Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1673 ggr
Tallen13
0

Nybliven råttägare

Ja så har man blivit med råttor, det var väl inte det första jag hade tänka att bli med men ångrar mig inte en sekund att jag tog mig an dessa fyra grabbar.

Nu efterlyser jag tips om hur jag ska ta hand om de på bästa möljiga sätt, leksaker som de kan tänkas gilla, mat som är bra m.m

Alla tips motaget taksamt.

Mvh:Anna och de fyra musketörerna

Ladyinred
0

gå in o titta på alla artiklar. finns massor med info om råttor :)

Tallen13
0

Tack för tipset läser allting som jag kommer åt för att grabbaran ska få det så rba här hos mig som möjligt.Glad

MangoMelon
0

Några grundstenar i råtthållning (snabbt sammanfattat) :

- Spån från barrträd rekommenderas ej, använd hellre toa-lätt, aspflis, papper (börjar lukta snabbt) eller tyger.

- Ju större bur desto bättre, hellre stor på höjden. Även bra bottenyta bör finnas.

- Råttor äter det mesta, men behöv animalisk föda regelbundet för att må bra. Dessutom bör man se till så de får i sig varierat, kött, fisk, kyckling, potatis, pasta, majs, ärter, grönsaker, ja, det mesta. Lök och människogodis är inge bra för dem har jag hört.
En bra torrfoderblandning gör du själv som innehåller müsli med alla fyra sädesslagen, havrepuffar, puffat ris, cornflakes, hundtorrfoder, eventuellt lite torkade frukter, olika frön och linser mm. Låt fantasin flöda! Egenblandat är ofta mycket bättre än färdigköpta blandningar, som innehåller sk. råttpellets..

- Råttor är väldigt smarta djur, vilket betyder att de behöver sysselsättas mycket för att inte bli uttråkade och ställa till med ofog. Låt dem springa lösa på soffan/sängen eller i ett råttsäkrat rum. Inred buren med fantasi, med hängmattor (gör du billigast av gamla örngott eller handdukar som du trär ett gem igenom varje hörn och hänger upp), papprör, tidningspapper som de kan strimla, kanske en kattleksak med pingla i, badrumskorgar att hänga upp, bara fantasin sätter stopp! Ikea är ett paradis för råttmänniskor, där finns tex Minifångst, som är jättebra sovplats, och annat trevligt.

- Buntband, ståltråd samt gem är nåt som är super att ha hemma som råttägare.

- En råtta behöver inte bada om den inte har grisat ner sig rejält och inte kan putsa sig själv tillräckligt ren. Man kan tvätta svansen med handdiskmedel och olja, och återfetta den efteråt med tex Helosan. Det gör man om svansen är smutsig, med kissfläckar eller dyl.

Det var iaf det viktigaste jag kommer på nu :) Lycka till med nya rådisarna! :D

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Tallen13
0

Det låter ju jätte kul att inreda till råttisar :D

Just nu har jag de i en liten bur då de smiter ut från sen stor men när de blivit större (är bara 5 månder) så ska de flytta till en stor bur.

Har bätte mamma att köpa lite ingrienser till grabbarnas mat så i morgon blir det matlagning på shemmat när jag kommer hem från jobbet.

Hur mkt mat vågar man ge de utan att de blir för tjocka?

Tacksam återigen för alla tips/Anna och grabbarns grus

Elshira
0

# 3 Återfukta inte svansen med Helosan… Jag kan tänka mig att det itne är allt för nyttigt för dem att få i sig. Ta hellre bara vanlig olivolja eller liknande!

Och buntband är ju faktiskt gjort av plast och går att gnaga sönder. Har man inga "gnagisar" så är det väll inget problem, men oj vad jag skulle känna mig skyldig om en dag någon hade gnagt av ett buntband och något hade ramlat ner och en råtta kommit till skada! Ta gem och andra klämmor som är gjort av metall. använder du ståltråd så måste du tänka på att inga vassa saker får sticka ut innom räckhåll för råttorna.

I övrigt så ska det inte ha något spinghjul utan de ska vara lösa dagligen ist (då de får ryggproblem av hjulen).

En annan bra sida med info (även om den inte är helt komplett än) är http://r8wiki.wikidot.com/

Hakuna matata!

hus-musen
0

Har du hanar så brukar de aldrig vara några som helst problem att använda buntband. De är snarare de enklaste man kan ha! Jag litar inte på gem o säkerhetsnålar, de kan råttorna fastna i, men ett buntband som sitter tajt kan de inte fastna i.

Qui dormit, non peccat

MangoMelon
0

#6 precis. Jag har aldrig haft några som helst problem med buntband i burarna, och då har jag haft unga råttor som gnager ganska effektivt. Det är ju bara att ersätta dem, de kostar ju näst intill inget heller.

Får rysningar när jag ser folk som använder säkerhetsnålar, ser massa bilder framför mig hur råttorna på nåt sätt fått upp nålen och så hoppar de omkring och träffar nålen. får den i ögat eller punkterar magen eller nåt.. hua :S

Gem använder jag, de är ändå inte vassa och då använder jag dem endast till att hänga upp tyg med.

Ang. Helosan så har jag använt det i många år, har aldrig sett att en råtta skulle slicka i sig det nämnvärt mycket, och ingen har fått nåt fel heller.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ladyinred
0

mina honor tuggar av buntband somman sätter upp hängmattor i väldigt effektivt så där har jag ståltråd. till hanar fungerar det bra där emot…

Elshira
0

# 7 - Det är väll kanske inte farligt i små mänger, men är nog itne det bästa att äta heller. Många av de försiktighets¨tgärder vi gör, gör vi ju för att vi trir de kan bli sjuka av det~ även om inget är bevisat. Jag skulle inte varken smörja på eller lägga in något i buren som jag inte tror är bra för dem att äta :)

Men håller absolut med dig, inga säkerhets nålar! Ush :S Kan bara tänka mig bilderna i huvudet…. Nej tacka vet jag hederlig ståltråd och små hakar jag har till det mesta :)

Hakuna matata!

-Cissi-
0

Hejsan är kanske lite effter men vad är buntband?Oskyldig

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

eloize
0
[Dandelion1000]
0

Måste ju bara rekomendera s-krokar :) Här fungerar det jätte bra hos mina tjejer, men dom har börjat förstå hur dom "puttar" ner hängmattorna och sen boar dom med mattorna.. Annars så är det buntband som gäller :P