Bilder på finska råttor!!

Kanske vore bra med något att jämnföra med? Vikt är ju bra, men längdmått vore skoj de med!
Man ju inte skillnad om alla råttor är stora eller små, de beror ju helt på omgivning och hur man vinklat/zoomat med kameran.. Kan få mina svenska 700grammare att se jättestora ut eller pyttesmå om jag vill det
Eller ja, pyttesmå blir de väl inte riktigt=)
Qui dormit, non peccat

#2 Bessewisser
det är ju inte längden som gör hans tyngd utan massan. Och har ingen bra bild. Har en på han o dottern men det blir ju knas det med. Well lägger in den med iaf.
Kanske ska tilläggas att han har taskig päls pga av att han fick svamp och börjar precis repa sig på dem bilderna. Dem är tagna just som jämförelse. Så ni inte tror jag ger han bara fetmat *haha

#3 hehe
lite måste ja väl få krångla
Men jo på andra bilden ser man att han är en stor råtta=)
Qui dormit, non peccat

Nicciz;
Är det en GP-råtta? hihihi ;)

#5 Nejnje, det är ju en hundvalp! :P
Anabola
Nejdå haha 
Hakuna matata!
Jises vilka bjässar :o
#11 oo, är det hon som jag hjälpte över? ser så ut.. :p
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
oo vad sugen jag vart på en liten finne! är halvfinsk själv också, ngn som vet nån upfödare i både finland och sverige som föder upp finska råttter.. tänkte åker snart dit då jag kanske kan hämta en, spelar ingen roll vart i finland :) (A)
#13 jag har två kullar på kommande, och så samarbetar jag med en annan uppfödare. Så om du vill ha bebbar e det bara att skicka pm ;)

va kul med alla bilder:) värkligen stora råttor:)
Jag vill se både honor och hanar:)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Ingen som har någon bild på en finsk och en svensk råtta tillsammans? Eller brevid samma sak, tändstiskask eller något tex :)
Är den finska honan den till vänster? :)
Finskan är till höger.. Ska se om jag har fler bilder, fotade råttor idag..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#18 Nej till höger. :)
Då tycker jag dom har finare huvud :) Eftersom sverige bara avlar på temrament och inte utseende..
#21 Ja det var lite storleksskillnad… Men egentligen varför vill vi ha så stora råttor? Så länge de har vinklar och utseende som de ska borde det väll inte spela så stor roll, eller sattsar världen på framtida sumo avling? :O
Hakuna matata!
Åh, Exit var fin! vem är hans mamma o pappa? :)
Du kan få se hela stamtavlan :)
Kul, han har mycket Sanders och Yestas i sig! Får jag vara lite nyfiken till och fråga hur mycket han väger? :)
#27: Han har varit uppe i nästan 900g men då var han för fet, så efter rätt mycket motion ligger han runt 750g nu.

ÅÅÅh, jag vill också ha en monster-finne!! Jag är sjukt svag för stortypade råttor ;D

fan vilka söta:)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

Finnarna brukar ha ett ganska speciellt huvud!
Älskar mina stora små vänner..
#31 och jag tycker tvärtom, att era råttor har speciellt huvud :D iaf min svenska hane, hans huvud är spetsigare lixom, eller hur man ska förklara det..

#32 visa bilder på skallarna tack :)

är dom finska råttornas huvuden liksom finare och svenska råttornas mer klumpiga? eller fattade jag fel nu? 
Nja, det beror på ögonen på den som ser. Alla har olika åsikter :) Jag tycker att svenska råttors huven är speciella på det viset att de är spetsigare eller nåt :p medans finska råttors huven är smäckrare.
mer än utseendet brukar det vara några skillnader på beetendet`?
Finns det någon lista med uppfödare i Finland? :) Hade varit intressant att se vart de befinner sig.
Ja det finns på skeys hemsida. Det är ca 10 st reggade uppfödare, och ca hälften av dem som är seriösa. De befinner sig i huvudstadsregionen, alltså helsingfors och esbo, två finns i åbo (dit som färjan kommer), en i jyväskylä, fem timmars körväg uppåt från helsingfors, en finns i riihimäki, som är rätt ute i ingenting, och så nån riktigt högt uppe i landet.
Ja det finns på skeys hemsida. Det är ca 10 st reggade uppfödare, och ca hälften av dem som är seriösa. De befinner sig i huvudstadsregionen, alltså helsingfors och esbo, två finns i åbo (dit som färjan kommer), en i jyväskylä, fem timmars körväg uppåt från helsingfors, en finns i riihimäki, som är rätt ute i ingenting, och så nån riktigt högt uppe i landet.
oo bra , kommer nämligen vara i helsingfors och jyväskylä i sommar :D, får man ta med råtter på båten utan ngt särskilt tillstånd eller hur sker transporten?
har för mig att man får ta med 5 råttor/person.
okej men ska stackarna sova i transport buren över natten :( hur brukar det fungera ?
vi har bokat hytt och så, måste man boka om , om man ska ta med råtter?
Jag har åkt i helt vanlig hytt. De säger inget om man har råttor med sig, det är om du har större husdjur som katt o hund med dig, som du måste boka sällskapsdjurshytt. Annars är det bara att åka över o ta med sig de råttor man ska ha.
De sover i transportburen ja, går hur bra som helst. Jag brukar klämma in en liten vattenflaska i ett mellanrum, och sen sätta fast den i handtaget ovanpå med två buntband. Fungerar utmärkt. Och så fyller man på vatten på kvällen, köper en semla eller nåt på båten om man inte har med sig nåt. Eller barnmat och går till en restaurang och ber dem värma burken. Vips, har man maten ordnad.
åh, det är rätt så smidigt att ta färjan alltså med råtter :)
Förutom när städerskan städar i hytten medans man är borta och så kommer man tillbaka och hon fortfarande är där, så säger hon: "vilka söta råttor du har där i lådan, jag satte in handen så de fick snusa lite"
O.o shit alltså..
Puttar upp den här tråden, vill se fler bilder :D
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
gud vilken söt siamese och vilka söta bjässar