Knöl mellan frambenen
Inte nog med att jag har en råtta som går till anfall (se inlägget Hjälp - hon hugger!). Min andra råtta, som är super mysig, har fått en knöl mellan frambenen. Först trodde jag att det var lite "gäddhäng" för hon är stor (520 g). Men nu tycker jag mer att det ser ut och känns som en knöl, men den är mjuk i konsistensen. Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Jag ska naturligtvis ta henne till veterinär, men det kan vara bra att veta vad ni andra har för erfarenheter.
En abcess kanske, då brukar man kunna se ett (antingen litet eller stort) sår ovanpå knölen. Eller så är det, med väldigt stor risk, en cancertumör. Juvercancer är mycket vanligt hos råtthonor. Hur gammal är hon?

Juvertumörer brukar det vara när de sitter på ett sådant ställe. Varbölder brukar vara hårda. Min ena hona fick en knöl bakom frambenet förra veckan, den är också mjuk. Jag pratade med veterinär men hon sa att så länge råttan mår bra, äter och är pigg och knölen inte växer så behöver man inte göra något.skapar den däremot problem så kan man operera. Men hon tyckte att det är bäst att undvika operation (så länge råttan mår bra ändå) för att det är en så stor risk att operera en råtta.
Men sedan frågade jag på råttforumet, och de flesta tycker det är bättre att operera så fort som möjligt för att minska risken att tumören sprider sig. Så jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Självklart vill man ju helst få bort den så man slipper oroa sig för att det sprider sig, men samtidigt vill jag helst undvika risken som det innebär med en operation.
#2: Precis, det beror ju på råttans allmänna hälsostatus också.. Och så åldern. Ju äldre desto värre. Är den gammal skulle jag själv inte välja att operera, bara för att kanske köpa råttan några månader extra. En operation gör ju väldigt ont, och så är ju narkosen en väldigt hög riskfaktor oavsett om råttan är gammal eller ung. Även om operationen gå bra så kanske inte råttan lyckas hämta sig från narkosen.

Hon äter fortfarande, men jag tycker ev. att hon har blivit lite lojare. Sover mer. Kan bero på åldern också, hon är 13 månader? Pälsen är blank och fin och ögonen ser pigga ut.