Någon som vart i Tunisien?
Jag och min pojkvän hade tänkt att åka dit i Augusti, av andra har jag hört att det är bra, men nu när vi mer eller mindre beställt resan så börjar man höra negativa saker:s
bland annat så ska dem slakta djur helt öppet (vadå, utanför hotellen då eller:s) och dem säljer ingen alkohol alls (muslimland) och skulle man lyckas få tag på drinkar med alkohol ja då är det dyrare än i sverige, eller så är alkoholhalten så lite som 2.8 -3.5.
Inte för att vi hade tänkt att supa loss totalt, men lite drinkar vill man ju ta lixom:s
det som jag blev mest charm,ad över är att man kan rida dromedar i saharaöknen och kolla på djurlivet.
är det någon som vart där som kan säga hur det var där nere så jag vet om jag ska ta en annan resa eller stå fast vid tunisien?
Min blogg: SweGizmo.se
nej där har jag inte vart än men du kanske kan få lättare svar på resa i fokus?
Haha nu måste jag erkänna att jag är lite rasistisk :p jag skulle aldrig betala för att få se på turkar, det kan jag göra alldeles gratis hemma på gatorna.
Men min kusin har åkt fler gånger till turkiet. Bla till side och ankara.
Hon trivdes, särskilt för att det finns utmärkta och exakta kopior på de flesta designermärkerna, samt att alkoholen var så billig. Jag har inte hört att man inte skulle få köpa drinkar med vanlig sprit i. Iaf på de vanligaste turistställena. Det är väl kanske om man åker till nån liten by eller stad där de håller sig till religionen starkt..
Och min kusin skulle inte åka till ett land där man inte får supa, haha! :D
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Tunisien var jag sugen på för några år sedan men inte nu längre. HAr hört så många storys om att det enda man gör är att man sitter på ett hotell nånstans o bara glor på dom andra turisterna. Dvs att det faktiskt inte finns så mycket att göra. Ska du bort till mellanöstern så åk till Dubai. Det är det mest sekulariserade muslimska landet, alkohol finns, och det behöver inte vara hutlöst dyrt att hitta boende där. Vi bodde ganska billigt i allafall. :) (Där kan man även åka och rida kamel/dromedar, åka på sanddynssurfing, dunebashing (köra jeep som en jävla galning över sanddynorna) etc)
Angående turkiet så är det inte 100% muslimskt, utan det råder religionsfrihet och det finns stora minoriteter av både syriskortodoxa och andra. Bla. tack vare detta så är alkohol inte förbjudet, och åker du till någon av de stora party/semesterorterna så som Alanya och Antalaya så flödar spriten.
Är det just någonstans åt mellanönsternhållet ni vill, eller är ni öppna för förslag?
Det vi är ute efter är lite småparty, god billig mat och så man kan shoppa lite, samt vackra stränder. Vi skulle gärna vilja typ rida dromedarer och kolla djurlivet, åka vattenskooter hade vart fett skoj med.
Har varit i Tunisien och det var den värsta veckan jag varit med om på en resa, ville bara hem….
Alkoholhaltiga drinkar går att köpa på hotellen och restaurangerna, men inte i en butik eller så.
Maten är urusel, räkna med att leva på pommes frites
såvida du inte har ett hyffsat hotell med buffe…
Stranden är jätteskitig med fimpar och trasiga flaskor sen en miljon säljare som vill att man skall köpa dittan och dattan…
Springer massor med hemlösa djur, det värsta jag såg var en hund vid stranden som hade ett halsband som hade gått in i köttet så det var ett stort köttsår…
kommer aldrig glömma bort det…
Katter springer det överallt.
Helst ville jag inte gå ut på kvällen, då det kändes lite osäkert med alla araber och kriminalitet.
räkna med att bli tutad på av alla taxibilar…
Billigt och billigt vet jag inte om det är…
Turkiet däremot var jättebra var i Side, mycket god mat, väldigt vänligt folk, rena stränder o.s.v
Säger bara en sak - Ao Nang, Thailand. :) Stränderna i och i närheten av (öarna utanför) Ao Nang är helt underbara. Det är förbjudet att slå upp parasoll och solstolar, de vill hålla stränderna rena, så det är underbart.
Dromedarer finns det väl inte så gott om (haha), men det är nog så häftigt att åka och vara med då de badar elefantungar (varje dag klockan 3 tror jag). Det är helt gratis, och elefanten de badade då vi var där, RaRa (varför döper man elefanten till det om man bor i asien och inte kan säga R?) var så otroligt söt. Simmade och dök och allt möjligt (badade i havet, hade bara skötarna med sig för att hålla koll så hon inte stack iväg eller gjorde nåt hon inte fick). Jag trodde aldrig att jag skulle få se en elefantbebis slå en kullerbytta! :) Haha :) Världens pussfia också.
Kort sagt - jag rekommenderar Thailand. Har aldrig varit i Tunisien, så det kan jag inte säga nåt om, men jag har varit i Ao Nang två gånger och kommer definitivt åka tillbaka.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Ursäkta men vad då åka till Turkiet för att titta på turkar!! Man åker väl inte till ett land för att glo på invånarna! Vilket löjligt….ja och rasistiskt uttalande! Ja skitlöjligt!

Nu har jag inte läst vad de andra har skrivit men skall ändå skriva om min erfarenhet av Tunisien.
Vi var där på klassresa i nian och jag tror inte att det är många nior som festade lika mycket som vi gjorde. Vi hade sjyssta föräldrar med på resan och varje kväll drack vi alkohol på någon av hotellets serveringar. De hade en bar, en restaurang och ett disco dit folk kom från hela staden, det var livat värre. Vi fick inte gå utanför hotellets områden på kvällen men det behövdes inte då det mesta låg där. Vi hade bara en underbar spaljé ner till havet, så ungefär 50 meter. Vi bodde på ett jättefint hotell och hade våra rum på nedersta våningen vilket betydde att vi även hade varsin uteplats. Alkoholen på uteställena var jättebilligt, jag tror att en sexa vodka kostade ungefär 8 kr då.. Så en drink för under tian var billigt. Vi kunde hur lätt som helst köpa..
Jag tror inte att alla i Tunisien är muslimer, det är många som pratar arabiska men även franska då jag tror att det var en fransk koloni ganska länge.. De har inte någon ålderdomlig syn och vi svenskar vallfärdade till Tunisien på 80-talet och början av 90-talet. Många av de som vi mötte kunde svenska fraser.. Det är även väldigt billigt att handla där. Vi var på den största kamelmarknaden om året.. Nu fanns det inte så många kameler som transporterade varorna längre men tusan vad många stånd det var! Vi var även där under deras varmaste period, juni, och vi hade någon dag 38 grader i skuggan.. det var olidligt om dagarna då, det enda man kunde göra var att ligga inne i skuggan och dåsa på dagen och man levde upp på kvällen. När vi var där var det mellan 28-30 gradet i medelhavet, inte illa.!
Sousse, där vi var, har även en väldigt gammal stad med mur om och det var en otrolig känsla att gå genom de små gatorna.. Jag tror staden var från 600-800-tal.. Och det finns urgamla grottor där människor bodde innan städer runt om. Så om man är intresserad av gammal kultur och historia finns det mycket att se i Tunisien. Jag tyckte det var underbart där!
Något att tänka på är att de har stängd valuta, de har ingen offentlig växelkurs och man får inte växla pengar innan man kommer in i landet och man måste växla till sig sina egna innan man lämnar landet.
Dock är det ganska precis tretton år sedan där men jag tror inte att det har ändrat sig så mycket. Jag tror även att det är ett mycket prisvärt resemäl då det dels är billigt att leva och bo där men även för att de byggde massa fina hotell på 80-90-talet men sedan försvann turisterna och då kan man bo på fina hotell billigt. Försäljarna är dock väldigt på men det är de nog i många länder där det är fattigt och där det finns många turister. Och något viktigt att komma ihåg; Det går att pruta som hejsan där!!!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
vi har beställt resan nu:) det blev Tunisien, jag vill se mycket kultur och rida kamel i sahara;) jag hoppas det kommer blir roligt:)
#8 det låter ju väldigt bra:) jag tror vi kommer gilla Tunisien^^

Jag rekommenderar Souss, de har den urgamla staden, grottorna, kamelturer, nära till öknen OCH medelhavet..
Ha med dig vätskeersättning! Och tabletter mot diarré! Halva klassen blev magsjuka.. Dock hade vi helpension i hotellpaketet med enorm frukostbuffe, lunchbuffe och trerätters middag. Det gick att äta en hel del där men.. ja, våra magar var inte gjorda för deras kultur helt enkelt.
Jag tror vi betalade 3250:- per skalle för resa och helpension på ett hotell som låg precis vid stranden och en km till centrum.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

wuäää….skulle inte vilja pejja resa å behöva spendera den på muggen hahah….:) men de e väl sånt man får räkna me lite var man än åker…
Bulgarien e fint annars…..om man kommer utanför turistområdena….jätte trevligt folk där!
vi har halvpension, vad det nu innebär:s min pappa var med eftersom han ska dit sammtidigt fast vi bor i olika hotellrum:) så han vet nog vad som behövdes osv.
magsjuketabletter ska man väl äta 1 vecka innan man åker dit så att det förebygger mot magsjuka va? köper man dem på apoteket?
ska även ha med mej handsprit;) här är vi rädda för bakterier när man jobbat som vårdbiträde.
Vi ska till ett ställe som heter Hammemet eller något sådant.

ÅÅÅ ja kan varmt rekomendera Azorerna…..UNDERBART!!!! Där ska man helt klart se ön på deras fina hästars rygg! Så vacker natur! Å allt e nästan byggt av lava sten.Tillåme sandstranden är av svart lava sand! skitcoolt!
var också i sousse….:( isch aldrig me…

Jag och sambon var i Tunisien för två år sedan och jag kan väl inte direkt påstå att vi blev imponerade. Mitt intryck var; smutsigt överallt!
Vi är ju inga direkt partyprissar och som sagt det va inte så jäkla billigt. Jag tror sambon tog tre öl på hela veckan. Dom har bara en sätt i tunisen som jag kan rekomendera och det är (har för mig Tunisiens nationalrätt) nån slags couscous och kyckling, den va supergod men det va nog det ända som va gott.. :(
Vi va ut till en djurpark och jag höll på att få solsting, över 40grader. *puh* Där red vi på kamel, men det har jag gjort i turkiet också.
Självklart finns det massa positivt också som tex dom har underbar spa kultur! Passa verkligen på att prova det. Ångbad med eucalyptus, helkropps peeling, ansiktsbehandling med lera, kroppsinpackning med alger, fot behandling, helkroppsmassage, manikyr och pedikyr + klippning gick på 600 spänn! HELT UNDERBART! Jag kan verkligen rekomendera det.
Ha en trevlig resa. 

Kom på några grejor till som jag älskade när vi va där; mynta-tee, jordgubbsdricka och vattenpipa! Gå in på et café och prova det. Hur gott som helst!
Det där med vätskeersättning brukar inte behövas om man dricker mer än man tror att man behöver, och så lite till. Felet många gör är att de dricker den typen av flaskvatten som kallas bara "drickvatten" istället för mineralvatten som kostar ett par spänn mer. Lever man på "dricksvatten" kan man bli rätt dålig, vilket jag märkte i Thailand då vi glömde att ta med mineralvatten ut till en av öarna där vi var en hel dag. De sålde bara det billigare vattnet där, så det gick som det gick.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus