Konstigt ljud?
Låg och halvsov i sängen och hörde helt plötsligt att Muffin lät konstigt. Det lät som en blandning mellan en nys och ett "bwott".Lät som att det kom ganska långt ner från magen, men jag var en bit bort så jag vet inte. Sen fortsatte hon göra liknande ljud.
tog ut henne och hon verkar frisk och kry, slutade låta när jag tog ut henne ur buren. Vad kan det varit? O.o

något bös som hade satt sig i luftvägarna och råttan försökte få loss det med kraftiga nysningar?
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Så det är bara det? Blev jätterädd, hon är ju den råttan som är så liten. Hon är nästan ett halvår gammal och är nästan lika liten som Maggot, som är 12-13 veckor gammal.

Det behöver det inte vara men vi kan hoppas! 
Om de får slem eller vätska i nosen i slutet eller början av en förkylning kan de behöva ta i lite extra för att få ut det. Detsamma vid bös, om hon har sniffat in något som satte sig i nosen kan de behöva ta i med hjälp av kroppen för att få ut det.
Någon annan kanske har något mer förslag.. ?
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Får hoppas att det är det då! Tack så mycket för svaret :)