Kan ohyran smitta till människor?
Har två stycken killar som vi haft ca 2 veckor (de är 6 mån) de kliar sig hela tiden. Har tittat igenom dem men hittar ingenting men har nu beställt tid hos vet. Nu till min fråga. Vilken ohyra kan smitta till människor? Hela familjen tycker att det kliar mer än vanligt på våra kroppar.

hönskvalster kan bita människor men de kan inte leva på oss som de kan på råttor….

Det enda ohyra som jag vet kan överföras från husdjur till människor är revorm eller ringorm. Dessa är en typ av svampinfektion. Du kan läsa lite mer om det på: http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=236 eller http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ringorm/
Syns hönskvalster på råttorna. På våra syns absolut ingenting och enl förra ägaren har de kliat sig så länge hon haft dem. Alltså sedan två månaders ålder.
Mig veterligen smittar inte råttors ohyra till människa. Nu beror det väl lite på vad det är men iaf skabben som sätter sig på råttor går inte över till människa, den är artspecifik.
Ja det är skabb jag misstänker att de har eftersom jag inte ser några djur men heller inga sår eller liknande. Tycker så synd om dem bara då de kliar sig hela tiden.
löss kan iaf inte smitta oss…
Min blogg: SweGizmo.se

Om de skulle ha skabbkvalser, och haft det hela tiden, så skulle de ha fått sår nu.. Det blir som små prickar runt nacke och/eller ansikte. I värsta fall går det ner mot halsen och skuldrorna.
Prova att bada dem, en enkel och billig metod som kan lösa problemet. Det är i alla fall värt innan medicinering. De kan vara smutsiga.. Men råttor kliar sig relativt ofta, vad vi människor tycker, så kanske är det inte "onormalt" mycket utan bara du som inte är erfaren?
Jag vet heller ingen ohyra som smittar till människor.
Människor är dock lite dumt funtade ibland. Om man är övertygad av att man är drabbad av en sak kan man utveckla symtom på det för att man skall få fog för sina aningar och därmed skapar man sin egen, i detta fall, åkomma eller sanning. Och människor är lättpåverkade. Om man ser en i familjen klia sig och den är säker på att det beror på en sak och säger det till resterande familjemedlemmar skapar man en mindre masshysteri och helt plötsligt har alla fått löss.
Jag säger nu inte att din familj är illa funtade, utan människan, och försöker bara visa exempel på hur vårat psyke funkar. I kommentaren om hur vi funkar söker jag efter två typiska socialpsykologiska termer men just nu vill inte min hjärna samarbeta och jag har totalt tappat bort dem fast jag kan det. Frustrerande!!!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Håller med thirre där faktiskt.
Men visst kan ni ha fått löss på er så ni fått kliande bett, men de kan inte lägga ägg och överleva på det viset. Duschar ni så är alla ev löss borta isåfall. Både skabb och löss är artbundet.
Qui dormit, non peccat
Ok skönt att veta. Men ni säger att råttor kliar sig rätt ofta. Mina kliar sig flera ggr/min och just det att de kan sitta helt stilla och sedan plötsligt pipa till och hoppa till och sedan kliar de sig! Ja jag tar det säkra före det osäkra och går till vet med dem.
Om jag ska bada dem hur går jag då till väga? Typ spolar upp vatten i handfat och sedan sänker ned dem halvt i vattnet och sedan öser vatten över dem? Något schampo? Jag har hört att de lätt blir förkylda av att bada. Stämmer det?

#9 Om de piper till så är det antagligen ohyra på dem, så ta dem till vetten,
Inte alla råttor gillar att bada så bered dig på sprattlande råttor. Jag tycker att det är lättast att ta duschen på mjuk stråle, spola av dem, ta lite barntvål eller tvål för djur och tvåla in dem med, och sen spola av dem igen. De går rättså fort. Sen är de viktigt att de är helt torra innan de utsätts för minsta lilla drag, en del använder hårtork på låg värme men jag torkar bara. Men ska du ta dem till vetten så bada dem inte tycker jag.
Qui dormit, non peccat
Ska du ta dem till veterinären kan det vara bäst att låta bli att bada dem. Badar du dem så kan du tvätta bort spår av ohyran ex. lusbajs eller lusägg (om det nu skulle vara löss det rörde sig om) vilket gör det svårare för veterinären att se vad det rör sig om.
Tack för all hjälp!

Ja, jag håller med ovanstående. Det sätt du utvecklade och beskrev ytterligare deras kliande låter inte normalt. Det är alltid bättre att gå till veterinär en gång för mycket än en gång för lite. Sund inställning.
Lycka till hos veterinären! Dock är det svårt att se om det rör sig om skabbkvalster, eller annan kvalster, då det inte syns genom våra ögon utan förstoring. Och om du hade kollat igenom dem och inte hittat något låter det ändock som om du vet vad du skall leta efter. Råttors löss är några mm stora och vi kan se dem med blotta ögat, de är röda och runda, om man kikar ordentligt på dem kan man se dem röra på sig. De brukar sitta vid nacke, skuldra och slutet av ryggraden mot svansen. Äggen syns de med, är avlånga och rundade med en vitgnistrande nyans, litet genomskinliga, och de sitter ofta i "klasar" på de ställen som nämndes tidigare.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Men är det stronghold som brukar hjälpa mot all ohyra?

japp, och ivomec. en del har använt frontline men fått olika uppgifter gällande bieffekter om det preparatet. Jag skulle inte använda det för att vara på säkra sidan. Å andra sidan finns det rapporterade fall av biverkningar och dödsfall gällande ivomec och stronghold med.. men man skall kanske ta i beaktning att det kan ha varit redan nedsatta djur på något vis som det rapporterats om.
Jag har använt ivomec tidigare och tycker det har funkat jättebra mot skvabbkvalster men har vid några tillfällen märkt att råttorna har gått ner 10-20 gram efter behandling vilket har fått mig att söka nya preparat. Jag har använt stronghold två gånger hittils och det har funkat. Men om jag skulle ha få råttor och det handlade om löss skulle jag bada dem i ohyreschampoo då det ändock verkar vara det mest skonsamma. Både ivomec och frontline "rensar ur systemen" så man kan får bort eventuell mask och inälvsparasiter.

Använd inte frontline, de är superstarkt och farligt. Så pass farligt att det kommer att tas ur sortiment och ska sluta säljas i sverige.
Qui dormit, non peccat
På fredag ska jag iväg med dom till vet. så får vi se.
Ja var hos vet och de droppade Stonghold på mina killar. Hoppas det ger sig. Vet kollade inte ens i pälsen utan kollade bara in deras beteende dvs frenetiskt kliande. Så 600:- inte så kul när man bara haft råttorna i två och en halv vecka!

600:- var inte så farligt ändå. Enbart ett besök kan kosta 400:- eller mer och sedan fick du medlet på plats. Jag tror att jag betalade närmare eller runt 200:- för stronghold senast jag hämtade ut det på recept från Apoteket.
Du kan tänka som så att de nu slipper det stressmoment som konstant kliande ger och att du antagligen kommer få mysiga och lugnare råttor nu. 
Vart kommer råttorna ifrån?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag köpte dem av en tjej i närheten av Stockholm som i sin tur hade köpt dem från djuraffär som ungar.