håret som var ivägen för vattnet ( d eär ju vattenapporterande hundar) och sparade hår där de behövde värme, bollen på svansen sparade för att föraren skulle se hunden i vattnet lättare

MangoMelon
0

#13 haha jaså, det visste jag inte :p ja, men det finns väl en ursprunglig mening med allting :p

[GlittriGris]
0

haha vad coolt , visste inte om att man ''snagga'' råtter ;)!

MangoMelon
0

#15 nu vet du ;)

Nicciz
0

Jag är emot trimning av rexar. Av en anledning -Aj! Snyggt blir det, men på vems beskostnad. Mina ögon trivs finfint med håriga rexar, faktum är att jag tycker det är charmigt *fniss*

Men att jag är emot betyder inte att jag inte kan acceptera att andra gör det. Och smärtan är väl en vanesak, som med brynplockning ungefär.

Thirre
0

Jag inser inte heller storheten med att trimma en råtta och att man gör det när den endast går hemma utan att vara "snygg" och förberedd inför utställningen känns totalt främmande för mig. Visst, jag började trimma en hona som gick väldigt bra i standard för att få til rexningen bättr men inte alls så mycket som man gör i Finland. Och jag trimmar absolut inte på djur som är juniorer, täcker de kan slippa det. Om en råtta ålar och kromar sig så är det för mig ett tecken på att den inte tycker om vad som försigår. Och det är fler råttor som har reagerat så för mig än att de inte skulle bry sig..

Jag dömer heller inte människor om de gör det, trimmar sina djur. Vi i Sverige är betydligt sämre på att fixera pälsen på råttorna än i Finland. Vi har allt som oftast finska domare som gästar oss på Stora Pet och vid ett tillfälle kommenterade domaren att trimningen av råttan kunde vara bättre (absout då jag inte hade trimmat den alls). Jag berättad då för henne att vi i Sverige inte trimmar våra djur som ställs i petclass och att det inte är relevant i bedömningen. Hon blev mycket glad över att jag nämnde det för henne och hon såg nästan lite skamsen ut. Som tur var hade jag en av de tidigare råttorna i startfältet så hon hade inte hunnit dissa allt för många råttor pga avsaknad av trimning. Och efter mig tog hon inte upp friseringen efteråt.. som hon inte skall.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

TienMu
0

Men AJ!!!! skulle jag aldrig göra!

SweGizmo
0

haha:) kan man trimma råttor? ja varför inte, men blir dem inte rädda av ljudet???

Min blogg: SweGizmo.se

Absinthe
0

SweGizmo, man rycker av de långa håren, man använder inte maskin.. ^^,

Elshira
0

Alltså jag vet att man rycker manen/svansen på hästar, dock brukar jag inte göra det utan föredrar att bara tunna ur med en trimmsax/-kniv… Skulle aldrig få för mig att rycka om det inte var absolut nödvändigt… men jag skulle aldrig kunna tänka mig att rycka pälsen på en råtta.

På hästen är det endast en del men över en hel råtta? :S Jag kan aldrig tänka mig att det är särskillt skönt för dem. Använd en sax  till det som sticker upp istället! Jag är övertygad om att det skulle vara trevligare för råttan.

Hakuna matata!

MangoMelon
0

Till alla som tror det tar sjukt, det gör det inte :)
Råttan ligger för det mesta och knastrar och sover i knät medans man håller på. De långa håren man tar bort sitter löst eftersom de är döda, så det gör inte ont. Det är inte värre än när en burkamrat putsar på råttan. Skulle det göra ont tror jag inte att folk skulle hålla på med det. Det att råttan piper till ibland är antagligen för att huden är känsligare runt huvudet och svansroten, men däremot så trimmar man nästsn inte alls där heller. Jag har aldrig stött på en råtta som skulle bli rädd eller typ stressad av det, endast råttor som aldrig blivit trimmade förut brukar ha svårt att sitta still i början. Skulle råttan tycka det är obehagligt skulle de heller inte ligga och knastra och ploppa med ögonen såsom min ena kille gör :)

Ang att rycka manen på hästar, det är nåt som i vissa fall måste göras. Jag har ett halvblod som har så tjock man att det ser rent ut sagt förjävligt ut om man låter bli att putsa upp den. Han tycker inte om när man börjar rycka, utan står mest och trampar och slänger med huvudet. Men efter nån minut fattar han att det inte gör ont, utan det är mest ljudet som kommer när hårstråna går av som de kan uppfatta som obehagligt. Dock rycker jag inte manen längst upp bakom öronen, och heller inte svansen (fattar jag inte varför man skulle göra), eller pannluggen. Pannluggen skulle jag för den delen inte ens röra för allt i världen :)

Man trimmar inte råttan med maskin, även om det kanske låter så, utan som jag förklarat i tidigare inlägg så håller man upp skinnet mellan tummen och pekfingret med den ena handen, och så rycker man bort de långa håren som sticker ut ovanför den krulliga pälsen med andra handens pekfinger och tumme, med snabba korta ryck. Råttan lider inte av det. Tycker personligen det är mycket finare med en trimmad rex, de som är otrimmade ser ovårdade ut och så är de mycket strävare när man känner på dem. Sune tex, min svenskimport, blev såå fin efter igår :D

Men det tar tid, höll på ca en timme med honom och en halv med Edward :P

persikahallon
0

#23 Jag förstår inte hur du med säkerhet kan säga att ingen råtta lider av det. Om råttan ålar runt i knäet så betyder det ju att den inte trivs. Jag kan tänka mig att de vänjer sig, speciellt om man börjar tidigt, men det låter ju vansinnigt onödigt. Typiskt sånt som människor håller på med för syns skull - se bara hur det har gått i hunddaveln med alla dessa raser som lider stort på grund av att människan inte kan kontrollera sin fåfänga.

Jag är glad att det inte förekommer i Sverige och jag hoppas att svenska utställare aldrig kommer att ta efter. Låt råttorna ha sin päls kvar för sjutton! Mina råttor ploppar och knastrar utan att jag behöver rycka ut hårstrån.

MangoMelon
0

Råttorna ålar i knäet för att de har energi och är nyfikna, de vill inte sitta still så länge, utan de vill springa runt och titta på grejjer! :)

Jag har hört ett flertal svenska domare som varit till finland och bedömt, och de har sagt att trimmade rexar är bland de finaste i sitt slag. Varför tror ni finska råttorna plockar hem rosetterna framför de svenska?

( menade inget illa med det där, det var bara något jag ville inflika)

TienMu
0

kan man inte använda en trimkniv istället?

TienMu
0

fattar inte varför man rycker på en råtta,varför utsätta ett djur som inte kan välja eller säga nej, för nåt som e smärtsamt…

teachingbirds
0

#24 Jag säger ingenting om huruvida jag tycker det är bra eller inte att trimma råttan, men vill påpeka att råttor ofta även ålar när man typ klipper klorna, och det gör ju inte ont iaf.

Xondah
0

Trimkniv är helt klart bättre än ryckning enligt mig, använder trimkniv på hunden och testade nu på min rex.

Trimknviven är skön och masserande och de blir ingen fasthållings procedur, helt smärtfritt.

På bilden är resultat i hår på ca 1 min med trimkniv. Jag trimmar inte min rex vanligvis men vill bara visa ett enligt mig bättre alternativ.

Skulle helt klart rekomendera trimkniv före ryckning om man vill trimma, bättre för alla inblandade:).

pebb
0

haha, har aldrig ens hört talas om det innan, fast jag har iofs bara haft 2 rexar å den ena hade inga såna som stack upp, fast hon hade inte så mycket päls heller så…

#24 Mina råttor ålar helt hysteriskt bara jag försöker hålla dom stilla oavsett om jag gör något med dem eller inte. Det är ju livliga små djur, oftast iaf!

empan-hampus
0

På terrier hundar rycker man pälsen…. Det är så man lixom trimmar terrier päls, genom att rycka den.
På hundar gör det inte ont när man gör det vad jag vet? Jag gör det på Nemo (min hund) han har terrier päls Tungan ute

Xondah
0

Tycker trimkniv är bättre, kör den på min Jack Russel och han tycker det är superskönt han ligger och blundar när jag kör ryggen=)

empan-hampus
0

#32 Har oxå en trimkniv ^^ Men den tycker Nemo gör ont…. Så rycker hellre Glad (om vi nu tänker på samma "trimkniv")

Xondah
0

#33 Kolla i inlägg #29 så finns den med på bild:)Den är super, funkar jättebra för oss, men de är såklart indviduellt=)

Testa ju på min rex råtta idag(första gången jag ens pröva ngt sådant på honom) och han satt stilla på bordet och började tvätta sig så de verka som att de inte kändes obehagligt alls. Han brukar vara ganska springig annars:P

empan-hampus
0

#34 Ja, precis en sån! Nemo tycker den är jätte obehaglig.. men försöker vänja honom vid den Glad

Xondah
0

hehe oki=)

Thirre
0

Min uppfattning är dock att de råttor jag har trimmat oftast inte tyckt om det.. De ålar sig, piper och ibland "skriker". Jag kan börja trimma råttor som går någolunda bra i standard för att öka på chanserna på cert men inte alls i samma utsträckning som finnarna. Jag hade en hona som blev grand champion innan åtta månaders ålder och hon trimmade jag lite när jag förstod att hon var bra och hon hade inte så mycket emot det.. (Hon "klådde" finnarna utan att vara trimmad som deras!) Men en råtta som jag försöker trimma lite nuförtiden tycker inte alls det är kul, han piper och vänder sig om för att se vad jag gör. Det tar jag som tydligt tecken på att han inte tycker om det. Jag klippte av de längsta stråna istället..

Om man inte kan tekniken med att trimma en råtta kan det bli än mer jobbigt för dem. Jag kan tekniken och folk blir förvånade när de ser hur man gör men jag skulle inte trimma en timme på en råtta.. Och det verkar visserligen som om den rätta tekniken är mindre obehaglig än om man rycker några långa strån här och där.

Men, står fortfarande fast vid att trimning till stor del är onödigt.. Dock tycker råttor oftast att det är otrevligt att bada de första gångerna och sedan ger de med sig. Kanske kan det vara så med trimning. Jag badar dock inte mina juniorer heller, jag tycker att de kan få lära sig att resa och åka på utställning innan man stressar dem ytterligare med bad. Kloklippning.. nej, där är mina djur lugna. Kanske de blir det när jag är så pass bestämd som jag är och folk blir imponerade av hur snabbt jag klipper deras råttors klor på utställningar. (Jag har några som brukar fråga om jag kan göra det då de har svårt för det..)

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

MangoMelon
0

#27 hur många gånger ska jag förklara, det gör inte ont på råttan! Om det skulle göra ont så skulle den väl inte ligga still i min famn och blunda och knastra? Den skulle ju försöka springa iväg, åla sig och skrika. Edward tex, han piper betydligt mycket mer om man ska tvätta svansen på honom, och så har jag en råtta som piper och ålar sig när man klipper klorna, och det gör ju inte ont. Skulle det göra ont på råttan skulle folk inte hålla på med det (iaf inte dom som är seriösa)!

#32 precis så tycker min råtta när jag trimmar honom, utan att använda trimkniv. Han ligger stilla och blundar, särskilt när man tar på ryggen. Knastrar gör han också, men det gör ju inte hundar,haha :D

Jag ska be nån filma när jag trimmar Edward så får ni se att det verkligen inte är nån masochistupplevelse. Han njuter faktiskt av det.

Thirre
0

Jag tror att vi får komma överens om i frågan ifall det är smärtsamt eller obehagligt för råttan att det kommer finnas olika svar och uppfattningar och det får vi respektera.

• Smärtsamt? möjligen inte, enligt min mening, men obehagligt står jag för att det kan vara.

• Om det är en vanesak för råttan likt badning och kloklippning? förmodligen.

• Onödigt? enligt mig är det onödigt att trimma råttorna på hemmaplan då de inte handikappas av att ha hela sin päls kvar. Kan dock ha förståelse för trimning på en i övrigt snygg råtta för att öka chanserna på placering och certifikat på utställningar.

• Något att sträva efter? Absolut inte. Framförallt inte gällande våra pc-råttor.

Ett videoklipp på en råtta som är van vid trimning samt en videosnutt på en råtta som inte är det skulle självklart ge nytt ljus i frågeställningen.

MangoMelon
0

#39 Ja där kan jag hålla med dig till en viss grad. Det är inte smärtsamt för råttan, det är jag säker på! Men visst kan det vara obehagligt, men eftersom de vänjer sig så ser jag inte att det skulle vara hemskt övht.

Jag har inget konto på youtube, men jag ska se om jag kan fixa, be min kompis filma lite, så lägger jag upp så får ni se :)

Anvariel
1

Jag ser inte varför man skulle bry sig om att få ett certifikat för att man trimmat sin råtta!! Är råttvärlden verkligen på väg mot hundvärlden? Usch nu blev jag både arg och upprörd! Jag tycker det är fullständigt förskräckligt att utsätta djuret för något som det inte behöver! Varför skulle den råttan vara en bättre råtta för att man fixat och stylat den?? Om enda orsaken är att man ska få bättre "betyg" på utställningar tycker jag att 1) man ska bojkotta utställningar och deras märkliga krav 2) byta ut domarna! Det är utställningarna som gjort att hundraser förstörs… tänker vi verkligen låta det ske hos råttorna också?? Har vi inte lärt oss nånting alls om vad vår fåfänga kan göra???

Morr… fräs… nu blev Anja arg här…

TienMu
0

¤41 Bra skrivet! Håller med fullständigt!