Underlivsinfektion
Min råtta har fått någon sorts inflammation i underlivet då hon har flytningar och är loj. Hon har tidigare inte varit sjuk.. *deppar* Jag har inte haft många honor som haft liknande problem och undrar nu vad för sorts penicillin eller antibiotika jag skall använda. Jag vet att Terramycin var bra för detta men då både det och Vibramycin är borttaget ur sortimentet är jag frågandes. Jag tyckte, som inte många andra verkar det som, att Terramycin var ett bra och effektivt penicillin men det var begränsat till områden som underliv och mycoplasma/lunginflammation.
Ge mig förslag, dos och förklaring till varför just det medlet som ni rekommenderar är bra. Och om någon redan har skrivit det ni hade tänkt föreslå, skriv igen för att på så vis kan man se vad som rekommenderas mest.
Tack på förhand!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jag rekommenderar Bactrim, det är mildare än tex ronaxan är en sulfa och är använt med goda resultat mot sådana infektioner under lång tid. Dos beror på vikt.

Tack Nicciz, jag har Bactrim hemma men har inte tyckt att det hjälpt vid andra infektioner. Jag kan börja behandla direkt.
Det jag har hört är att Bactrim skall vara liknande Terramycin, det är ett penicillin och som du säger mildare. Jag är inte förtjust i att sätta henne på Baytril t ex då det är ett bredspektraantibiotikum och riskerar då att "bryta" ner henne ytterligare. I och med att det har stort användningsområde sätter det sig i hela kroppen och är starkt.
Jag har sett i tidigare inlägg namn på penicillin och antibiotika som jag inte alls har hört tidigare. Jag har bra kontakt med min veterinär och får det jag ber om, tyvärr är inte han bra på just råttor men gällande medicin är det ändock "inom samma ramar" för flera djurslag.
Hon väger 410 gram, kan du ge mig ungefärlig dos? och hur ofta, hur lång tid?
Hon hade redan blivit sämre.. klibbig i ögon.. Nähä! Vad ledsen jag blir! Jag såg flytningarna idag, var lite loj igår men tänkte att det kunde vara värmen.. och nu klibb i ögon.. Tydlig infektionstecken. Hon var för tusan med på utställningen, och pigg!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jag blir så ledsen.. är faktiskt på väg att börja gråta, nej, jag gråter nu..
Jag fick ta bort två råttor för inte så länge sedan, en beräknad men en som hade fått slaganfall av något slag..
Jag som är van och erfaren borde veta att sådant här händer och oftast reagerar jag inte så kraftigt.. Men min Dragon.. Inte min Dragon.. Hon har varit kärnfrisk tills nu. Och så självklart tror jag att hon är dödssjuk nu då det gick illa senast.. Vid sådana här tillfällen undrar man varför man är uppfödare och känner en total maktlöshet..
Hjälp!
*krama om*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Hon satt precis och åt kvällsmat. Hennes flytningar luktar inte var eller liknande, luktar faktiskt inget speciellt, men det är ändock flytningar och hon är loj. Jag skall nog inte i förskott ta ut något som att det t ex är farligare ting än infektion.. (iom att det inte varar, luktar illa osv och hon äter)
Tack Allamej!!! Det värmer.. Hon ligger i mitt knä nu..

Stor tröstkram!
Det varierar så kraftigt (doseringar) alltså. Men när jag behandlade körde jag 0,3 ml 2ggr/dag i 10dgr på en 400g

Tack! Skall genast ge henne. Kan undersöka vidare imorgon, ville bara ha en ungefärlig dos. Och jag trodde inte att hon var så pass påverkad som hon är, jag hade ute honorna imorse och då.. ja hon livade inte runt så mycket men det har hon inte gjort på ett tag, hon är lugn av sig.
Sökte på ordet Bactrim på sajten men det gav inte så mycket, inte dosmängd o.dyl.
Tack alla! Skriv gärna mer om det är någon annan som känner för det. Men nu skall jag ge mig då jag inte har en bra dag med skallen..Dax att stänga igen locket.

När inget annat har fungerat så har jag fått gett Tylan mot kraftigt rossel (akut lunginflammation). Detta medel används mot svinpest och är extremt starkt och ska användas bara i akut nödfall och jag vet som sagt inte spektrat på det.
Sen har jag fått en ny medicin mot en infekterad tass/abcesser.
Nåt på T som är varutdrivande och har ett snävt spektra. Kan ta reda på namnet.
Vet inte om det hjälpte så mycket men det finns som sagt andra mediciner.

Jag läste på informationslappen som följer med paketet och där stod det; "Bactrim används huvudsakligen vid två olika typer av infektioner i urinvägarna och i prostata samt vid försämring av kronisk luftvägsinfektion. Även andra infektioner (såsom rödsot, tyfoid- och paratyfoidfeber) kan behandlas med Bactrim. Vidare används det förebyggande och vid behandling av infektioner förorsakade av Pneumocystis carinii." Så jag tror att denna kan hjälpa, låter det som. Det står även att det är en kombination av två substanser, sulfametoxazol och och trimetoprim.
Hon är nog inte så illa däran som det kanske låter som på inläggena men jag blev så ledsen övet att hon var sjuk. Hon äter, dricker och rör på sig. Hon äter än så länge av pencillinet frivilligt men det brukar upphöra efter några dagars medicinering..
Finns det redan en tråd där man kan skriva om olika mediciner, vad det är bra för och vilken dos som lämpas? Kanske kan man starta en sådan, kan funka som ett litet uppslagsverk..
#9 en medicintråd där det står olika doser, vad medicinen är bra för osv. låter som en bra idé! Då kan man lätt ta fram tråden och titta där istället för att skriva, och vänta på svar.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Min rara, söta Dragon gick bort natten mot måndag..
hon somnade in i min famn efter drastisk försämring på söndagen.
Huvva… Jag beklagar
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#11 Beklagar förlusten 

beklagar
Mia//
Beklagar sorgen, vila i frid Dragon <3
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Usch vad tråkigt! Beklagar verkligen din sorg.
Styrke o tröstekram till dig!
Vad tråkigt :( Beklagar sorgen
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Tack alla! Det värmer.
Jag var inte alls beredd på att förlora henne då hon inte ens varit förkyld tidigare.. Jag har dock hennes systerson här hemma som påminner om henne. Jag var ledsen över att jag inte fick några ungar på henne så det är skönt att ha Spirit.