Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2094 ggr
Tallen13
0

Hur mkt mat och hur ofta?

Som överskriften lyder hur mkt mat och hur ofta kan man ge en råtta utan att den blir fet.

Har 4 råttkillar så min värsta mardröm är at det ska börja rulla fram.

Har haft de i drykt 1 vecka så har inte rikgtigt lärt mig så mig än.

Är uppvuxen med kaniner och katter så där är det inga problem när det gäller mat m.m men råttor är jag inte lika haj på.

Tacksam för alla svar/Anna

allobosia
0

Fri tillgång på torrfoder; ''musliblandning''

Färskmat varje dag; Pasta, barnmat, grönsaker, frukt, kött, kyckling & fisk. (ej kryddat eller för salt)

Lite kort men ungefär så brukar det se ut :)

Tallen13
0

Hmm okej, det låter vettigt hur mkt i dl/tsk m.m väg brukar vara vanligt?

Har kommit underfund med att nu måste jag laga mat så att de får mat och jag kan ju i samma veva passa på att äta *man får inte var dum*Skrattande

wintermynta
0

Det beror ju helt och hållet på  densiteten. Men 1-2 dl mat om dagen brukar man räkna dvs blöt mat och Torrfoder per råtta.

Ladyinred
0

finns det kvar blötmat i buren dan efter så har man gett för mycket;) men hellre det än att ständigt ge för lite…

MangoMelon
0

Hos oss beror det helt på råttornas humör, hur varmt det är mm, hur mycket de äter. Jag lägger oftast skålen full, ibland är den tom på morgonen och ibland är det mat kvar. Så jag lägger alltid lika mycket för att vara på den säkra sidan :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ladyinred
0

en bra tummregel är att en råtta ska ha samma mängd färskmat som storleken på dess huvud ungefär. samt att torrfodret inte får sina…

Thirre
0

Ja, tillgång till Torrfoder skall de alltid ha. Jag har mycket i min torrfoderblandning, bla musli, frukostflingor, gnagarblandning lyx, katt- och hund- och papegoj foder av premiekvalité, torkad frukt, nötter, knäcebröd och annat smått och gott som finns att hitta i affärer. Mina djur får kvällsmat var kväll (allt som oftast) och frukost/lunch då och då beroendes på hur omständigheterna är.

Att lära sig hur mycket en råtta behöver äta och vad rekommenderar jag att lära sig näringslära. Generellt är den mat vi rekommenderas av dietister sådant som en råtta också behöver få i sig. Man kan även följa ålderanvisning människa-råtta då djurslag ofta har ett litet annorlunda behov vid uppväxten än när de är fullvuxna.

Jag är inte så restrektiv gällande fett när jag har ungdjur, om de har möjlighet att göra sig av med den energi som man ger dem får man pigga råttor som dessutom bygger muskler. (fett är bättre energi källa än raffinerat vitt socker.) Att tänka på är också vilka "motionsmöjligheter" råttan har, det är inte enbart kosten som kan vara förödande och får ens råtta att "rulla fram".

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Bim
0

Du kommer märka ganska bra hur myclet mat du ska ge dina råttor… Jag hade samma fråga men när jag hade haft råttorna ett tag så vet man!

Tallen13
0

Om jag förstod det rätt så kan jag alltså ge de 1-2dl mat x 4 (då de är fyra st), inräknad blötmat i de.

Alltså borde jag kunna öka fodergivan till grabbaran, då de hitils har fått 60 ml kväll och 30ml morgon (använder ml mått där av storleken på fodergivan).

Full rulle är det på grabbaran, klättrar så det står härliga till.

Foderblandningen som de äter är ett ihopplocka av de värrse grejer, muslie m.m

Som sakt ahr bara haft de i 1 vecka så är nybörjare på råttor.

Thirre
0

Om de är unga och har tillgång till motion så häv in all sorts lagad mat åt dem inlkusive frukt och grönsaker. Om de är mätta äter de inte.. Jag ger mina mat någolunda sent på kvällen och vill gärna att det skall vara lite kvar på morgonen för då vet jag att de har fått så pass mycket så att de har kunnat äta sig mätta utan Torrfoder under natten. Om det är mat över på morgonen kan man slänga det om det har härsknat eller blivit surt.

Självklart skall man inte ge dem massa socker, alltså sylt, kräm och dylikt dock har jag i lite lättsockrad sylt i deras gröt och välling, alternativt färsk frukt, för att det skall bli roligare och godare att äta. Jag kokar ofta egen kräm åt råttorna och då kan jag ha koll på hur mycket socker de får i sig.

Jag bakar och lagar mat åt mig själv från grunden för att veta vad det är jag stoppar i mig. Jag är mer restriktiv gällande socker och reducerar de recept jag kan och gällande fett försvinner det en stor del av angivna mått också men lite fett är inte farligt. Dessutom, om man får i sig lite fett får man mindre sug efter socker.

Om du inte orkar äta upp smörgåsen, ge resten till råttorna. Likaså gällande fil, youghurt och annat som kan bli över. Koka några extra potatisar eller ett par portioner pasta/ris vid middagen. Ha frysta grönsaker i frysen som du kan ta fram när det behövs, enkelt att tina delvis. Konserver är bra likaså mat för människobarn. Det behöver inte alls vara jobbigt att ge råttorna mat då de äter det som vi äter. Dock när man kommer upp i flera stycken i hemmet måste man laga särskild mat åt dem.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Tallen13
0

Hmm okej, än så läng har det inte fått springa lösa så mkt som jag vill, då jag vill vara säker på att de andra djuren har aklamatiserat sig med de ordentligt först, men daglig sitta på axel runda blir det för alla 4.

Det låter som en hel värld att lära sig när det gäller råttor men kan tänka mig att det går som en dans när allting faller på sin plats.

Har redan komit på vad som är deras favorit mat.

Tar tacksamt imot tips på foderblandningar m.m som är bra till de.

Vill ju att det ska må så bra som möjligt hos mig.

/Anna och 6 månaders grabbaran

Thirre
0

Det är inte så komplicerat som det kan verka. Tänk på vad du tycker om att äta och vad du borde äta för att hålla dig pigg, vaken, sund och frisk och detsamma gäller för råttorna. Det man kan undvika är starkt kryddad mat, mycket socker, en del fett och att man som med det mesta börjar varsamt med nya måltider. Men råttor är betydligt bättre på att anpassa sig och välja själva vad som är bra för dem än vad t ex kaniner är.

Råttor och kaniner är det stora skillnader på. Kaniner är gräsätare medans råttor är allätare och i naturen äter de det de kommer över inklusive as. Jag tycker att kaniner kan vara svårare att hålla då de är så mycket känsligare gällande mat, deras tarmsystem är betydligt kortare än en råttas och anpassad till gräs och till viss del växter. Deras mage är helt enkelt inte konstruerad till att spjälka kött, laktosprodukter och andra mer svårsmälta livsmedel. (om man ser till tarmsystemet på alla djur kan man se vad de äter för mat, eller vad de är byggda till att äta.)

Tips! Det finns redan flera trådar om kost till råttor och det inklusive Torrfoder. Sök på sajten så borde du finna.

Tallen13
0

Så kort fattat av det jag hitils har förståttt så är det sunt förnuft som gäller vid matning av råttor.

Har haft kaniner så borde alltså råttisar var inget problem att sköta.

Tacksam för alla svar som jag har fått hitils.

Skrattande

Ladyinred
0

nja, kaniner och råttor har helt olika krav och behov. går inte riktigt att jämföra så.

Tallen13
0

Hmm okej, det var inte riktigt så jag menade men när man kan om respektiva djur sort går det säker om den dans.

Är markant skillnad på att ha råttor och kaniner har jag märkt.

Men som alltid är det väl övning om gäller och plugga å ta vara på alla tips man kan få. Flört

Thirre
0

TS skrev i sitt första inlägg att hon hade haft kanin innan och då visade jag kontrasten mellan råtta och kanin för att påvisa att råtta är enligt mig enklare att hålla då man inte måste ha lika stor koll på och vara försiktig med vad man ger djuret. Helt enkelt visa att råtta är enklare..

Med sunt förnuft kommer man långt med! Som du verkar ha förstått Tallen13.. Och ja, självklart ger övning färdighet som sedemera blir erfarenhet. Det är bra att du undrar över de frågetecken som uppstår, en del som köper djur litar på den lilla infon man får från zoo-butiken och den är ofta inkorrekt.

Men återigen, sök på sajten så borde du finna många svar om det mesta gällande råtta.

eloize
0

Mina är små "kompostkvarnar", usch lät hemskt, men ska försöka förklara så det låter lite bättre!! haha

Allt som vi äter här hemma är även till råttorna, jag brukar laga lite extra av pastan, ris, couscousen m.m till råttorna, sen blandar jag ihop det med frukt, grönsaker och kött/fisk/kycklingen som blev över eller som gjordes extra (så deras blir utan kryddor m.m) därav är dom våra "kompostkvaranar" här hemma!!

det handlar som sagt om sunt förnuft och ja ibörjan få in vana om att kanske göra lite extra till sina morrhår där hemma.