Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1095 ggr
JollyRoger
0

Vad menas med min hanes beteende?

Hej allihop!

Är ny här på forumet. Har haft 2 honor sedan september. Har nu tagit hand om 3 mysiga hannar på snart 8 månader. Nu till min fråga, häromdagen när jag hade Roger på min axel började han bete sig lite märkligt. Han burrade upp sig och började sniffa som en galning, samtidigt som han krafsade och nafsade. Upplevde det inte som aggressivitet utan snarare som om han blev upphetsad av en eller annan anledning.

Hoppas på svar.

hus-musen
0

En råtta som burrar upp sig är väl antingen sjuk eller aggresiv över något, o nafsar han är nått på gång.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Det är överdominans, han är alltså översexuell vilket kan leda till aggressivitet. Jag hade en sån råtta och kastrerade honom innan han bli seriöst aggressiv och nu är han världens snällaste råtta.

JollyRoger
0

Tack för snabba svar!

Han är född i september. Är det för sent att kastrera då?

KickanW
0

Nej, då är det en ganska perfekt tid att kastrera. Det är ungefär vid den här åldern temperamentsproblem brukar yttra sig.

Var dock noga med vilken klinik du väljer, kastrering är ett väldigt riskfyllt ingrepp och chanserna ökar ju om det är någon som vet vad h*n gör som opererar.

JollyRoger
0

Det låter ju bra. Jag bor i Malmö. Har ingen bil, så jag skulle bli glad om någon kunde rekomendera en bra veterinär inom "räckhåll". Vet att det finns en tråd med veterinärer men den enda som det skrevs om i Malmö(erikslust) avskrevs som dålig.

Brukar det räcka med att kastrera en av hanarna? Vill inte att det blir problem när han ska tillbaka i buren efter att ha blivit kastrerad. Annars kan han kanske bo med honorna.

hus-musen
0

Det brukar gå bra att sätta ihop en kastrerad hane med andra hanar=) Om man kasterar bara den med problem.

Vet dock ingen veterinär i malmö, men du kan ju alltid ringa runt och fråga=)

Qui dormit, non peccat

JollyRoger
0

Det ska jag göra. Tack för era svar.

Håll tummarna att allt går bra.

Ladyinred
0

om du vänder dig till ett riktigt djursjukhus brukar de ha nån där som kan smådjur.

carint
0

Blir det bara sånt problem om det finns honor med i bilden? Alltså inte om man bara har tex två hanar?

Allamej
0

Det kan bli problem även om man har bara 2 hanar

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

carint
0

När börjar problemen i så fall. Våra hanar är 6 månader och vi köpte dem idag av en tjej som blivit allergisk. Enl henne är de hur snälla som helst. Bits aldrig!

KickanW
0

Råttor hamnar i en "tonårskris" vid sex månaders ålder, och det är inte förrän då dominansproblem och aggressioner visar sig. Alla bebisråttor är snälla.

Ladyinred
0

mellan 6-9 mån brukar väl vara en riskzoon. men kan komma tidigare. bör inte komma efter ett år.

carint
0

Hur märker man att de är agressiva förutom att de bits?

KickanW
0

Överdominans kan märkas genom att de fnyser, burrar upp sig, parar sig med burkompisar (inte honor, de gör så jämt) och stryker sig mot saker.

JollyRoger
0

Så nu är min lilla kille kastrerad. All gick bra till min stora lättnad. Priset var dock ingen höjdare, 650 för kastreringen, 70 kr för lite Baytril, sen som avslutning, 117kr för smärtstillande, suck. Nu återstår det bara att se hur hans kompisar tar emot honom. Annars är han förhoppningsvis välkommen i hon-buren.

MangoMelon
0

Åh vilken tur att det gick bra! Priset kunde ju förstås varit lite trevligare.. Även om en operation kostar mycket mer än 650 här..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ladyinred
0

ja det är nycket dyrare hos mig oxå. mellan 8-900. kommer inte ihåg exakt.

Thirre
1

Det var ett bra pris! Jag lovar! Om man opererar en enkel juvertumör på t ex Blå Stjärnan kommer det att kosta över tusenlappen garanterat, närmare två om man har otur. Vet någon som lade ut över två tusen på en operation..

Att kastrera eller sterilisera sin katt kostar generellt över 600:- och att kastera en råtta är betydligt mer komplicerat och riskfyllt. De har ingen "mellanvägg", hinna, mellan tarmar och testiklar och därav det riskfyllda. En råttas testikel är i regel lika stor inuti råttan som den är utanpå, de är stora i jämförelse med råttans storlek i övrigt. Jag har varit med vid alla kastreringar som har skett här hemma, ganska intressant faktiskt..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

JollyRoger
0

Då ska jag visst inte gnälla.Glad

Det är ju trots allt så att ingreppet i sig, inte skiljer sig mycket från katt eller hund. Dessutom så blir det "pilligare" ju mindre djuret är. Det viktigaste för mig var som ni säkert allla förstår, att Roger skulle klara operationen. Och som jag precis fick lära mig av Thirre, så är kastrering av råtta mer komlicerat och riskfyllt. Spännande Thirre att du har varit med vid dina "egna" kastreringar.

Det mest nojiga nu är att introducera honom till sina killkompisar…

Thirre
0

Det skiljer på så vis att det inte finns lika mycket kunnande och praktiseande av kastering på råttor och för att man måste sy inuti, sy ihop väggarna, för att inte tarmarna skall trilla ut.. Och sedan sy ihop säcken.

Jag har för övrigt varit med vid alla operationer som har skett på djur boendes hos mig.

Det kommer nog gå bra. Man skall dock inte vänta för lång tid med introduceringar då han kommer att förlora sin doft i samma takt som hormonet går ur kroppen. Det är lite trixigt att veta exakt när man skall sätta in kastrerade hanar igen då det är viktigt att även vara säker på att det har läkt ihop ordentligt ifall någon av kamraterna skulle plocka stygnen eller han spräcker upp dem vid stora och hastiga rörelser. Men du har honorna som han kan gå ihop med annars, det kan vara skönt att ha i bagaget. Två av tre kastreringar har hannen kunnat gå in hos killarna igen hos mig.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

JollyRoger
0

Tycker ni att jag bör göra det imorgon. Hade tänkt vänta 3 dagar men det är kanske bäst att jag provar redan imorgon då. Vad tycker ni? Är lite rädd att polarna får för sig att fixa stygnen lite tidigare än tänkt.Glad

Thirre
0

Oj! Oj! Nej! Nej! Alldeles för tidigt! Jag pratar om en vecka… På tre dagar har inte såret hunnit läka ihop, inte ens att de två hudbitarna har hunnit länkas ihop, och då än mindre på två dagar.. Om det vid fem dagar ser riktigt bra ut skulle jag eventuellt börja fundera på det och låta pojkarna mötas på en neutral plats där det kommer att gå lugnt till. Nu skall han vara i en bur som han inte behöver klättra i för att minimera risken med att stygnen går upp. Och han skall ha det lugnt.. Det är trots allt idag han opererades. Han skall ha det lugnt i några dagar..

KickanW
0

Jag väntade en vecka och någon dag innan jag stoppade in min hane som kastrerades, men lät dem byta hängmattor med varandra och sådär under hela tiden för att de skulle minnas varandras lukter.

Det gick i alla fall problemfritt.

JollyRoger
0

Tur att jag nämnde deta kände jag plötsligt… Då låter jag det en vecka.

Tackar!

Thirre
0

Det var så lite så. skönt att du inte tog mitt inlägg som att jag hoppade på dig eller liknande, för det gjorde jag inte, utan blev bara "upphetsad" över inlägget. Såg nu att det kanske kunde uppfattas som kritiserande eller negativt..

Det om fem dagar menade jag som om att de kunde få träffas och nosa på varandra men inte att han skulle stoppas in i buren. Jag har som KickanW väntat 7-9 dagar gällande mina hannar beroende på hur det har sett ut.

JollyRoger
0

Nej så hårt gick du väl inte åt mig :). Det är väl framför allt det som är så bra med olika forum, man får den hjälp man behöver , av folk som kan mycket om en sak(såklart kan man veta mer om andra saker). Som sagt så har jag läst en hel del om råttor, men jag är i vilket fall nybörjare och suger mer än gärna åt mig av er kunskap.

Jag förstår såklart att det blir en viss reaktion om ni brukar vänta över en vecka med introduktion, och jag tänker hiva in honom efter bara 2-3 dagar.

JollyRoger
0

Introduktionen har inte gått som jag önskade att den skulle :(

Hans fd. burkompisar attackerar honom. Ska jag fortsätta låta dem träffas, eller är det kört? Kan tillägga att de bara träffats utanför buren(så ni inte tror att jag hivade in honom hur som helst). Ska låta honom träffa tjejerna idag och hoppas på att detta möte går bättre.

Går inte det heller vet jag inte vad jag ska göra. Vill inte att han ska vara ensam. Han och jag har kelat en hel del nu när han bor själv men jag är ju ingen råtta…

Hur skulle ni göra? Tar tacksamt emot tips.

Thirre
0

Hur illa attackera de honom? Fräser och raggar de för att sedan försöka bita honom? Hur beter sig den kastrerade hanen mot de andra? Och framförallt, vad gör han när de attackerar honom?

Om det ser illa ut, att det blir blodvite och/eller att den kastrerade inte lägger sig för de andra skulle jag testa med honorna. Han kommer inte må dåligt av att bo där.. Men viktigt är hur själva situationen ser ut och det är svårt för en annan på andra sidan skärmen att förstå och se händelseförloppet. En del är mer blödiga gällande introduktion och en del mer härdade och står ut med tiden som behövs för råttor att göra upp om saken och positionerna. Dock skall man inte tillåta blodvite!